Community artistic practices and memories of the armed conflict in Colombia: collective creation to resist forgotten

Keywords: community artistic practices, memory, colombian armed conflict

Abstract

This article presents partial results of the research project “Ways of making the past in Colombia: community artistic practices and armed conflict.” (2024), which develops a documentary analysis methodology to study the Community Artistic Practices (CAP) that address the memory of the armed conflict in Colombia, between 1991 and 2024, from the academic production found in institutional repositories of universities and databases. This document analyzes and reflects on five artistic practices in which the processes of creation with victim communities, have elaborated the grief and memory of the conflict from actions of resistance, fight against forgetting and longing for dignity. The five emblematic cases to be addressed are: In The Rift, The memory skin, The seamstress weavers for memory, The Monument to life park and Magdalenas through the Cauca. The article has five sections, an introduction to present the generality; conceptual approach from several fronts such as the normative, the artistic practices as resistance to forgetting and the characterization of the CAPs as strategies of creation with communities; the methodology is then clarified before moving on the analysis and findings on the 5 selected CAPs; finally, conclusions are presented on the contributions of the CAPs as forms of collective creation and resistance to forgetting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

David Ramos-Delgado, Universidad Pedagógica Nacional

Doctorando en Estudios Artísticos de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Bogotá, Colombia), Magister en Artes Plásticas y Visuales de la Universidad Nacional de Colombia. Magíster en Estudios Sociales y Licenciado en Artes Visuales, ambos títulos de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia (UPN). Interesado en el desarrollo y teorización de procesos comunitarios y participativos desde el arte en contextos concretos, las posibilidades educativas de las prácticas artísticas contemporáneas, las prácticas artísticas y las espacialidades, temas relacionados con las memorias y los estudios sobre la imagen fotográfica. Actualmente es coordinador y docente de la Maestría en Arte, Educación y Cultura de la UPN. Ha sido docente e investigador de la Facultad de Bellas Artes de la UPN (desde 2016) y coordinador de la Licenciatura en Artes Visuales (2019-2023). Integrante del grupo de investigación Praxis Visual y de la línea “Di-sentir: convergencias entre arte, política y educación”. Investigador Junior según el Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación.  

Laura López-Duplat, Universidad Pedagógica Nacional

Magíster en Estudios Sociales y Licenciada en Artes Visuales de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Investigadora y docente universitaria de estudios de la memoria, género, decolonialidad, pedagogías para la paz y cultura visual. Integrante de los grupos de investigación Sujetos y Nuevas Narrativas en la Investigación y la Enseñanza de las Ciencias Sociales y Praxis Visual en la línea “Di-sentir: convergencias entre arte, política y educación”. Hace parte del proyecto Arte y formación para la paz de la Facultad de Bellas Artes. Tiene publicaciones y ha trabajado en torno a procesos de formación con docentes rurales, infancias, personas habitantes de calle, escenarios de mediación pedagógica y prácticas artísticas colaborativas desde enfoques de memoria y educación artística visual.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-02-03
How to Cite
Ramos-Delgado D. y López-Duplat L. (2025). Community artistic practices and memories of the armed conflict in Colombia: collective creation to resist forgotten. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 20, e97937. https://doi.org/10.5209/arte.97937