The role of the museum in the framework of the art therapy project of three municipal community health centers

  • Tania Ugena Candel Universidad de Nebrija
  • Ana Serrano Navarro Universidad Complutense de Madrid
  • Andrea López Iglesias
Keywords: Women, community-based art therapy, community health, museums, participation, women

Abstract

This article presents the art therapy project developed with different groups of women, between 2017 and 2018, in three municipal community health centres in Madrid, with special emphasis on the contributions that the collaboration with the Thyssen-Bornemisza National Museum and the Sorolla Museum could provide to the achievement of the objectives.

The main objectives were to promote psychological and emotional well-being, reduce the discomforts of everyday life and support the creation of group bonds. The specific objectives were to favour the development of bonds in the triangular art-therapeutic relationship; to generate a space for personal freedom and emotional expression through group creation and reflection; to integrate body, mind and emotion in the creative processes; to reduce psychological symptoms associated with anxiety, depression and stress; to reduce feelings derived from unwanted loneliness; and to favour the sense of belonging and adhesion to the group.

Based on the reality and experience of the participants, a creative process was generated based on participation-action, in which they were the protagonists of their own transformation. The analysis of the data collected through a mixed intervention-research design shows the potential of the art therapy project in partnership with museums and its impact on the well-being of all the women, helping them to become aware of their strengths and nurturing their capacity for regeneration and change, even in complicated life situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tania Ugena Candel, Universidad de Nebrija

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid. Diplomada en Educación Social. Licenciada en Antropología Social y Cultural. Máster en Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social. Formación en Danza Española, Baile Flamenco y Danza Clásica en el Centro de Arte Flamenco y Danza Española Amor de Dios (Madrid).
Profesora asociada de la Facultad de Comunicación y Artes de la Universidad Nebrija y del Instituto Nebrija de Competencias Profesionales; Miembro del Grupo de Investigación Nebrija “Estudios Transversales en Creación Contemporánea”; Educadora del Programa “Prado Inclusivo” – Área de Educación del Museo Nacional del Prado; Creadora de Girasol Arteterapia en Movimiento.

Ana Serrano Navarro, Universidad Complutense de Madrid

Doctora por la UCM (tesis sobre arteterapia); Máster en Arteterapia, UCM; Máster en Intervención Psicoterapéutica, UNED; Máster en Gestión Cultural, IPECC-Univ. de Alcalá; Licenciatura en Bellas Artes, UCM.
Arteterapeuta (selección) Intervención individual o grupal y/o coordinación de equipo o proyecto en: Asdahna Getafe, Asociación de niños con TDA y TDAH. Proyecto de arteterapia en el Hospital de Día Instituto José Germain de Leganés. Instituto Centta (Madrid). CMSC Centro de Salud Municipal Comunitaria San Blas. Madrid Salud, Ayuntamiento de Madrid. Becas Formación e Investigación, Plan “Madrid Ciudad de los Cuidados”. Atención privada: sesiones individuales y grupales, supervisión individual y grupal. Espacio Posible Arteterapia y Creatividad, Proyecto de intervención e investigación en arteterapia, área infanto-juvenil del HdD Infanta Leonor, Vallecas. Taller de arteterapia con padres de niños con cáncer (Afanion Albacete) y grupos mujeres en Centro de la Mujer de Villarrobledo, Albacete. Mujeres víctimas de violencia de género en ámbito rural, asociación Victoria Kent de Algeciras. Diputación de Cádiz. Docencia Educación Plástica y Visual en Educación Secundaria en centros públicos. Colaboradora y/o supervisora en: Máster de Terapias Creativas (ISEP), Máster en Arteterapia y Aplicaciones del Arte para el Diálogo y la Integración Social (Univ. Pablo de Olavide), Máster Universitario en Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social.

Andrea López Iglesias

Licenciada en Bellas Artes (Universidad de Salamanca). Máster en Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social (UCM) y Máster de Profesorado (Universidad de Vigo).
Arteterapeuta becada en el CMSc Chamberí, Madrid Salud, Ayuntamiento de Madrid (2017 y 2018); Arteterapeuta, coordinadora y supervisora del programa de Arteterapia Ventillarte – Arte Prosocial en Pueblos Unidos, para mujeres migrantes (2015 – 2018).

 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-09-12
How to Cite
Ugena Candel T., Serrano Navarro A. y López Iglesias A. (2023). The role of the museum in the framework of the art therapy project of three municipal community health centers. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 18, e83359. https://doi.org/10.5209/arte.83359
Section
Monográfico