Modernización y política artística: el Centro Nacional de Exposiciones entre 1983 y 1989
Resumen
Nowadays, exhibition spaces consecrated to new tendencies in art –museums, art centers, biennials, art fairs…– are developing in Spain. Nonetheless, contemporary art began to be largely shown at this country in the eighties, due to the contribution of public and private institutions that renovated art exhibition scene inherited from Franco’s regime. My article talks about the trajectory of one of the most outstanding public institutions involved in such renovation, the Centro Nacional de Exposiciones (CNE), a government entity within the Ministry of Culture which set up a whole series of major shows from 1983 to 1989. This action meant a remarkable and polemical episode in the last Spanish arts policy. Available data about CNE allows to prove that although its role in the promotion of contemporary art was praiseworthy, its program lacked the necessary coherence and unity.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La revista Anales de Historia del Arte, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.