Digital litracy in Mexican high school teachers: an analysis of self-perception towards adaptation to change

Keywords: digital literacy, teaching practices, digital divide, educational gap, adaptation to change, high school education

Abstract

The need to achieve sufficient levels of Digital Literacy (DA) in teachers has currently become a priority in educational development, especially in those who participate in training programs with children and adolescents. This research proposal develops an analysis of the self-perception of Mexican teachers in upper secondary education (EMS), who analyze both their condition and that of their students, regarding the capacity for adaptation that can be experienced in the appropriation of new digital knowledge for their application in virtual or face-to-face teaching practice. To achieve this purpose, a descriptive-explanatory research of a mixed (dominantly quantitative) and transectional nature was developed, through the collection of data from 182 teachers in the state of Chihuahua, Mexico, using convenience sampling. The data collection occured through a survey-type instrument, made up of four sections: sociodemographic data, measurement of teaching digital literacy, perceptions towards the processes to the change. The results of the research allowed the identification of a brief conceptual mdodel on AD in teachers, disposition towards lifelong learning in digital issues, forms of manifestation of processes adaptive to change and perceptions towards the present and the future impact of their subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Tarango, Universidad Autónoma de Chihuahua

Profesor-Investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), México; miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI, Nivel II); líder del Cuerpo Académico Consolidado UACH-088 ‘Estudios de la Información’. Doctorado en Educación (UACH); Maestría en Ciencias de la Información (Universidad de Guanajuato, México); Maestría en Desarrollo Organizacional (Universidad de Monterrey, México). Labora en la UACH desde 1996 y está adscrito a los programas académicos de Maestría en Innovación Educativa y Doctorado en Educación, Humanidades y Arte (ambos programas reconocidos por el Programa Nacional de Posgrados de Calidad - PNPC); además imparte clases en modelo virtual en la Licenciatura en Bibliotecología y Gestión del Conocimiento, y en la Maestría en Transparencia y Protección de Datos Personales (reconocido por el PNPC) de la Universidad de Guadalajara. Ha sido presidente del comité organizador de cinco congresos internacionales (Transborder Library Forum, 2005; Jornadas Mexicanas de Biblioteconomía, 2008; Trejo Foster Foundation Institute, 2012; Simposium Internacional de Educación Media Superior, 2013; Conferencia Internacional sobre Brecha Digital e Inclusión Social, 2014; Seminario de Información y Sociedad de la UNAM-IIBI, 2018). Miembro del Instituto Agustín Millares Carlo de Documentación y Gestión de Información de la Universidad Carlos III de Madrid, del Seminario de Información y Sociedad del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información (UNAM) y de la Red Interuniversitaria EuroAmericana de Investigación sobre Competencias Mediáticas para la Ciudadanía (INFOMED). Sus líneas de investigación incluyen: evaluación de la producción y comunicación científica, gestión del conocimiento y la innovación, e identificación y desarrollo de la cultura informacional.

Fidel González-Quiñones, Universidad Autónoma de Chihuahua

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel Candidato. Doctor en Periodismo Social (Universidad de Sevilla, España) y Maestro en Administración y en Mercadotecnia (UACH). Profesor-investigador de tiempo completo en los programas de Licenciatura en Ciencias de la Información, Maestría en Innovación Educativa y Doctorado en Educación, Artes y Humanidades de la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), ambos posgrados pertenecientes al PNPC de CONACYT. Desde 2005 se desempeña como líder y analista de estudios estratégicos con entidades privadas y gubernamentales en el Centro de Estudios Estratégicos de la Universidad Autónoma de Chihuahua

Aholibama Castro-Olivas, Universidad Autónoma de Chihuahua

Es Licenciada en Nutriología y Licenciada en Ciencias de la Comunicación, además, estudió la Maestría en Innovación Educativa, en todos los casos egresada de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Fue becaria del Programa de Becas Nacionales del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (CONAHCYT).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-07-18
How to Cite
Tarango J., González-Quiñones F. y Castro-Olivas A. (2024). Digital litracy in Mexican high school teachers: an analysis of self-perception towards adaptation to change. Revista General de Información y Documentación, 34(1), 55-67. https://doi.org/10.5209/rgid.94270
Section
Articles