Hybrid Scenarios, Transmedia Storytelling, Expanded Ethnography

  • Daniel Domínguez Figaredo Universidad Nacional de Educación a Distancia
Keywords: Expanded ethnography, hybrid scenarios, transmedia storytelling, storytelling, symbolic protocols, open ecosystems

Abstract

The transformation of social scenarios due to the impact of digital technologies, introduces new possibilities for ethnographic research. Once the initial approaches focused on the dichotomy of “physical-virtual spaces” have been overcame, it comes a stage of maturity that allows the ethnographers to open new avenues for conceptual and analytical methodology applied in techno-social scenarios. This article discusses the evolution of some key dimensions of ethnography according to the new social and epistemological framework. The discussion is based on the analysis of expanded practices that take place in the new techno-social spaces, defined as hybrid environments, where technologies are embedded in the physical life of the subjects. On the one hand, we consider the production of actions based on the assembly of ideas, meanings and objects through digital mediation devices. It is also analysed the transmedia component of the narratives that make sense to allow the experiments. Underlying the analysis, some elements are introduced for discussion on the scope of expanded ethnographic research, the influence of transmedia phenomenon in the notion of “field” and the methods for determining the significance through digital storytelling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Domínguez Figaredo, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Profesor e investigador en la Facultad de Educación de la UNED. Sus líneas de investigación se centran en la mediación tecnológica y las teorías educativas que sustentan el aprendizaje en entornos cibersociales. En sus últimas contribuciones ha profundizado en el análisis del aprendizaje social y abierto en la red, la gestión del conocimiento distribuido, los contenidos educativos abiertos y las heurísticas de mundos virtuales, desde el enfoque de la educación a lo largo de la vida. Autor de numerosos ensayos, ha impartido conferencias y coordinado proyectos de investigación de ámbito nacional e internacional sobre educación en contextos digitales. Ha sido Director de la web de la UNED, entre los años 2007 y 2010. Desde 2011, es Presidente del Observatorio para la CiberSociedad (www.cibersociedad.net).

Crossmark

Metrics

Published
2012-09-17
How to Cite
Domínguez Figaredo D. (2012). Hybrid Scenarios, Transmedia Storytelling, Expanded Ethnography. Revista de Antropología Social, 21, 197-215. https://doi.org/10.5209/rev_RASO.2012.v21.40056