María Pita in the Theatre. The Dramatic Works of Antonio Valladares de Sotomayor and Francisco Robello y Vasconi
- Federico Juan Briante Benítez Universidad de Sevilla http://orcid.org/0000-0002-6302-710X
Abstract
In this article, we analyze two theatrical texts that deal with María Pitaʼs intervention in the English siege of A Coruña in 1589. One of them is the comedy Defensa de La Coruña por la heroica María Pita, composed by Antonio Valladares de Sotomayor, famous Galician playwright of the eighteenth-century and author of a wide and varied theatrical production. The other text, which had been practically ignored so far, is called María Pita o la heroína de Galicia; we attribute the authorship of this historical drama to Francisco Robello y Vasconi, a nineteenth-century actor of whom we barely had news, hence we have been forced to reconstruct his biography, to the extent that it has been possible. A comparison between Valladaresʼs comedy and Robelloʼs drama reveals differences in various areas, such as the ideological one.
Downloads
Author Biography
Departamento de Literatura Española e Hispanoamericana.
References
Álvarez Barrientos, Joaquín (1992): “La figura del escritor en el siglo XVIII”, Cuadernos de Ilustración y Romanticismo 2, pp. 13-30, https://revistas.uca.es/index.php/cir/article/view/417/373 [consulta: 20/04/2018].
Andioc, René y Mireille Coulon (1996): Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII (1708-1808). Toulouse: Presses Universitaires du Mirail.
Ares, María (2007): “María Pita: una gallega de armas tomar”, Clío. Revista de Historia 63, pp. 60-65.
Armona y Murga, José Antonio (2007): Memorias cronológicas sobre el origen de la representación de comedias en España (año de 1785). Londres: Tamesis Books. Edición de Charles Davis.
Baldaquí Escandell, Ramón (1984): “El regalismo en el Semanario Erudito de Valladares”, Revista de Historia Moderna. Anales de la Universidad de Alicante 4, pp. 339-386, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2795406 [consulta: 07/05/2018].
Bravo-Villasante, Carmen (1988): La mujer vestida de hombre en el teatro español. Madrid: Mayo de Oro.
Cabaleiro Manzanedo, Julia (1990): “María Pita: a xénese dun mito”, Festa da palabra silenciada 7, pp. 99-100, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4170902 [consulta: 02/04/2018].
Caldera, Ermanno y Antonietta Calderone (1988): “El teatro en el siglo XIX (I)”, en J. M. Díez Borque (dir.), Historia del teatro en España. Madrid: Taurus, vol. 2, pp. 377-624.
Calles Hernández, Claudio (2015): La Milicia Nacional en Salamanca durante el Trienio Liberal (1820-1823). Salamanca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Salamanca, https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/128234 [consulta: 26/04/2018].
Canellas López, Ángel (1989): “La investigación histórica en España de 1830 a 1850”, Historia. Instituciones. Documentos 16, pp. 255-270, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=58214 [consulta: 09/05/2018].
Cañas Murillo, Jesús (2000): Tipología de los personajes en la comedia española de buenas costumbres. Cáceres: Editorial Universidad de Extremadura, http://www.cervantesvirtual.com/obra/tipologia-de-lospersonajes-en-la-comedia-espanola-de-buenas-costumbres/ [consulta: 25/06/2018].
Casals Bergés, Quintí (2001): “La normativa municipal española a mediados del siglo XIX. Espacio electoral y definición social del modelo liberal en Lleida”, Trienio. Ilustración y Liberalismo 38, pp. 111-154, https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/41445 [consulta: 03/05/2018].
Cejador y Frauca, Julio (1972): Historia de la lengua y literatura castellana. Madrid: Gredos, vols. 6-7.
Coca Ramírez, Fátima (1998): “Confluencia y divergencia en la dramaturgia histórica en los siglos XVIII al XIX”, en A. López Eire, J. M. Labiano Ilundain y A. M. Seoane Pardo (eds.), Retórica, política e ideología: desde la antigüedad hasta nuestros días. Actas del II Congreso Internacional (Salamanca, noviembre 1997). Salamanca: Asociación Española de Estudios sobre Lengua, Pensamiento y Cultura Clásica, vol. 2, pp. 99-105.
Coca Ramírez, Fátima (2000): “La influencia de la ʻcomedia sentimentalʼ en la poética del ʻdrama históricoʼ y de la ʻtragedia neoclásicaʼ a principios del siglo XIX en España”, Cuadernos de Ilustración y Romanticismo 8, pp. 115-130, https://revistas.uca.es/index.php/cir/article/view/355 [consulta: 21/05/2018].
Díaz Marín, Pedro (1997): Las estructuras de poder durante la década moderada: Alicante, 1844-1854. Alicante: Universidad de Alicante, http://www.cervantesvirtual.com/obra/las-estructuras-de-poder-durante-la-decada-moderada-alicante-18441854--0/ [consulta: 12/04/2018].
Díaz Marín, Pedro (2006): “La construcción política de Espartero antes de su regencia, 1837-1840”, Cuadernos de Ilustración y Romanticismo 14, pp. 301-327, https://revistas.uca.es/index.php/cir/article/view/31/0 [consulta: 10/05/2018].
Fernández Caamaño, José Manuel (2014): “El capitán general que se enfrentó a los ingleses”, El Ideal Gallego (A Coruña) 14/12/2014, https://www.elidealgallego.com/articulo/coruna/capitan-general-enfrentoingleses/20141214001608221422.html [consulta: 07/05/2018].
Fernández Cabezón, Rosalía (2003): “La mujer guerrera en el teatro español de fines del siglo XVIII”, Anuario de Estudios Filológicos 26, pp. 117-136, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=798517 [consulta: 09/06/2018].
Ferreras, Juan Ignacio (1979): Catálogo de novelas y novelistas españoles del siglo XIX. Madrid: Ediciones Cátedra.
Ferrer Valls, Teresa (2003): “Damas enamoran damas, o el galán fingido en la comedia nueva”, en F. Blas Pedraza Jiménez, E. Elisabetta Marcello y R. González Cañal (coords.), Amor y erotismo en el teatro de Lope de Vega. Actas de las XXV Jornadas de teatro clásico (Almagro, 9-11 julio 2002). Almagro: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 191-212.
Fuente Monge, Gregorio de la (2013): “La figura del general Espartero en el teatro decimonónico”, Historia y Política 29, pp. 103-138, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4495679 [consulta: 06/05/2018].
García Garrosa, María Jesús (1991): “El comerciante inglés y El fabricante de paños: de la traducción a la adaptación”, Anales de Literatura Española 7, pp. 85-98, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=96313 [consulta: 22/04/2018].
García Garrosa, María Jesús (1995): “La Leandra, novela moral”, Anales de Literatura Española 11, pp. 129-142, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=96358 [consulta: 25/04/2018].
García Oro, José (1997): “María Pita vista por sí misma: memoriales a los Reyes Felipe II y Felipe III”, Anuario Brigantino 20, pp. 23-34.
Gies, David Thatcher (1996): El teatro en la España del siglo XIX. Cambridge: Cambridge University Press.
Gómez Rodríguez, José Antonio (1998-1999): “De etnomusicología española: notas de una historia. Una aproximación al folklore musical del XVIII a través de la literatura”, Cuadernos de Estudios del Siglo XVIII 8-9, pp. 127-168, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=243554 [consulta: 07/05/2018].
González, Lola (2004): “La mujer vestida de hombre. Aproximación a una revisión del tópico a la luz de la práctica escénica”, en F. Domínguez Matito y M. L. Lobato López (coords.), Memoria de la palabra. Actas del VI Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (Burgos / La Rioja, 15-19 julio 2002). Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, vol. 1, pp. 905-916, https://cvc.cervantes.es/Literatura/aiso/pdf/06/aiso_6_1_075.pdf [consulta: 15/05/2018].
González de Garay Fernández, María Teresa (1983): “De la tragedia al drama histórico: dos textos de Martínez de la Rosa”, Cuadernos de Investigación Filológica 9, pp. 199-234, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=68950 [consulta: 09/06/2018].
González González, Luis Mariano (1995): “La mujer en el teatro del Siglo de Oro español”, Teatro. Revista de Estudios Teatrales 6-7, pp. 41-70, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=170566 [consulta: 12/06/2018].
Gorrochategui Santos, Luis (2011): Contra Armada. La mayor catástrofe naval de la historia de Inglaterra. Madrid: Ministerio de Defensa de España.
Herrera Navarro, Jerónimo (2005): “Don Antonio Valladares de Sotomayor: nuevos datos biográficos”, Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica 30, pp. 429-450, http://www.fuesp.com/pdfs_revistas/cilh/30/cilh-30-12.pdf [consulta: 14/04/2018].
Jauralde Pou, Pablo (1998): “Perspectivas en el teatro de Tirso”, en Ignacio Arellano, Blanca Oteiza y Miguel Zugasti (eds.), El ingenio cómico de Tirso de Molina. Actas del II Congreso Internacional (Pamplona, 24-29 abril 1998). Pamplona: Publicaciones del Instituto de Estudios Tirsianos, pp. 157-166, http:// www.cervantesvirtual.com/obra/perspectivas-en-el-teatro-de-tirso-0/ [consulta: 20/06/2018].
Lida, Clara Eugenia (2000): “Los ecos de la república democrática y social de España. Trabajo y ciudadanía en 1848”, Semata. Ciencias sociais e humanidades 12, pp. 323-338.
Llergo Ojalvo, Eva (2007): “La sociedad madrileña de 1833 a 1838 a través del teatro”, en M. C. García Tejera, I. Morales Sánchez, F. Coca Ramírez y J. A. Hernández Guerrero (eds.), Lecturas del Pensamiento Filosófico, Estético y Político. Actas del XIII Encuentro de la Ilustración al Romanticismo 1750-1850 (Cádiz, 7-9 noviembre 2006). Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, pp. 27-39.
Marchena Domínguez, José (1995): “Revolución liberal en España y aproximación a su estudio en Cádiz y provincia: ʻla cuestión municipalʼ de 1840 y el modelo portuense”, Revista de Historia de El Puerto 15, pp. 81-98, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1401661 [consulta: 07/05/2018].
Marcos Casquero, Manuel-Antonio (2001): “El sacrificio de la mujer viuda en el mundo indoeuropeo”, Gerión 19, pp. 259-292, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=226970 [consulta: 24/04/2018].
Martínez de la Rosa, Francisco (1830): Obras literarias. París: Imprenta de Julio Didot.
Martínez Salazar, Andrés (1889): El cerco de La Coruña en 1589 y Mayor Fernández Pita. A Coruña: Andrés Martínez, https://archive.org/stream/elcercodelacoru00salagoog#page/n6/mode/2up [consulta: 20/05/2018].
Navascues Benlloch, Pilar de (1996): El marqués de Cerralbo. Madrid: Dirección General de Bellas Artes y Conservación y Restauración de Bienes Culturales.
Navas-Ruiz, Ricardo (1971): El Romanticismo español. Documentos. Salamanca: Ediciones Anaya. Navas Sánchez-Elez, María Victoria y Juan Miguel Ribera Llopis (2015): “Semanario Pintoresco Español (1836-1857): noticias sobre cultura catalana en la prensa romántica centropeninsular”, Revista de Lenguas y Literaturas Catalana, Gallega y Vasca 20, pp. 71-93, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5313265 [consulta: 03/05/2018].
Palau y Dulcet, Antonio (1965): Manual del librero hispanoamericano. Barcelona: Librería Palau, vol. 17. Peña, Diego y Javier Martínez Pinna (2016): “La leyenda de María Pita y la heroica defensa de A Coruña”, Clío. Revista de Historia 182, pp. 38-47.
Peset Reig, Mariano y José Luis Peset Reig (1967): “Legislación contra liberales en los comienzos de la década absolutista (1823-1825)”, Anuario de Historia del Derecho Español 37, pp. 437-485, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2050649 [consulta: 06/05/2018].
Ribao Pereira, Montserrat (1999): Textos y representación del drama histórico en el Romanticismo español. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra.
Robello y Vasconi, Francisco (1856): La unión carlo-polaca o una carta de Bayona. Madrid: Imprenta de C. González.
Robello y Vasconi, Francisco (1865): Las dos Isabeles. Madrid: Imprenta de M. Tello.
Robello y Vasconi, Francisco(1867): La traición o Judas y López. Madrid: Imprenta a cargo de Ramón Moreno, http://bdh-rd. bne.es/viewer.vm?id=0000094530&page=1 [consulta: 30/04/2018].
Rodríguez Sánchez, Tomás (1994): Catálogo de dramaturgos españoles del siglo XIX. Madrid: Fundación Universitaria Española.
Rodríguez Sánchez de León, María José (2003): “Teoría y géneros dramáticos en el siglo XIX”, en J. Huerta Calvo (coord.), Historia del teatro español. Madrid: Gredos, vol. 2, pp. 1853-1894, https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/124122 [consulta: 12/05/2018].
Ruiz Ramón, Francisco (1989): “Apuntes para una dramaturgia del drama histórico español del siglo XX”, en S. Neumeister (coord.), Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (Berlín, 18-23 agosto 1986). Frankfurt: Vervuert, vol. 2, pp. 383-388, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=594219 [consulta: 09/06/2018].
Saavedra Vázquez, María del Carmen (1989): María Pita y la defensa de La Coruña en 1589. A Coruña: Galicia Editorial.
Saavedra Vázquez, María del Carmen (2001): “Guerra, mujeres y movilidad social en la España moderna: el ejemplo de María Pita”, en X. Balboa López y H. Pernas Oroza (coords.), Entre nós: estudios de arte, xeografía e historia en homenaxe ó profesor Xosé Manuel Pose Antelo. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, pp. 339-358.
Saavedra Vázquez, María del Carmen(2003): María Pita: una aproximación a su vida y a su tiempo. Perillo-Oleiros (A Coruña): Vía Láctea.
Saavedra Vázquez, María del Carmen(2011): María Pita. Gaxate (Pontevedra): Nigra Trea.
Sánchez García, Jesús Ángel (1992): “Arquitectura teatral en La Coruña. El siglo XIX: el teatro de la Franja o de Variedades (1823-1889)”, Cuadernos de Estudios Gallegos 105, pp. 135-150, http://estudiosgallegos.revistas.csic.es/index.php/estudiosgallegos/article/viewArticle/302 [consulta: 26/04/2018].
Sánchez García, Jesús Ángel (1992-1993): “José María Noya y el proyecto para el ʻTeatro Principalʼ –Rosalía de Castro– de La Coruña (1838)”, Revista del Instituto José Cornide 27-28, pp. 245-270.
Sánchez García, Jesús Ángel (1993): La arquitectura teatral en Santiago de Compostela (1768-1946). Sada: Edicións do Castro.
Soheim, El Sayed El Sayed Ibrahim (1993): Don Antonio Valladares de Sotomayor, autor dramático del siglo XVIII. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense de Madrid.
Soheim, El Sayed El Sayed Ibrahim (1996a): “Los sainetes de Antonio Valladares de Sotomayor”, en Josep María Sala Valldaura (coord.), Teatro español del siglo XVIII. Lleida: Universitat de Lleida, pp. 549-572.
Soheim, El Sayed El Sayed Ibrahim(1996b): “Problemas sociales dieciochescos reflejados en el teatro de Antonio Valladares de Sotomayor”, en G. Anes (coord.), El mundo hispánico en el Siglo de las Luces. Actas del Coloquio Internacional “Unidad y diversidad en el Mundo Hispánico del Siglo XVIII” (Salamanca, 9-11 junio 1994). Madrid: Universidad Complutense, vol. 2, pp. 1205-1228.
Soheim, El Sayed El Sayed Ibrahim(1998): “El bandolerismo andaluz en la novela de Antonio Valladares de Sotomayor”, en F. García Lara (ed.), Actas del I Congreso Internacional sobre Novela del Siglo XVIII (Almería, 28-29 noviembre 1996). Almería: Servicio de publicaciones de la Universidad de Almería, pp. 287-300.
Soraluce Blond, José Ramón (1988): “El espacio del espectáculo: los primeros teatros de Galicia”, Boletín Académico de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de La Coruña 9, pp. 26-37, https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/5169 [consulta: 02/06/2018].
Spang, Kurt (1998): El drama histórico. Teoría y comentarios. Navarra: Ediciones de la Universidad de Navarra.
Sutherland-Meier, Madeline (2009): “Antonio Valladares de Sotomayor and the ʻMotín de Esquilacheʼ”, Dieciocho. Hispanic Enlightenment 32, pp. 101-122.
Sutherland-Meier, Madeline (2010): “Contribuyendo a la ilustración de la nación: Valladares y el Semanario Erudito”, en P. Civil y F. Crémoux (coords.), Actas del XVI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (París, 9-13 julio 2007). Madrid: Iberoamericana, vol. 2, pp. 598-602, https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/16/aih_16_2_122.pdf [consulta: 21/04/2018].
Sutherland-Meier, Madeline (2013): “Censura y prensa periódica a finales del siglo XVIII. El caso del Semanario Erudito (1787- 1791)”, Revista de Literatura 150, pp. 495-514, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4586566 [consulta: 07/05/2018].
Sutherland-Meier, Madeline (2014): “La Guerra de Independencia en el escenario: las comedias patrióticas de Antonio Valladares de Sotomayor”, en R. Barros Roel (ed.), Actas del Coloquio Internacional “Cincuentenario de la Asociación Internacional de Hispanistas” (A Coruña, 11-13 diciembre 2012). A Coruña: Universidade da Coruña, pp. 427-434.
Tateishi, Hirotaka (2010): “El Ebusitano: el primer periódico de Ibiza en los fondos de una biblioteca americana”, Mediterranean World 20, pp. 87-109, http://hermes-ir.lib.hit-u.ac.jp/rs/bitstream/10086/19204/1/chichukai0002000870.pdf [consulta: 08/06/2018].
Torres Molina, Marta (2018): “El cronista exiliado que defendió el honor de Ibiza”, Diario de Ibiza (Ibiza) 31/03/2018, https://www.diariodeibiza.es/pitiuses-balears/2018/03/31/cronista-exiliado-defendio-honoribiza/979206.html [consulta: 23/05/2018].
Valladares de Sotomayor, Antonio (1766): El dichoso pensador. Desagravio de las mujeres. Sus prendas, excelencias y sublimidades. Madrid: Imprenta de José Martínez Abad, http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000132943&page=1 [consulta: 25/06/2018].
Vallejo, Irene y Pedro Ojeda (2001): El teatro en Madrid a mediados del siglo XIX. Cartelera teatral (1854- 1864). Valladolid: Universidad de Valladolid.
Vallès Costa, Rosa (2010): “El tío Fidel, un confinat a lʼEivissa del segle XIX”, El Pitiús, pp. 146-150.
Vigo Trasancos, Alfredo Manuel (2007): A Coruña y el Siglo de las Luces. La construcción de una “Ciudad de Comercio” (1700-1808). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Ziomek, Henryk (1983): “La dramatización veleceña de la mujer guerrera en El amor en vizcaíno”, Revista de Estudios Hispánicos 17, pp. 363-370.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Madrygal. Revista de Estudios Gallegos is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.