Reconciliation of work and family life: a public policy issue?

Keywords: conciliatory policies, work, family, university professors, Mexico

Abstract

The reality of working women is a subject of deep interest throughout the world. The incorporation of women in the work has increased the number of roles to play, but it has not brought with it, neither in the same speed nor in the same proportion, the recognition of their own work, nor is it equivalent to the degree of participation of men in the domestic sphere. So, how is it possible to achieve harmonization between work and family? The key is the development of conciliatory public policies that promote a true balance. In Mexico, equality between women and men is contemplated in the Political Constitution, however, despite this consideration, in practice it is evident that inequalities continue in the economic, social, labor, legal and educational fields.

Due to the above, the objective of this paper is to analyze in depth what are the perceptions of the professors of a public university in the southeast of Mexico, regarding conciliatory policies and how these allow to find a real balance between work and family.

A mixed method was used, with quantitative and qualitative techniques that allowed understanding the complexity of the problem studied. The study was divided into three stages in which a total of 89 professors from various disciplinary fields of the university studied participated.

Among the results, it stands out that there is a significant lack of knowledge about conciliatory policies, both state and national. At the institutional level, there is an unwritten policy aimed at the well-being of the staff in general, but the absence of officially declared actions aimed at harmonizing work and family is evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Alejandra Baeza Aldana, a:1:{s:5:"es_ES";s:33:"Universidad Autónoma de Yucatán";}

Licenciada en Educación por la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán (UADY). Maestra en Desarrollo Organizacional por el Instituto de Estudios de Posgrado en Ciencias y Humanidades (INESPO). Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada (UGr), mención Cum Laude. Es profesora de tiempo completo desde 2002 a la fecha en la Facultad de Educación de la UADY, dependencia en la que también ha ocupado los siguientes cargos: Responsable de la Revista Educación y Ciencia, de 2003 a 2008, mismo período en el que fungió como Responsable de Difusión Cultural; Coordinadora de la Maestría en Administración de Organizaciones Educativas, de 2008 a 2015; desde 2018 es Secretaria Académica. Con más de 20 años de experiencia en docencia a nivel licenciatura y posgrado en las áreas de Administración educativa, Docencia y Metodología. Su línea de investigación es lo relativo a las organizaciones escolares, políticas y perspectiva de género, áreas en las que ha desarrollado diferentes contribuciones académicas como ponencias, libros, capítulos de libro y artículos en revistas indizadas.

Laura del Rosario Torre López, Universidad Autónoma de Yucatán

Realizó estudios de Licenciatura en Educación y Maestría en Administración, en la Universidad Autónoma de Yucatán. Más de treinta años de experiencia docente, en programas de bachillerato, licenciatura, y posgrado, en las áreas de administración y gestión educativa, administración de recursos humanos, administración del currículo, desarrollo curricular y microenseñanza. En el área de educación continua ha participado en la formación de docentes del nivel medio superior y superior. En investigación ha desarrollado proyectos de tesis sobre satisfacción laboral en profesores universitarios y sobre gestión socioeconómica en las organizaciones educativas; y ha colaborado en investigaciones sobre formación docente, así como en proyectos de planeamiento y evaluación institucional. Más de quince años de experiencia en la coordinación de programas a nivel bachillerato, licenciatura y posgrado; en la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán ocupó el cargo de Secretaria Académica (2006-2014), actualmente ocupa el cargo de Secretaria Administrativa (2018-2022), además de ejercer funciones de docencia, tutoría y de desarrollo curricular.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-06-30
How to Cite
Baeza Aldana S. A. y Torre López L. d. R. (2023). Reconciliation of work and family life: a public policy issue?. Investigaciones Feministas (Feminist Research), 14(1), 35-45. https://doi.org/10.5209/infe.86045