Subjectivities and control devices for the female body during the genesis of the modern gymnasium
- Marta Mauri Medrano Universidad de Zaragoza https://orcid.org/0000-0003-3411-4930
- Xavier Torrebadella Universidad Autónoma de Barcelona, España https://orcid.org/0000-0002-1922-6785
Abstract
Introduction. The nineteenth century is the period when the gymnastics systems were constructed. Western women were gradually included in the gymnastic practices, be they educational, hygienic or recreational. Objectives. The aim of this study is to discover the discourses by the powers of masculinity that made the gymnasium and the gymnastic practices a device for feminisation, specifically in the case of Spain. Methodology. A historicist methodology is used, specifically using a documentalist process, text analysis, and also a review of other studies which offer a contextual interpretation. Results. The paper concludes by arguing that the process of including nineteenth century women in gymnastic practices was conditioned by the underlying discourses of masculinity, which hid the fears of a society that they believed was in decline. Discussion. In the gymnasium of the 19th century, the female body became an entity guarded by the dominion of men who sought the health of women to protect their offspring. With this, the gymnasium was configured as a facultative domination center where the female body was subjected to examination, articulating an ontological perversion of the female reality.
Downloads
References
“Al trapecio las señoritas” (1862, agosto 16): La Corona.
“Ayuntamiento” (1893, junio 6): La Época.
“Establecimientos comerciales” (1880, noviembre 15): El Viajero Ilustrado Hispano-Americano, 21.
“Gimnasia para las niñas” (1884, febrero 5): Diario de Tarragona.
“Gran Gimnasio” (1881, octubre 9): La Vanguardia.
“La Regeneración del hombre” (1861, 18 de octubre): La Época.
“Primera edición” (1862, agosto 19): La Correspondencia de España.
“Sección de noticias” (1872, 6 noviembre 6): El Imparcial.
Amar, Josefa (1790): Discurso sobre la educación física y moral de las mujeres. Madrid: Imp. de. Benito Cano.
Arenal, Concepción (1929): “La educación de la mujer” (Informe presentado en el Congreso Pedagógico Hispano-Portugués-Americano, el día 14 de octubre de 1892). En Obras completas, tomo undécimo. Madrid: Librería de Victoriano Suárez, 337-365.
Arenal, Concepción (1892): “La educación de la mujer”. Boletín Institución Libre de Enseñanza, 377, 305-312.
Atkinson, Paul (1978): ‘Fitness, Feminism and Schooling’. In The Nineteenth-Century Woman: Her Cultural and Physical World, New York: Harper and Row.
Ballarín, Pilar (2007): “La escuela de niñas en el siglo XIX: la legitimación de la sociedad de esferas separadas”. Historia de la educación, 26, 143-168.
Ballesteros, José Manuel (1833): “De la educación”. Minerva de la Juventud Española, 2, 136-146.
Barbero, José Ignacio (2003): “La educación física y el deporte como dispositivos normalizadores de la heterosexualidad”. En O. Guasch, y O. Viñuales (Eds.), Sexualidades. Diversidad y control social. Barcelona: Ediciones Bellaterra, 355-377.
Barbero, José Ignacio (2005): “La escolarización del cuerpo: reflexiones en torno a la levedad de los valores del capital “cuerpo” en educación física”. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 25-52.
Bentham, Jeremy (1822): Tratados de legislación civil y penal. Madrid: Imp. de Fermín Villalpando.
Berthier, M. (1853, diciembre 13): “Aviso a los padres de familia”. Diario de Barcelona.
Bohuon, Anaïs y Luciani, Antoine (2009): “Biomedical Discourse on Women's Physical Education and Sport in France (1880–1922)”. The International Journal of the History of Sport, 26(5), 573-593.
Boltanski, Luc (1974): Puericultura y moral de clase. Barcelona: Laia.
Buchan, Jorge (1785): Medicina doméstica o tratado completo del método de precaver y curar las enfermedades con el régimen y las medicinas simples. Madrid: Imp. de Antonio Sancha.
Bueno, Santos (1850): Biografía de la graciosa y célebre gaditana Doña Josefa Vargas, primera bailarina del Teatro de la Comedia. Madrid: Est. Tip. de Mellado.
Burgos, Inés (2011): “«Amor y gimnástica» en Italia 1892”. Ágora para la educación física y el deporte, 13(2), 229-243.
Busqué, Sebastián (1865): Gimnástica higiénica, médica y ortopédica o el ejercicio considerado como medio terapéutico. Madrid: Imp. Manuel Galiano.
C.: (1830, enero 27 y 30). “Variedades. Establecimiento gimnástico para las señoritas”. El Correo. Periódico literario y mercantil.
Canterla, Cinta (2009): Mala noche. el cuerpo, la política y la irracionalidad en el siglo XVIII. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
Castellanos, Teresa (1858, agosto 31): “Se ha establecido…”. La Paz (Murcia).
Castells, Martina (1883): “Educación de la mujer”. La Madre y el Niño: revista de higiene y educación, 2, 20-22.
Cervantes, Esmeralda (1885, marzo 7): “Proyecto de fundación de una Academia de Bellas Artes y Oficios para la mujer”. La Dinastía (Barcelona).
Charlen (1875, diciembre 22): “Bilbao. Nuevo gimnasio normal, higiénico y terapéutico de los señores Charlen e hijo”. La Ilustración Española y Americana.
Chisholm, Ann (2007): “The disciplinary dimensions of nineteenth-century gymnastics for US women”. The International Journal of the History of Sport, 24(4), 432-479. http://dx.doi.org/10.1080/09523360601157172
Cobo, Rosa (1995): Fundamentos del patriarcado moderno: Jean Jacques Rousseau. Madrid: Ediciones Cátedra.
Colegio Santa Isabel (1861): Reglamento del Colegio de Santa Isabel. Madrid: Imp. y Lit. Militar del Atlas.
De la Guardia, Ernesto (1882, enero 30): “La mujer ¿Es moral e intelectualmente inferior al hombre?”. Semanario de las familias, 71-72.
De Tamarit, Emilio (1853, agosto 16): “Gimnástica”. Álbum de señoritas y Correo de la Moda, 238-239.
Di Domizio, Debora (2013): Cuerpo di domizio. Revista Motricidad y Persona, 13, 39-44.
Duch, Lluis y Mèlich, Joan-Carles (2005): Escenarios de la corporeidad. Madrid: Trotta.
Editorial (1895, octubre 31): “Las futuras madres. Una lección de Gimnástica”, Crónica del Sport.
Fabregues, Salvador María de (1868, noviembre 14): “Educación de la mujer”. Moda Elegante Ilustrada, 42, 336-338.
Fernández de Alarcón, Belén (2015): Vida cotidiana de la mujer en la burguesía en tiempos de Isabel II y finales del siglo XIX. Madrid: Dykinson.
Fernández, Inés (2004): “Medicina y poder sobre los cuerpos”. Thémata. Revista de Filosofía, 33, 191-198.
Ferrer, David (1896, marzo 15): “Las madres de mañana”. Crónica del Sport, 5.
Fonssagrives, Jean Baptiste (1877a, febrero 26): “Pedagogía. La gimnástica en la educación de las niñas”. La instrucción Pública, 45, 323-325.
Fonssagrives, Jean Baptiste (1877b, marzo 5): “Pedagogía. La gimnástica en la educación de las niñas. Conclusión I”. La instrucción Pública, 46, 339-342.
Font, Pedro (1839, abril 5): “Establecimiento ortopédico bajo la dirección principal de Don Pedro Font, médico y cirujano”. Diario de Barcelona, 1390-1392.
Foucault, Michel (2003): Hay que defender la sociedad. Madrid: Akal.
Foucault, Michel (2012a): Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. Madrid: Biblioteca Nueva.
Foucault, Michel (2012b): Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Biblioteca Nueva.
García Navarro, Pedro de Alcántara (1882a): Teoría y práctica de la educación y la enseñanza. De la educación física, t. V, 1ª parte. Madrid: Gras y Ciª Editores.
García Navarro, Pedro de Alcántara (1882b): “Algunas observaciones sobre educación física”. Instrucción para la mujer, 16, 242-245.
García Navarro, Pedro de Alcántara (1885): “Caracteres, sentido y dirección de la educación de la mujer”. Revista de España, 106(105), 190-227.
García-Fraguas, José Esteban (1896): Tratado racional de gimnástica y de los ejercicios y juegos corporales, Tomo III. Madrid: Imp. Viuda de Hernando y Ciª.
Gattey, Neilson (1970): “Minifaldas en 1851. La osada moda de la señora Bloomer”. Historia y Vida, 29, 36-47.
Gerundio, Fray (1846): “Club de damas libres”. Teatro social del siglo XIX, 1, 468-473.
Gómez Zarzuela, Manuel (1890): Guía de Sevilla, su provincia. Sevilla: Imp. y Litografía de José Mª Ariza.
González, Félix (1814): Educación física en el hombre. Necesidad de promoverla en España por las madres, y escuelas públicas de enseñanza. Madrid: Imp. Sancha.
Gutiérrez, Bertha M. (1994): “La gimnástica del bello sexo. Una avanzadilla de la introducción de higiene en español”. En Actas del XXXIII Congreso Internacional de Historia de la Medicina. Sevilla: Sociedad Española de Historia de la Medicina, 1039-1049.
Hargreaves, Jennifer A. (1987): Victorian Familism and the Formative Years of Female Sport’. In J. A. Mangan and Roberta J. Park (ed.), From ‘Fair Sex’ to Feminism: Sport and the Socialization of Women in the Industrial and Post-Industrial Eras London: Frank Cass, 130-144.
J. M. C.: (1865, febrero 25): “Gimnástica o educación física y moral II”, El Ampurdanés (Figueras).
Jullien, Marco Antonio (1845): Ensayo General de educación física, moral e intelectual con un plan de educación práctica para la infancia, la adolescencia y la juventud. Valencia: Imp. José Mateu Cervera.
Lallemand (1852, junio 15): “Sobre la educación física de las jóvenes”. El Correo de la Moda, 232-234.
Lladó, Joaquín (1868): Nociones de gimnasia higiénica, aplicables a las escuelas de instrucción primaria de uno y otro sexo como elementos de educación física. Barcelona: Lib. de Juan Bastinos e Hijo.
Londe, Carlos (1843): Tratado completo de higiene –t. II–. Madrid: Librería de los Señores Viuda de Calleja e Hijos.
López Gómez, Salvador (1873): El gimnasio. Sevilla: Imp. R. Baldereque.
López Villar, Cristina (2017): Pioneras do deporte en Galicia. A Coruña: Deputación.
López-Villar, Cristina & Ramírez-Macías, Gonzalo (2020): “Beyond Gym Teachers: Women Who Advocated Female Physical Education in Spain, 1850-1923”. The International Journal of the History of Sport, 37(5-6), 414-432. https://doi.org/10.1080/09523367.2020.1754200
Martínez, Ana (2004): “La construcción social del cuerpo en las sociedades contemporáneas”. Papers, 73, 127-152.
Mason, Marian (1827): On the utility of exercise: or a few observations on the advantages to be derived from its salutary effects, by means of calisthenic exercises. London: T. Clerc Smith.
Mason, Marian (1831): Aperçu sur l’Éducation Physique des jeunes demoiselles. Paris : Imp. De Plassan et Compagnie.
Monlau, Pedro Felipe (1846): Elementos de higiene privada: o arte de conservar la salud del individuo. Barcelona: Imp. de Pablo Riera.
Monlau, Pedro Felipe (1858): Higiene del matrimonio ó El libro de los casados. Madrid: Rivadeneyra.
Monlau, Pedro Felipe (1860): Nociones de Higiene doméstica y gobierno de la casa. Madrid: Imp. Rivadeneyra.
Montaner, Dolores (1887): Gimnasia elemental, infantil y escolar. Ocaña: Imp. de José Peral.
Mora, José Joaquín de (1827): La gimnasia del bello sexo o ensayo sobre la educación física de las jóvenes. Londres: R. Ackermann.
Mora, Pascual (1927): El hombre en la primera época de su vida o Reflexiones y observaciones acerca de la pubertad, generación, preñez, parto, crianza física, educación moral y enfermedades de los niños, t. I. Madrid: Oficina de Francisco Martínez Dávila.
Mosse, George L. (2000): La imagen del hombre. La creación de la moderna masculinidad. Madrid: Talasa.
Orriols, Juan Bautista (1895): Discurso como director-presidente de la Escuela de Institutrices y otras carreras para la mujer. Barcelona: Imp. Subirana Hermanos.
Ozámiz-Lestón, Itziar de & López-Villar, Cristina (2020): “Features of femininity: sportswomen in the Spanish sporting press, 1893 – 1923”. Feminist Media Studies. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1826994
Pajarón, Rocío (1987): La educación física de la mujer en España. Perspectiva de la segunda mitad del siglo XIX. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Pajarón, Rocío (2000): La educación física escolar en España en la primera mitad del siglo XX. Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid. [Tesis doctoral no publicada].
Panadés, José (1878): La educación de la mujer según los más ilustres moralistas e higienistas de ambos sexos. Tomo I. Barcelona: Jaime Seix y Compañía.
Park, Roberta J. (1978): “Embodied Selves: The Rise and Development of Concern for Physical Education, Active Games and Recreation for American Women, 1766-1865”. Journal of Sport History, 5, 5-41.
Pascual, Pilar y Viñas, Jaime. (1896): La educación de la mujer. Tratado pedagógico para las maestras de primera enseñanza. Barcelona: Antonio J. Bastinos.
Pastor, José Luis (2003): Gimnástica. De la inopia conceptual a la utopía metodológica. Madrid. ESM.
Pastor, José Luis (2011): La aparición de la actividad físicodeporiva del ‘bello sexo´ en España. Un referente histórico revelador. En P. Scharagrodsky (coord.), La invención del ‘homo gymnasticus’. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente. Buenos Aires, Prometeo, 189-211.
Paz, Eugenio (1867): La salud del espíritu y del cuerpo por la gimnasia. Murcia: Imp. de Anselmo Arques.
Pirala, Antonio (1857, agosto 8): “Educación Física”. El Correo de la Moda. Album de Señoritas, 225-226.
Quadras, José Florencio (1862, diciembre 25): “Círculo Gimnástico Barcelonés”. Diario de Barcelona.
Ramis, Joquim (1865): Una verdad o consideraciones sobre la utilidad de la Gimnástica. Barcelona: Imp. de Gómez e Inglada.
Ribes, François (1860): Tratado de higiene terapéutica o aplicación de los medios de la higiene al tratamiento de enfermedades. Madrid: Imp. Manuel Álvarez.
Riquelme, Adela (1885): Nociones de higiene doméstica escritas para la enseñanza en las escuelas normales y primarias. Madrid: Librería de Hernando.
Rousseau, Jean Jaques (1821): Emilio o de la educación, t. II. Madrid: Imp. de Alban.
Sáiz-Otero, Concepción (1897): “El feminismo en España”. La Escuela Moderna, 13(2), 248-260.
Sánchez, José (1894): Gimnasia escolar. Madrid: Imp. Vda. Minuesa de los Ríos.
Schreber, Gottlob Moritz (1861): Manual popular de gimnasia de sala médica e higiénica. Madrid: Lib. Ed. Carlos Bailly – Bailliere.
Scraton, Sheila (1995): Educación física de las niñas. Un enfoque feminista. Madrid: Ediciones Morata.
Simón, María del Carmen (1972): La enseñanza privada seglar de grado medio en Madrid (1820-1868). Madrid: Instituto de Estudios Madrileños.
Thomase, Eudaldo (1851, 2 de diciembre): “Aviso para los que padecen enfermedades de nerviosas...”. Diario de Barcelona.
Thomase, Eudaldo (1853, junio 15): “La esgrima es el principal ejercicio de la gimnasia”. Diario de Barcelona.
Tissot, Samuel Auguste (1786): Aviso a los literatos y poderosos acerca de su salud, o tratados de las enfermedades más comunes a esta clase de personas. Madrid: Imp. de Benito Cano.
Todd, Jan (1998): Physical Culture and the Body Beautiful: Purposive Exercise in the Lives of American Women, 1800-1870. Macon: Mercer University Press.
Torrebadella-Flix, Xavier (2014): “Los apóstoles de la educación física. Trece semblanzas profesionales en la educación física española contemporánea”. Revista Española de Educación Física, 406, 57-76.
Torrebadella-Flix, Xavier (2020). El gimnasio moderno en España y Francia. Una relación franco-española equidistante y divergente en el siglo XIX. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 16(60), 153-179. https://doi.org/10.5232/ricyde2020.06004
Torrebadella-Flix, Xavier, Rivero-Herraiz, Antonio, y Sánchez-García, Raúl (2019): When the Elites Began Going to the Gym: The Professional and Social Spaces of the First Hygienic Gymnasiums in Madrid, 1860–69. The International Journal of the History of Sport, 36(151-16), 1347-1371. https://doi.org/10.1080/09523367.2019.1691531.
Torrebadella-Flix, Xavier y Olivera-Betrán, Javier (2013): “The Birth of the Sports Press in Spain within the Regenerationist Context of the Late Nineteenth Century''. The International Journal of the History of Sport, 30(18), 2164-2196.
Torrebadella-Flix, Xavier y Vicente-Pedraz, Miguel (2016): “La gimnástica como dispositivo antionanista en la conformación de la educación física escolar en el siglo XIX en España. El nacimiento de una disciplina escolar”. Movimento, 22(1), 99-114.
Torrebadella, Xavier (2011a): “La educación física y la actividad gimnástico-deportiva de las mujeres a partir de la bibliografía especializada del siglo XIX”. Arenal, 18(1), 147-179.
Torrebadella, Xavier (2011b): Repertorio bibliográfico inédito de la educación física y el deporte en España (1800-1939). Madrid: Fundación Universitaria Española.
Torrebadella, Xavier (2012a): “L’aportació dels metges de Lleida a l’educació física catalana del segle XIX”. Temps d’Educació, 43, 109-130.
Torrebadella, Xavier (2012b): “Las primeras revistas profesionales y científicas de la educación física española (1882-1936)”. Apunts. Educación Física y Deportes, 190, 11-25.
Torrebadella, Xavier (2012c): “Las primeras tesis doctorales de la educación física en el espacio científico y profesional sobre la medicina española”. Pecia Complutense, 16, 58-88.
Torrebadella, Xavier (2013a): “Del espectáculo acrobático a los primeros gimnasios modernos. Una historia de las compañías gimnástico-acrobáticas en la primera mitad del siglo XIX en España”. Aloma, 31(2), 67-84.
Torrebadella, Xavier (2013b): Gimnástica y educación física en la sociedad española de la primera mitad del siglo XIX. Lleida: Universitat de Lleida.
Torrebadella, Xavier (2013c): “La educación física femenina en el período Isabelino (1833-1868): Teresa Castellanos de Mesa, primera profesora española de gimnástica”. Ágora para la educación física y el deporte, 15(1), 20-39.
Torrebadella, Xavier (2014a): “La influencia de la profesión médica en la educación física española del siglo XIX: Análisis social del Manual popular de gimnasia de sala, médica e higiénica del Dr. Schreber”. Cultura, Ciencia y Deporte, 9(26), 163-176. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v9i26.434
Torrebadella, Xavier (2014b): “Josep Clós i Peig, gimnasiarca i propagador de l’educació física i l’esport a Sabadell (1871-1913)”. Arraona, 34, 174-197.
Torrebadella, Xavier (2020). Los gimnasios de Barcelona durante el reinado de Isabel II (1837-1868). El Futuro del Pasado, 11, 305-355. https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.011
Torrebadella, Xavier, y López-Villar, Cristina (2016): “Las primeras profesoras de gimnástica en España. Profesión liberal y coartada durante el siglo XIX”. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 46, 423-442.
Uriarte (1885, noviembre 23): “Gran Gimnasio Higiénico”. El Imparcial.
Urrabieta, Mariano (1854): “Revista de París”. El Correo de Ultramar, 3(93), 226-227.
Vall, Francisca (1862, noviembre 11): “Gimnasio Higiénico de Barcelona”. Diario de Barcelona.
Vall, Francisca y Vall, Luis (1860, enero 23): “Gimnasio para ambos sexos”. Diario de Barcelona.
Vallejo, Catharina (2017): “La mujer in-corporada: la educación física de la mujer en la España del siglo XIX, o las paradojas entre el fundamento teórico y la realidad”. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 42(1), 173-193.
Varela, Julia (1983): Modos de educación en la España de la Contrarreforma. Madrid: Ed. La Piqueta.
Varela, Julia (1997): Nacimiento de la mujer burguesa: el cambiante desequilibrio de poder entre los sexos. Madrid: La Piqueta.
Vertinsky, Patricia y Mckay, Sheery (eds.) (2004): Disciplining Bodies in the Gymnasium: Memory, Monument, Modernism. London: Routledge.
Vicente-Pedraz, Miguel y Brozas-Polo, María Paz (2014): “El “discurso sobre la Educación Física y moral de las mujeres” (1790) de Josefa Amar y Borbón: feminidad y el arte de gobernar el cuerpo en la ilustración española”. Movimento, 20(2), 779-818.
Vicente-Pedraz, Miguel y Torrebadella-Flix, Xavier (2015): “La gimnástica como dispositivo antionanista en la conformación de la educación física escolar en el siglo XIX en España. Recepción de los discursos”. Movimento, 21(4), 1037-1049.
Vicente-pedraz, Miguel y Torrebadella-Flix, Xavier (2017): “El dispositivo gimnástico en el contexto de la medicina social decimonónica española. De las políticas higiénicas a los discursos fundacionales de la «educación física»”. Asclepio, 69(1), p172. http://dx.doi.org/10.3989/asclepio.2017.04
Vicente-Pedraz, Miguel y Torrebadella-Flix, Xavier (2019). “Los primeros gimnasios higiénicos: espacios para sanar y corregir el cuerpo”. Disparidades. Revista de Antropología, 74(1), e011. https://doi.org/10.3989/dra.2019.01.011
Vicente, Miguel (2009): “La educación física como ideología del poder: la construcción de las creencias pedagógicas en torno las enseñanzas escolares del cuerpo”. Revista Educación, 33(2), 109-138.
Vigarello, Georges (2005): Corregir el cuerpo. Historia de un poder pedagógico. Buenos Aires: Editorial Nueva Visión.
Vigarello, Georges (2006): Lo sano y lo malsano. Historia de las prácticas de la salud desde la Edad Media hasta nuestros días. Madrid: Abada Editores.
Villalobos, Conde de (1845): Representación del señor D. Francisco Aguilera, conde de Villalobos, acerca de la formación de un Gimnasio Normal en Madrid. Madrid: Imp. Colegio de Sordomudos y Ciegos.
Zubiaurre, Maite (2007): “Velocipedismo sicalíptico: erotismo visual, bicicletas y sexualidad importada en la España finisecular”. Journal of Iberian and Latin American Studies, 13(2-3), 217-240.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Investigaciones Feministas is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.