Sports stars as a country brand image: Analysis of interviews with international footballers on the YouTube channel of the Saudi Professional League

Keywords: Saudi Pro League, country brand, sportswashing, nation branding, YouTube

Abstract

The study analyses country brand management through the Saudi Professional League (SPL), using international football stars to enhance the image of Saudi Arabia. It examines interviews from the SPL's YouTube channel, assessing narrative structures and audience reactions to the country brand. Covering January 2023 to March 2024, the analysis shows an increase in video production and audience engagement, highlighting interviews with players such as Cristiano Ronaldo. The findings suggest that the SPL's content strategy contributes to Saudi Arabia's nation branding efforts, although it critically examines the term 'sportswashing' in the use of sport to counter negative perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Abuín-Penas, Universidade de Vigo

Graduado en Publicidad y Relaciones Públicas (2014) y Doctor en Creatividad e Innovación Social y Sostenible por la Universidade de Vigo (2020). Actualmente es Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Faculta de Comunicación de la Universidad de Vigo y coordinador del Máster Universitario en Comunicación en Medios Sociais e Creación de Contidos Dixitais de la Unversidade de Vigo. Sus principales líneas de investigación se centran en la comunicación digital y en los nuevos medios, especialmente en el ámbito deportivo.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0002-7822-7526   

Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=bn4UxHIAAAAJyhl=es  

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Javier-Abuin-Penas  

Scopus: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226127424

 

Juan Manuel Corbacho Valencia, a:1:{s:5:"es_ES";s:20:"Universidade de Vigo";}

Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas (1998) y Traducció e Interpretación (2000) por la Universidade de Vigo. Profesor Titular del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Facultad de Comunicación con docencia en Publicidad Internacional y Relaciones Públicas y Protocolo. Sus principales líneas de investigación abarcan la comunicación digital, la viralidad, la imagen de marca país y los patrocinios en el ámbito deportivo.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0003-3868-7963

Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=AKeH6zAAAAAJ&hl=es

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Juan-Manuel-Corbacho-Valencia

Scopus: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=55752980900

Jesús Pérez Seoane, Universidade de Vigo,https://www.uvigo.gal/

Doctor europeo en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidade de Vigo, tiene una sólida formación en Ciencias de la Comunicación, siendo titulado en Publicidad y RR.PP., Periodismo y Comunicación Audiovisual. Es profesor contratado doctor en la Universidade de Vigo, donde forma parte del grupo de investigación en comunicación para el servicio público (SEPCOM). Sus líneas de investigación se centran en la gestión publicitaria y la contratación de los servicios de comunicación, especialmente por parte de la Administración.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0001-7008-8771   

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Jesus-Seoane-3  

Academia.edu: https://uvigo.academia.edu/JesúsPérezSeoane   

Scopus: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=55660000200

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-11-29
How to Cite
Abuín-Penas J., Corbacho Valencia J. M. y Pérez Seoane J. . (2024). Sports stars as a country brand image: Analysis of interviews with international footballers on the YouTube channel of the Saudi Professional League. Historia y Comunicación Social, 29(2), 349-359. https://doi.org/10.5209/hics.96793