Female television managers: Between leadership and gender inequalities. The Spanish case

Keywords: Leadership, feminisn, equality, television

Abstract

Female leadership in television companies in Spain is far from being consolidated, despite the great advances in Europe and other developed countries in the last decade. The aim of this study is to observe how the masculinization of power and gender stereotypes continue to hinder the rise of women in high-level management positions in television. The method used was qualitative analysis, based on personalized interviews. The results show not only the difficulties of women in their work as managers, as well as the obstacles they suffer in the construction of their own leadership, but also the problems involved in the slow and complicated search for equality between women and men in today's society.

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Author Biographies

Carles Marín Lladó, Universidad Rey Juan Carlos

Doctor of Hispanic Filology from the University of Balearic Islands (2003). Graduate in Journalism from the University Pompeu Fabra (1994).
Degree in Spanish (1996) and Degree in Catalan (1998).

Full Professor at the University of Ramon Llull (Barcelona) (2003-2004) and the Rey Juan Carlos University (since 2003), where he teaches subjects related to communication, TV News and Multimedia.

From 2006 to 2009 he was Associate Dean at the Faculty of Communication Sciences of the Rey Juan Carlos University.

From 2017 to 2018 he was Vice-Chancellor of Communication of the Rey Juan Carlos University.

Laura Cervi, Universidad Autónoma de Barcelona

Profesora Serra Hunter e investigadora del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la UAB. Doctora en Ciencia Política por la Universitá di Pavia, Italia y por la UAB. Es miembro del grupo de investigación Gabinete de Comunicación y Educación, dirigido por el catedrático Dr. José Manuel Pérez Tornero en la UAB y coordinadora académica del Máster en Gestión de la Comunicación Política y Electoral del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la UAB. Ha participado en diversos proyectos internacionales y ha sido, junto al Dr. José Manuel Pérez Tornero, Investigadora Principal del proyecto europeo Y-NEX, European Youth News Exchange, (2015-2017). En el año 2014 fue investigadora visitante en la Newberry Library de Chicago (EEUU).

Gema Alcolea Díaz, Universidad Rey Juan Carlos

Doctora en Ciencias de la Información (Universidad Complutense de Madrid), Segundo Premio Nacional de Fin de Carrera de Educación Universitaria y Premio Extraordinario de Licenciatura. Profesora en el departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología de la Universidad Rey Juan Carlos.

Miembro del grupo de investigación en Estructura, Historia y Contenidos de la Comunicación (GREHCCO) de la Universidad de Sevilla. Investigadora de los proyectos de I+D+i: Modelos de periodismo en el contexto multiplataforma. Estudio de la materialización de los roles periodísticos en los contenidos noticiosos en España (Ministerio de Economía y Competitividad, 2018-2020) y Cultura audiovisual y representaciones de género en España: mensajes, consumo y apropiación juvenil de la ficción televisiva y los videojuegos (Ministerio de Economía y Competitividad, 2011-2015).

Autora de libros de investigación (entre otros La televisión digital en España o Una semana sin televisión en el siglo XXI), coautora en obras colectivas (como El laberinto mundial de la información. Estructura mediática y poder o La dinámica periodística. Perspectiva, contexto, método y técnicas) y de artículos de investigación en revistas como Revista Latina de Comunicación SocialTelos y Estudios sobre el Mensaje Periodístico, dentro del área de la Empresa Informativa y Estructura de la Información, donde es especialista. 

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Published
2022-04-19
How to Cite
Marín Lladó C., Cervi L. y Alcolea Díaz G. (2022). Female television managers: Between leadership and gender inequalities. The Spanish case. Historia y Comunicación Social, 27(1), 31-41. https://doi.org/10.5209/hics.77386
Section
Articles