Access to "truth" through the "fiction" in Chernobyl. The delirium of the story in hypermodernity

Keywords: Chernobyl, truth, post-truth, fiction, reality, series

Abstract

Shortly before humanity was embroiled in a global social and health crisis (beginning of 2020), the television series Chernobyl (2019) arrives on the international audiovisual market, as a fatalistic premonition. A document that, far from representing exclusively historical events, stands as a specular reality of the current moment, in which the consequences of government decisions inevitably trace the destiny of citizens. Chernobyl, the award-winning television miniseries co-produced by HBO and Sky, is inspired by the historical drama caused by the explosion of a reactor at the Ukrainian nuclear power plant of the same name in April 1986 and rebuilds practically minute by minute, under a particular gaze, the causes that led to the accident. The purpose of this article is to determine to what extent a fiction based on real facts can alter, or not respect, proven historical events in favour of the construction of an audiovisual story. To this end, a documentary examination of "real" events is carried out on the basis of published journalistic and historical sources. The aim is to analyse how deviations from reality, which we have defined as "delusions of the story", affect true history in some way. The formula for the construction of the story, "based on real events", mixing two different formats (five chapters of fiction plus an epilogue in the form of a documentary with archive images) is intended to make what is told seem true by means of the way it is told.

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Author Biographies

Beatriz Correyero-Ruiz, Universidad Católica San Antonio de Murcia (UCAM)

Beatriz Correyero es Vicedecana del Grado en Periodismo de la Universidad Católica de Murcia (UCAM) y miembro del grupo de investigación en Comunicación, Política e Imagen de la UCAM. Es Doctora en Ciencias de la Información (rama Periodismo) por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y Especialista en Producción radiofónica (UCM, 1998). En el año 2003 se incorporó al claustro de profesores del Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la UCAM. Desde entonces y durante más de diez años imparte las asignaturas Información en radio y Taller de periodismo multimedia. En la actualidad, es coordinadora de prácticas del Grado en Periodismo.

Sus líneas de investigación son la propaganda de estado a través del turismo, la docencia en comunicación, la radio y el periodismo digital. Ha impartido también docencia en las universidades de Wroclaw (Polonia), Coimbra (Portugal), Córcega (Francia), LUMSA (Roma-Italia), IUT de Amiens (Francia), Institute College Cork (CIT) y Universidad del Valle de Atemajac -UNIVA (México).

Josefina Sánchez Martínez, Universidad Católica San Antonio de Murcia (UCAM)

Josefina Sánchez Martínez es Doctora por la Universidad Complutense de Madrid desde el año 2004 y Directora del Grupo de Investigación en Comunicación Audiovisual Digital (DIGITALAC) de la Universidad Católica de Murcia desde el año 2006 hasta la actualidad. En el seno de este grupo, ha impulsado diez proyectos de investigación y ha participado en tres proyectos I+D+i del Plan Nacional.

Ha centrado su actividad investigadora en la relación entre cultura y comunicación desde diversos puntos de vista: Política de la Comunicación y Audiovisual Regional (televisión local); Economía de la Cultura (industrias culturales); Análisis textual (tratamiento del relato); Narrativa Transmedia (estructura y discurso); y Audiodescripción y adaptación cultural (accesibilidad audiovisual). Cuenta con estancias de investigación en varias universidades europeas de Irlanda, Francia, Italia y Portugal.

 

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Published
2022-04-19
How to Cite
Correyero-Ruiz B. y Sánchez Martínez J. (2022). Access to "truth" through the "fiction" in Chernobyl. The delirium of the story in hypermodernity. Historia y Comunicación Social, 27(1), 253-265. https://doi.org/10.5209/hics.72862
Section
Articles