Communication and knowledge of public Social Services. Dissemination of Municipal Social Services in the Comunidad of Madrid

  • Adolfo Baltar Moreno Universidad Complutense de Madrid
Keywords: Social Services, communication, advertising, information, public services marketing

Abstract

The article analyses the publicizing of primary care social services in the Municipality (Comunidad) of Madrid through the local Administrations, the institutions that produce and manage these public services, as broadcasters or principal producers of this communication process.

It is based on the hypothesis that the model of publicity used by the local Administrations to promote their social services determines the level of public knowledge of this social protection system and influences people’s access to the system.

The research presents a diagnosis based on the observation of the principal factors that determine the construction of the image of municipal social services: strategies, content, advertising, marketing, product placements and obstacles. The conclusions lead us to propose the need to carry out a global dissemination of information about public social services as a system, supplementary to the efforts of remaining public Administrations concerned, which is not happening at present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adolfo Baltar Moreno, Universidad Complutense de Madrid

Formación académica: Doctor en Ciencias de la Información (2012), Máster en Técnicas en Comunicación de Servicios Sociales (1999) y Licenciado en Ciencias de la Imagen (1997) por la Universidad Complutense de Madrid. Trayectoria profesional: Asistente de dirección y documentalista en la Fundación Pablo Iglesias (2004-2012). Miembro fundador del grupo de Investigación Icono14. Situación actual: cursando Máster 2 en Sociología Aplicada en la Universidad de Saboya (Francia). Líneas de investigación: Comunicación social. Comunicación de servicios públicos. Servicios sociales. Publicaciones y trabajos de investigación: Difusión y promoción de los servicios sociales públicos. Los servicios sociales de atención primaria: diagnóstico y percepciones desde los actores institucionales (Tesis Doctoral, 2012), La visibilidad y promoción de los servicios sociales en el ámbito urbano de la Comunidad de Madrid (Comunicación en el II Congreso de Ciudades Creativas, UCM, 2011), Comunicar los servicios sociales en la ciudad creativa (Comunicación en el I Congreso de Ciudades Creativas, UCM, 2009), El municipio y los ciudadanos. Los servicios personales de los municipios españoles, de Fajardo, L. y Estévez E. (2006) (Coordinación técnica), La comunicación de los servicios sociales en Internet (Tesina DEA, UCM, 2003).

Crossmark

Metrics

Published
2014-07-08
How to Cite
Baltar Moreno A. (2014). Communication and knowledge of public Social Services. Dissemination of Municipal Social Services in the Comunidad of Madrid. Cuadernos de Trabajo Social, 27(1), 127-138. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2014.v27.n1.41470