Discovering truths by revealing "apariencias": unveiling as a staging of knowledge in Spanish Golden Age
- Héctor Ruiz Soto Sorbonne Université https://orcid.org/0000-0003-3315-5714
Abstract
This article analyses two original editorial devices, which use unveiling as a staging of reading and knowledge acquisition: the frontispieces illustrated with curtains and the Navigación para el cielo, a fold-out illustrated poem, in which reading is a succession of discoveries. The first part of the article relates these objects to the spectacular pattern known as “apariencia”, and to the theatrical and ritual uses of the curtain in the worlds of drama, liturgy, royal ceremony and art collecting. The dignity and wonder of this spectacle of discovery are linked to the surprise of a revelation. The second part studies the frontispieces and the Navegación, exploring the epistemological implications associated to the instant of the unveiling, characteristic of the “apariencia”.
Downloads
References
“A los mortales avisa / con horrible desengaño / enseñando el mismo Infierno / del mundano gusto, el daño”, Madrid, Paulus Minguet [Pablo Minguet e Yrol], s. a.
Apianus, P.: Cosmographia, sive Descriptio universi orbis, Antuerpiae, ex officina Arnoldi Coninx, 1584, p. 3, https://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000000501&page=13 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Baehr, R.: Manual de versificación española, trad. Wagner, K. y López Estrada, F., Madrid, Gredos, 1973.
Baranda, N.: “Los nobles toman cartas en la educación de sus vástagos”, en García de Enterría, M. C. y Cordón Mesa, A. (eds.): Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro, Alcalá, Universidad de Alcalá de Henares, 1998, vol. 1, pp. 215-224.
Barbaro, D.: I dieci libri della’architettura di M. Vitruuio, In Venetia, Apresso Francesco de’ Franceschi senese, 1584.
Bartholin, T.: Thomae Bartholini Casp. F. Anatomia ex Caspari Bartholini, parentis institutionibus, omniumque recentiorum et propriis observationibus Reformata cum iconibus novis accuratissimis, Lugduni Batavorum, Ex officina Francisci Hackii, 1651.
Bass, L. y Peraita, C., “‘Cubriendo y velando en la primera hoja’: Antonio León Pinelo y los contextos culturales de Velos antiguos i modernos (1641)”, en Martín, A.L. y Quintero, M.C. (eds.), Perspectives on Early Modern Women in Iberia and the Americas: Studies in Law, Society, Art and Literature in Honor of Anne J. Cruz, Nueva York, Escribana Books, 2015, pp. 615‑631.
Baxandall, M.: Painting and Experience in Fifteenth century Italy, Oxford, Oxford University Press, 1988.
Belli, S.: Libro del misurar con la vista, Venecia, Giordano Ziletti, 1569. https://archive.org/details/ARes10516/page/n5/mode/2up [Consulta: 20 de junio de 2020].
Belting, H.: Image et culte: une histoire de l’image avant l’époque de l’art, trad. F. Muller, Paris, les Éditions du Cerf, 2007.
Belting, La vraie image. Croire aux images ?, trad. J. Torrent, Paris, Gallimard, 2007.
Benjamin, W.: Oeuvres, t. III, Paris, Gallimard, 2000.
Besse, J.M., Les grandeurs de la Terre. Aspects du savoir géographique à la Renaissance, Lyon, ENS Éditions, 2003.
Boiteux, M.: “Le rituel romain de canonisation et ses représentations à l’époque moderne”, en Klaniczay, G. (ed.), Procès de canonisation au Moyen Âge: aspects juridiques et religieux, Rome, École française de Rome, 2004, pp. 327‑354.
Bolzoni, Lina, La chambre de la mémoire, Ginebra, Droz, 2005.
Bord, L. J., Debiais, V. y Palazzo, E.: Le rideau, le voile et le dévoilement: du Proche-Orient ancien à l’Occident médiéval, Paris, Geuthner, 2019.
Botrel, J. F., “Sur les usages de l’imprimé. La Navegación para el cielo ou le jeu du chartreux”, en Moner, M. y Clément, J.P., Hommage des hispanistas français à Henry Boneville, Tours, Societé des Hispanistes Français de l’Enseignement Supérieur, 1966, pp. 59-74.
Bouza, F.: “Dásele licencia y privilegio”. Don Quijote y la aprobación de libros en el Siglo de Oro, Madrid, Akal, 2012.
Bouza, F.: Hétérographies: formes de l’écrit au Siècle d’or espagnol, Madrid, Casa de Velázquez, 2010.
Bouza, F.: Imagen y propaganda. Capítulos de historia cultural del reinado de Felipe II, Madrid, Akal, 1998.
Bouza, F.: Papeles y opinión: políticas de publicación en el Siglo de Oro, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2008.
Brunel, F. y Guilhaumou, J.: “Extrême, extrêmes: réflexions sur Marx, le côté gauche et les Montagnards”, en Biard, M. y otros, “Extrême?” Identités partisanes et stigmatisation des gauches en Europe (XVIIIe-XXe siècle), § 27, https://books.openedition.org/pur/126921 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Carducho, V.: Diálogos de la pintura, Madrid, Francisco Martínez, 1634. En una alegoría dentro del volumen, fol. 83r, una cortina levantada descubre el lienzo en el que la pintura plasma su obra: https://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000034318&page=169 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Carvalho, J. A. F.: Pais e nobres. I. Cartas de instrução de jovens nobres (séculos XVI-XVII), II. A descendência portuguesa de um texto célebre: A Instrucción de Juan de Vega a seu filho Hernando de Vega (1548), Porto, Centro Inter-Universitário de História da Espiritualidade, 2009.
Christin, O.: “Qui porte le Monde ? Christophe, Atlas, Hercule et Marie (1570‑1650)”, Revue de l’histoire des religions, 232-2 (2015), pp. 183-210, https://doi.org/10.4000/rhr.8395 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Covarrubias, S.: Tesoro de la lengua castellana o española, ed. I. Arellano y R. Zafra, Pamplona, Madrid y Fráncfort, Universidad de Navarra, Iberoamericana-Vervuert, 2006.
Doménech, F. B.: “El origen de la Cena del Real Colegio de Corpus Christi de Valencia en torno a Carducho y Ribalta”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 45 (1979), pp. 417‑426.
Egido, A.: “Telones parlantes del Siglo de Oro”, en Blecua, L. A., Arellano, I., y Serés, G. (eds.): El teatro del Siglo de Oro: edición e interpretación, Pamplona/Madrid, Universidad de Navarra/Iberoamericana, pp. 113‑173.
Fernández-Santos Ortiz-Iribas, J.: “Ostensio regis: la ‘Real Cortina’ como espacio y manifestación del poder soberano de los Austrias españoles”, Potestas: Religión, poder y monarquía, 4 (2011), pp. 167‑210.
Ferrer Valls, T.: Nobleza y espectáculo teatral (1535-1622). Estudio y documentos, Valencia.
Freedberg, D.: The Eye of the Lynx, Chicago, University of Chicago Press, 2002.
Galindo, E., “Esfuerzo y desapego en la navegación para el cielo, un pasatiempo religioso del siglo XVIII”, Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 6-119 (2002), http://www.ub.es/geocrit/sn/sn119-20.htm [Consulta: 20 de junio de 2020].
Gállego, J.: Visión y símbolos en la pintura española del Siglo de Oro, Madrid, Aguilar, 1972.
Ginés de Sepúlveda, J.: El Diálogo llamado Demócrates, Sevilla, Juan Cromberger, 1541.
Ginzburg, C.: “ Lo alto y lo bajo. El tema del conocimiento vedado en los siglos XVI y XVII”, ed. consultada Mythes, emblèmes, traces: morphologie et histoire, Lagrasse, Verdier, 2010, pp. 160-184.
Glass, J.: The Royal Chapel of the Alcázar: Princely Spectacle in the Spanish Habsburg Court, Baltimore, John Hopkins University, 2004.
Góngora, L.: Poesía [en línea], ed. A. Carreira, París, Obvil, 2016, https://obvil.sorbonne-universite.fr/corpus/gongora/gongora_obra-poetica [Consulta: 20 de junio de 2020].
Góngora, L.: Romances, ed. A. Carreira, Barcelona, Quaderns Crema, 1998, vol. IV.
González de Salas, J. A.: Nueva idea de la tragedia antigua o Ilustración última al libro singular de Poética de Aristóteles Stagirita, Madrid, Francisco Martínez, 1633.
Gracián, B.: El Criticón, ed. S. Alonso, Madrid, Cátedra, 1980.
Hadot, P.: Le voile d’Isis, Paris, Gallimard, 2004.
Helmstutler Di Dio, K.: “The chief and perhaps only antiquarian in Spain. Pompeo Leoni and his collection in Madrid”, Journal of the History of Collections, 18-2 (2006), pp. 137‑167, https://doi.org/10.1093/jhc/fhl026 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Hernández, F.: Rerum medicarum novae Hispaniae thesaurus, seu Plantarum, animalium, mineralium mexicanorum historia, ex Francisci Hernandez,... relationibus in ipsa mexicana urbe conscriptis a Nardo Antonio Reccho,... collecta ac in ordinem digesta a Joanne Terrentio,... notis illustrata, Romae, ex. typ. V. Mascardi, 1649, https://www.wdl.org/es/item/19340/view/1/5/ [Consulta: 20 de junio de 2020].
Huizinga, J.: Homo ludens, Paris, Gallimard, 2017.
Infantes, V.: “Ludo ergo sum. La literatura gráfica del juego áureo”, en Bègue, A. y Herrán Alonso, E. (dirs.), Pictavia Aurea. Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional “Siglo de Oro”, Toulouse, Presses Universitaires du Midi, 2014a, pp. 35-55.
Infantes, V.: Ludo ergo sum. La literatura gráfica del juego áureo, Madrid, Turpin Editores, 2014b.
Infantes, V.: Lyra mixta. Silva ejemplar de artificios gráfico-literarios, Madrid, Turpin Editores, 2015.
Karr Schmidt, S.: Interactive and Sculptural Printmaking in the Renaissance, Leiden, Brill, 2018.
Kircher, A.: Athanasii Kircheri e Soc. Iesu China monumentis qua sacris qua profanis, nec non variis naturae & artis spectaculis, aliarumque rerum memorabilium argumentis illustrata, Amstelodami, apud Joannem Janssonium à Waesberge & Elizeum Weyerstraet, 1667. Véase https://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000223429&page=1 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Koos, M., “Concealing and Revealing Pictures ‘In Small Volumes’: Portrait Miniatures and their Envelopes”, Espacio, tiempo y forma, 6 (2018), dossier Bodart, D. (dir.): Imágenes portadas, pp. 33-54, https://doi.org/10.5944/etfvii.6.2018.22873 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Krischel, R.: “Cloths in and on paintings: from curtain to shutter and back again”, en Costaras, N, y Young, C. (eds.), Setting the scene: European painted cloths from the fourteenth to the twenty-first century, Londres, Archetype Publications, 2013, pp. 1‑10.
La otra Corte. Mujeres de la Casa de Austria en los Monasterios Reales de las Descalzas y la Encarnación, Madrid, Patrimonio Nacional, 2019.
Lavocat, F.: La Syrinx au bûcher: Pan et les satyres à la Renaissance et à l’âge baroque, Paris, Droz, 2005.
León Pinelo, A., Velos antiguos y modernos en los rostros de las mujeres: sus convenencias y daños: ilustración de la Real Premática de las tapadas..., En Madrid, por Iuan Sanchez, 1641.
Libro de los milagros del sancto crucifixo de San Augustin de la ciudad de Burgos, en Burgos, por Pedro de Huydobro, 1622.
Mandresi, R.: “Le regard scientifique : cultures visuelles des sciences”, en Van Damme, S. (dir.), Histoire des sciences et des savoirs. De la Renaissance aux Lumières, Paris, Seuil, 2015, pp. 230-253.
Maravall, J.A.: La cultura del Barroco. Análisis de una estructura histórica, Barcelona, Ariel, 1975.
Martínez, J.: Discursos practicables del nobilísimo arte de la pintura, ed. M. E. Manrique Ara, Zaragoza, Huesca y Teruel, Prensas Universitarias de Zaragoza, Instituto de Estudios Altoaragoneses e Instituto de Estudios Turolenses, 2008.
Montaigne, M. E.: Journal de voyage, ed. F. Rigolot, Paris, PUF, 2015, recurso electrónico.
Morales, A.: Viage de Ambrosio de Morales por orden del rey D. Phelipe II, a los reynos de Leon, y Galicia, y Principado de Asturias, para reconocer las reliquias de santos, sepulcros reales, y libros manuscritos de las cathedrales y monasterios, En Madrid, por Antonio Marin, 1765.
Nájera, A.: Navegacion especulativa y pratica, reformadas sus reglas y tablas por las observaciones de Ticho Brahe, con emienda de algunos yerros essenciales. Todo prouado con nueuas supposiciones mathematicas, y demonstraciones geométricas…, en Lisboa, por Pedro Craesbeeck, 1628.
Navegación para el cielo, Barcelona, por Juan Centené y Juan Serra, ca. 1796, BC, II (i).2 B R.E. 28165.
Navegación para el cielo, en Madrid, por J. M. Marés, 1848, BNE, U/11169(108).
Navegación para el cielo, en Manresa, por Ignacio Abadal, ca. 1800, BC, II (i).2 BC 1 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Navegación para el cielo, en Sevilla, por Aragón y Compañía, en 1816, BNE, R/35383(12).
Navegación para el cielo, S.l., s.n., s.a. [en Córdoba por Rafael Rodríguez (s. a.)], BNF, YG-1933 e YG-1934.
Ortiz García, J.A. y Costa, N., “Papiroflexia espiritual”, Mesa revuelta: el diario de Studiolum [en línea], 5 de enero de 2011, http://mesa-revuelta.blogspot.com/2011/01/papiroflexia-espiritual.html [Consulta: 20 de junio de 2020].
Osuna, I. e Infantes, V.: “Paredes de versos dibujadas. Fábrica y materia del cartel poético barroco (1650-1700)”, Bulletin hispanique, 113-1 (2011), https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.1336 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Pereda, F.: Crimen e ilusión. El arte de la verdad en el Siglo de Oro, Madrid, Marcial Pons, 2017.
Pimentel, J.: Fantasmas de la ciencia española, Madrid, Marcial Pons, 2020.
Pompa Funeral, Honras y Exequias en la muerte de la muy alta y Católica Señora Doña Isabel de Borbon, Reyna de las Españas y del Nuevo Mundo que se celebraron en el... Convento de S. Geronimo de Madrid, [s.l.] Madrid, [s.n.] Diego Díaz de la Carrera, 1645.
Ponce Cárdenas, J.: La imitación áurea (Cervantes, Quevedo, Góngora), Paris, Éditions Hispaniques, 2016.
Reula Baquero, P.: El camarín del desengaño. Juan de Espina, coleccionista y curioso del siglo XVII, Madrid, CEEH, 2019.
Rey de Artieda, A., Virués, C. y Turia, R., Teatro clásico en Valencia I, ed. T. Ferrer, Madrid, Fundación José Antonio de Castro, 1997.
Ribera, J.: Constituciones de la Capilla del Colegio y Seminario de Corpus Christi, En Valencia, en casa de Pedro Patricio Mey, 1605.
Riera, E. y Eduardo, S.: “Si con toda precision / Me pliegas, desaparezco / Y en vez de ramo te ofrezco / Lo que está en el medallón”, S.l., s.n., 1875, BNE, INVENT/17724.
Rodríguez de la Flor, F.: Pasiones frías. Secreto y disimulación en el Barroco hispano, Madrid, Marcial Pons, 2005.
Ruano de la Haza, J.M., y Allen, J.J., Los teatros comerciales del siglo XVII y la escenificación de la comedia, Madrid, Castalia, 1994.
Rueda Ramírez, P.: “Efímeros de fe: estrategias de distribución de impresos y estampas devotas en Cataluña (siglos XVII-XVIII)”, La Bibliofilia: rivista di storia del libro e di bibliografia. vol. 121 (2019), pp. 327-349.
Ruiz Soto, H.: “¿Monstruos de apariencias llenos? Las escenas de descubrimiento y la cortina de apariencias en los manuscritos teatrales de Gondomar y de Palacio”, Criticón, 140 (2020), pp. 27-51.
Ruiz Soto, H.: Apariencia ou l’instant du dévoilement. Théâtre et rituels dans l’Espagne du Siècle d’or, tesis de doctorado, Sorbonne Université, 2019.
Ruscelli, G.: De’ secreti del reverendo donno Alessio piemontese, Venecia, appresso Domenico Farri, 1570.
Sagredo, D.: Medidas d[e]l romano: agora nueuamente impressas y añadidas de muchas pieças y figuras muy necessarias a los officiales que quieren seguir las formaciones de las basas, colunnas, capiteles y otras pieças de los edificios antiguos, Lisbona, imprimido por Luis Rodriguez..., 1541.
Santa María, F.: Reforma de los Descalzos de Nuestra Señora del Carmen de la primitiva Observancia hecha por Santa Teresa de Jesús, En Madrid, por Diego Diaz de la Carrera, 1644. Véase https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.cmd?id=16560 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Segorbe, J.: Navegación para el cielo, En Valencia, por Felipe Mey, 1611.
Serlio, S.: Libro estraordinario di Sebastiano Serlio Bolognese nel quale si dimostrano trenta porte di opera rustica mista con diuersi ordini, In Venetia, Appresso Francesco Senese, & Zuane Krugher Alemanno, compagni, 1566. Véase http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000231696&page=5 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Serlio, S.: Libro primo [-quinto] d’architettura di Sebastiano Serlio bolognese, nel quale con facile & breue modo si tratta de primi principij della geometría. Con nuoua aggiunta delle misure che seruono a tutti gli ordini de componimenti, che ui si contengono, In Venetia, Appresso Francesco Senese, & Zuane Krugher Alemanno, compagni, 1566.
Simon, G.: Archéologie de la vision. L’optique, le corps, la peinture, París, Seuil, 2003.
Simonetti, C.M.: La vita delle “Vite” vasariane: profilo storico di due edizioni, Florencia, Olschki, 2005.
Thébaud-Sorger, M.: “Spectacles de sciences”, en Van Damme, S. (dir.), Histoire des sciences et des savoirs. De la Renaissance aux Lumières, Paris, Seuil, 2015, pp. 132-153.
Vasari, G.: Le vite de più eccellenti architetti, pittori et scultori italiani, Florencia, L. Torrentino, 1550, https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k123255q [Consulta: 20 de junio de 2020].
Vega Carpio, L.: Comedia de san Segundo compuesta por Lope de Vega, BNE, MSS/14767, fols. 123r-147v, http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000186910&page=1 [Consulta: 20 de junio de 2020].
Vega Carpio, L.: La dama boba: edición crítica y archivo digital, Presotto M. (dir.) con la colaboración de Boadas, S., Maggi, E. y Pessarrodona, A., Barcelona/Bologna; Prolope/Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2015.
Vega, D.: Parayso de la gloria de los santos donde se trata de sus prerogatiuas y excelencias, tomo primero, Barcelona, en la Emprenta de Gabriel Graells y Giraldo Dotil, 1604.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Cuadernos de Historia Moderna is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.