Hypersexualization of the female character in anime: a look from latin america. the genshin impact case.

Keywords: Female hypersexualization, Anime, Genshin Impact, Fanservice, Anime industry

Abstract

This article addresses the representation of women in the video game Genshin Impact, this game has become popular for its variety of female characters, who are victims of hypersexualization and gender inequality that exists in the video game industry. The methodology used was qualitative, implementing virtual ethnography as a tool to approach the experiences of research subjects. In this sense, during the fieldwork carried out in the digital environment of the video game, a participant observation was made, later recorded in the field diary (Autor, 2016). The results show that Genshin Impact players tend to consume Sh?jo and Sh?nen-type Anime, in addition to other genres; although it is not a generalized opinion, they point out that the existence of the hypersexualization of female characters is evident. Others claim that fanservice causes creators to choose to add sexual material simply to please the audience. Some of the conclusions show that the representation of women based on the sexualized aesthetics of Anime has made many male players consider that they have the right to treat real women who are in multiplayer chats and other platforms as if it were their waifus. 

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Author Biographies

Valeria De Lima-Vélez, Universidad de la Costa

Comunicadora social con énfasis en  Medios Digitales de la Universidad de la Costa. Fluente en inglés, Realizadora Audiovisual. Se encuentra interesada en los estudios de los videojuegos y el anime.

Danna Puello-Martínez, Universidad de la Costa

Comunicadora social con énfasis en  Medios Digitales de la Universidad de la Costa. Community Manager y experta en Marketing Digital. Se encuentra interesada en los estudios de las interacciones que se generan a través de las plataformas digitales.

Maira Mendoza-Curvelo, Universidad Nacional Autónoma de México

Antropóloga de la Universidad del Magdalena, estudiante de la maestría en Estudios Latinoamericanos de la Universidad Nacional Autónoma de México. Es miembro del grupo de Investigación en Diversidad más que humana en el que ha participado de varios proyectos de investigación. Se encuentra interesada en los estudios sociales de la ciencia, la construcción social de la “naturaleza” y lo no-humano.

Alvaro Acevedo-Merlano, Universidad de la Costa

Antropólogo colombiano. Profesor-investigador a tiempo completo de la Universidad de la Costa (Colombia). Estudiante de doctorado en bioética; Magíster en Educación y cibercultura; candidato a Magíster en comunicación y desarrollo. Experto en estudios sociales sobre videojuegos y subjetividades. Autor de los libros “Hacia una cultura digital orgánica”, “Entre comida y resistencia”, y “La vida en los pensamientos de Cristal”. Ha participado en diversos proyectos de investigación, así como en ponencias internacionales, y publicado decenas de artículos de alto impacto, además de algunos libros y textos literarios de escritura creativa.

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Published
2023-06-27
How to Cite
De Lima-Vélez V. . ., Puello-Martínez D. ., Mendoza-Curvelo M. . y Acevedo-Merlano A. (2023). Hypersexualization of the female character in anime: a look from latin america. the genshin impact case. Comunicación y Género [Communication and Gender], 6(1), 1-14. https://doi.org/10.5209/cgen.84885
Section
Artículos