Intertestualità (o quasi) lampedusiane
Resumen
The essay focuses mainly on part VIII of Giuseppe Tomasi di Lampedusa’s novel Il Gattopardo, and on the writer’s ability to express complex meanings through a limited number of words or simply trough a single word (i. e. “cara”). Tomasi admired the so-called “scrittori magri”, authors whose prose was terse and disciplined, such as Stendhal and Jane Austen, and who are remembered for their unique allusive writing style. Although Tomasi falls in the category of descriptive writers, in his novel he show impressive syntetic skills that reflect nineteenth-century narrative models. After referring to Manzoni “lirico” (in a parodic sense) and to possible Montalian echoes, Tomasi’s ideological position is explored along with his reluctance to be a proponent for political ideals.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La revista Cuadernos de Filología Italiana, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.