Creative action through art as a way to exercise the right to self-determination

Keywords: complexity aesthetics, creative action, functional diversity, self-determination, social transformation, disability, art

Abstract

The concept of creativity has been transforming over time, and the definitions that emerge from it situate us in different places depending on the prism through which we look at it, and for whom it is intended. In this article, we will present a brief critical reflection that points to a revision of the concept of creativity that has been guarded by the Fine Arts, which has generated barriers for the recognition of people in situation of functional diversities, restricting their creative capacity and establishing myths around the conditions required to be creative. Thus, the following article poses some questions that invite us to stop and think about who are considered to be creative. Also, whether it is creativity that should become universal or whether it is the conditions that facilitate or hinder its deployment and participation. And finally, how creativity and its deconstruction allow us to generate new accessible scenarios for social transformation, and creative and self-determined action by everyone.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christopher Riquelme Salinas, Profesor de Educación Diferencial

Profesor de Educación Diferencial con mención en dificultades de aprendizaje. Maestrando en Arte Terapia y Educación Artística para la Inclusión Social Universidad Complutense de Madrid 2020/2021.Diplomado en postítulo en estrategia de Rehabilitación Basada en la Comunidad (RBC) Universidad de Chile. Colaborador en proyectos de ilustración y diseño de recursos creativos para el aprendizaje y desarrollo humano y parte del equipo de Cooperativa de Acción pedagógica Di-Versos, Chile.

Mercedes Ada Gómez, Universidad Nacional de las Artes (UNA)

Licenciada en Musicoterapia, profesora de Artes en Música de Universidad Nacional de las Artes (UNA), profesora de instrumento (piano). Actualmente trabaja como docente en IFDC Instituto de Formación Docente Continúa Bariloche, Argentina. 

 

Analía Lorena Palacios, Universidad Nacional de Luján

Magister en Psicología Cognitiva y Aprendizaje (FLACSO/ UAM). Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación con Orientación en Psicopedagogía (UNLu). Diplomada en Constructivismo y Educación (FLACSO) y en Herramientas de Arteterapia y Psicología Positiva en la Práctica de las Artes Expresivas (UAdeC).

Marcela Mohammad Jiménez

Profesora de Educación Diferencial, mención discapacidad intelectual y/o del desarrollo y diseñadora gráfica con especialidad en dirección de arte editorial infanto-juvenil. Postítulo en comunicación estratégica y diplomada en educación emocional y Políticas públicas, DD.HH y Niñez. Trabaja diseñando experiencias de aprendizaje, académica y como investigadora y gestora en la Cooperativa de trabajo de Acción Pedagógica Di-Versos.

 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-05-03
How to Cite
Riquelme Salinas C., Gómez M. A., Palacios A. L. y Mohammad Jiménez M. (2022). Creative action through art as a way to exercise the right to self-determination. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 17, 199-207. https://doi.org/10.5209/arte.76261