From the decline of the Tetouani zellige to the supremacy of the new tilework

Keywords: tilework, Morocco, Tetouan, Spanish Protectorate, zellige, traditional ceramics, crafts, heritage, ornamentation , Ensanche, medina

Abstract

The traditional technique of zellige, the geometric ornamental mosaic characteristic of Islamic art, with an important presence in Al-Andalus and North Africa, has been undergoing a continuous process of decline since the end of the 19th century, the contextualisation and analysis of which, in the case of Tetouan, constitute the core of this paper. With the aim of identifying the origins and causes of this decline, the different factors, tangible and intangible, economic, social, ideological, political and urban planning, that may have led to the gradual replacement of this centuries-old technique in favour of what we call the new tilework, produced and exported from Spain to North Africa, playing a fundamental role in the configuration of Tetouan's new Ensanche as well as in its medina, are discussed here. This paper analyses the various reasons that led to this decline, widely documented from the end of the 19th century to the mid-20th century, as well as the specific efforts of the administration and citizens to preserve the zellige, this traditional ceramic technique that was finally eclipsed by the introduction of the new tilework, which has now become a sign of identity and a fundamental part of Tetouan's heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Reyes Ruiz, Grupo Ixbilia. Universidad de Sevilla

Antonio Reyes Ruiz (Jerez, 1957) es doctor cum laude por la Universidad de Sevilla y miembro del Grupo de Investigación Ixbilia de dicha Universidad. 
Autor de los libros de relatos La luna azul. Cuentos desde Tetuán (2005), Letras minúsculas y coda (2009) y Crónicas de reojo (2011), algunos de sus textos han sido recogidos en antologías de microrrelatos, como “Piel de serpiente” en Por favor, sea breve 2 (Clara Obligado: Páginas de Espuma, 2009) y “El paraíso”, “Relatividad”, “Daños y perjucios”, “Apostasías de Navidad IV” y “Mil y dos noches”, en Antología del microrrelato español (1906-2011). El cuarto género narrativo (Irene Andrés-Suárez: Cátedra, 2012).
Entre sus publicaciones de investigación destacan Los jóvenes del norte de Marruecos: sus relaciones con España y con Andalucía. Una mirada desde el otro lado del Estrecho (2011), La artesanía en la zona de Tetuán. Panorama actual y censo de artesanos (2008) y Medinas y ciudades históricas a ambos lados del Estrecho: Jerez y Tetuán (2006). Ha publicado también artículos y ponencias, como “Un estudio de caso: Martil (Tetuán)”. Observatorio electoral. Taller de Estudios Internacional del Mediterráneo (2009) o “La primavera árabe: los jóvenes, la democracia y la emergencia de valores”, en Diálogo y derechos culturales. Actas del IV Encuentro Internacional del Diálogo de Civilizaciones (Santiago de Chile, 2011).
Igualmente es editor de Voces. Poesía marroquí contemporánea (2006), Cuentos y relatos de Andalucía y Marruecos (2006), José Manuel Caballero Bonald. Antología poética (2007) y Antología de la poesía femenina marroquí (2008, reeditado en Chile en 2011), y responsable de la colección bilingüe árabe-español Cuadernos Alfar-Ixbilia, de la que hasta el momento han sido publicados once números, dedicados a difundir la narrativa española y marroquí más actual.
Autor y editor de numerosas publicaciones, libros y artículos, relacionadas en su mayor parte con Marruecos en diversos campos: artesanía de Tetuán, medina de ciudades históricas, sociedad y política, narrativa marroquí, poesía femenina marroquí… Comisario de las exposiciones: “Testimonios de solidaridad: el drama de inmigración”, 2003. Premio de la Junta de Andalucía al mejor proyecto de sensibilización en materia de inmigración. “Mohamed Chukri (1935 - 2003). Homenaje”, 2006. Centro Al Andalus de Martil (Tetuán). “El olvido póstumo: homenaje a Ángel Vázquez”, 2013. Exposición itinerante por Marrakech, Casablanca, Rabat, Fez y Tánger; “Azulejos con historia”, Tetuán, noviembre de 2018 y en itinerancia posterior por Fez, Tánger, Ceuta, Casablanca y Larache.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-11-26
How to Cite
Reyes Ruiz A. y López Enamorado M. D. (2024). From the decline of the Tetouani zellige to the supremacy of the new tilework. Anaquel de Estudios Árabes, 1-24. https://doi.org/10.5209/anqe.97141
Section
Articles