The Book and its Industry, the State of Play through Analysis of its Bibliographic Production (1958-2021): Perspectives and Tools for Mesoanalytical and Mesoeconomic Research
- Iñaki Vázquez Álvarez Universidad de Barcelona
Abstract
Based on the hypothesis that there is no strictly mesoanalytical and mesoeconomic research on the book and its industry, this article systematises the most relevant academic and professional bibliographic production (1958-2021) relating to the two objects of study, organising it into six analytical perspectives – four consolidated and two propositional. It then organises the stated production within each of these perspectives, to subsequently identify their most significant contributions for future mesoanalytical and mesoeconomic research. Finally, the article validates the hypothesis put forth.
Downloads
References
Abadal, E., 2017. Revistas científicas. Situación actual y retos de futuro. S.l.: Edicions Universitat Barcelona.
Abadal, E. y Ollé, C., 2012. La edición universitaria en el contexto de la ciencia abierta. S.l.: Editorial UOC.
Abadal, E., Ollé, C. y Redondo, S., 2018. Publicación de monografías en acceso abierto por editoriales universitarias españolas. Profesional de la Información, vol. 27, no. 2, pp. 300-311. DOI 10.3145/epi.2018.mar.08.
Adams, T.R. y Barker, N., 2001. A new model for the study of the book. A potencie of life: books in society. The Clark lectures 1986-1987. London: British Library, pp. 5-43.
Albarran, A.B., 2002. Media Economics: Understanding Markets, Industries and Concepts by Alan B. Albarran. Iowa: Wiley-Blackwell.
Albornoz, L., Segovia, A. y Almiron, N., 2020. Grupo Prisa: Media Power in Contemporary Spain. London: Routledge.
Allan, W. y Curwen, P.J., 1991. Competition and choice in the publishing industry. London: Institute of Economic Affairs.
Alonso Arévalo, J. y Cordón GarciA, J.A., 2015. El libro como sistema: hacia un nuevo concepto de libro. Cuadernos de Documentación Multimedia, vol. 26, pp. 25-47. DOI 10.5209/rev_CDMU.2015.v26.50628.
Altbach, P.G., 1975. Publishing and the Intellectual System. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, vol. 421, no. 1, pp. 1-13. DOI 10.1177/000271627542100102.
Ampersand, E., 2012. Ediciones Ampersand. Ediciones Ampersand [en línea]. [Consulta: 13 febrero 2021]. Disponible en: https://www.edicionesampersand.com/nosotros.
Arana, J.M., 2016. Evolución del modelo de negocios editorial en América Latina. Entre el molde y los bits [en línea]. S.l.: Universidad Austral. [Consulta: 8 diciembre 2020]. Disponible en: https://www.academia.edu/35624695/Evoluci%C3%B3n_del_modelo _de_negocios_editorial_en_Am%C3%A9rica_Latina_Entre_el_molde_y_los_bits.
Arena, R., Bandt, J. de, Benzoni, L., Collectif y Romani, P.-M., 1991. Traite d’Economie Industrielle. 2 edición. Paris: Economica.
Assouline, P., 1987. GASTON GALLIMARD. Valéncia: Alfons el Magnànim.
Augustyn, K., 2020a. The Global Book Publishing Market as an Interdisciplinary Research Field. Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, vol. 58, no. 1A (115A), pp. 122-146. DOI 10.36702/zin.728.
Augustyn, K., 2020b. The Global Book Publishing Market as an Interdisciplinary Research Field. Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne, vol. 58, pp. 122-146. DOI 10.36702/zin.728.
Ayala, C., 2018. La cultura editorial universitaria. México: UNAM.
Ayén, X., 2018. Aquellos años del boom: García Márquez, Vargas Llosa y el grupo de amigos que lo cambiaron todo. Barcelona: Debate.
Badenes, D., 2020. Mapas para una historia intelectual de la comunicación popular [en línea]. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. [Consulta: 29 diciembre 2020]. Disponible en: https://www.academia.edu/44261133/Mapas_para_una_historia_intelectual_de_la _comunicaci%C3%B3n_popular.
Bandt, J. de, 1989. Approche méso-économique de la dynamique industrielle. Revue d’économie industrielle, vol. 49, no. 1, pp. 1-18. DOI 10.3406/rei.1989.2253.
Barandiaran, J.M., 2004. Cambio de tercio. [en línea]. Disponible en: https://cambiando detercio.wordpress.com/.
Barbier, F., 2001. Histoire du livre. Paris: Armand Colin.
Baumol, W.J. y Bowen, W.G., 1966. Performing arts: the economic dilemma. MIT Press. New York, N.Y: Twentieth Century Fund.
Baverstock, A., Bradford, R. y Gonzalez, M., 2020. Contemporary publishing and the culture of books. 1. New York: Routledge.
Beauvillard, P., 1979. Livres Hebdo. [en línea], Disponible en: https://www.livreshebdo.fr.
Becerra, M. y Mastrini, G., 2008. La economía política de la comunicación vista desde América Latina. E-Compós [en línea], [Consulta: 7 diciembre 2020]. DOI https://doi.org/10.30962/ec.96. Disponible en: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/96.
Benhamou, F., 2011. L’économie de la culture. Edición: 7e édition. Paris: Editions La Découverte.
Benhamou, F., 2014. Le livre à l’heure numérique: Papier, écrans, vers un nouveau vagabondage. Paris: Seuil.
Bessard-Banquy, O. y Jourde, P., 2012. L’industrie des lettres: Etude sur l’édition littéraire contemporaine. Paris: Pocket.
Bhaskar, M., 2014. La máquina de contenido. Hacia una teoría de la edición desde la imprenta hasta la red digital. México: Fondo de Cultura Económica.
Bide, M., 1997. Tercer informe de la serie Publishing in the 21st Century, From N to X: The impact of network communications in the Publising Value Chain. . S.l.: VSTA Computer Services.
Blaug, M., 2001. Where Are We Now On Cultural Economics. Journal of Economic Surveys, vol. 15, no. 2, pp. 123-143. DOI https://doi.org/10.1111/1467-6419.00134.
Bolaño, C., 2013. Industria cultural, información y capitalismo. S.l.: Gedisa.
Bolaño, C. y Mastrini, G., 2002. Economía Política de la Comunicación: un aporte marxista a la constitución del campo comunicacional. Oficios Terrestres [en línea]. S.l.: s.n., [Consulta: 7 diciembre 2020]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/ 46764.
Bonet, L., 2003. Llibre blanc de les indústries culturals de Catalunya. [en línea]. Barcelona: Institut Català de les Indústries Culturals. Disponible en: https://cultura.gencat.cat/ca/ detall/Articles/Llibre-blanc.
Borras, R., 2003. Batalla de waterloo, la. Edición: 1. EDICIÓN. Barcelona: Ediciones B.
Bouquillion, P., 2008. Industries de la culture et de la communication. Grenoble: Presses Universitaires De Grenoble.
BOURDIEU, J., 2013. Théorie du champ. Actes de la recherche en sciences sociales, no. 200, pp. 125.
Bourdieu, P., 1972. Esquisse d’une théorie de la pratique [en línea]. S.l.: Librairie Droz. [Consulta: 6 septiembre 2020]. Disponible en: https://www.cairn.info/esquisse-d-une-theorie-de-la-pratique--9782600041553.htm.
Bourdieu, P., 1991. Le champ littéraire. Actes de la recherche en sciences sociales, vol. 89, no. 1, pp. 3-46. DOI 10.3406/arss.1991.2986.
Bourdieu, P., 1997a. Le champ économique. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, vol. 119, no. 1, pp. 48-66. DOI 10.3406/arss.1997.3229.
Bourdieu, P., 1997b. Razones prácticas. Barcelona: Editorial Anagrama.
Bourdieu, P., 1999. Une révolution conservatrice dans l’édition. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, vol. 126, no. 1, pp. 3-28. DOI 10.3406/arss.1999.3278.
Bouvaist, J.-M., 1993. Crise et mutations dans l’édition française -. Paris: Ministère de la culture et de la francophonie.
Bouvaist, J.-M. y Boin, J.-G., 1989. Du printemps des éditeurs à l’âge de raison: les nouveaux éditeurs en France, 1974-1988. Paris: Documentation française.
Boyer, R., 2003. L’anthropologie économique de Pierre Bourdieu. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, vol. 150, no. 1, pp. 65-78. DOI 10.3406/arss.2003.2772.
Brémond, G. y Brémond, J., 2004. L’édition sous influence Janine. Paris: Éditions Liris.
Brull, J., 1988. Revista Delibros. [en línea]. [Consulta: 8 diciembre 2020]. Disponible en: http://www.revistasculturales.com/revistas/34/delibros/numeros/.
Bustamante Ramírez, E., 2017. Las industrias culturales y creativas. Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio [en línea], no. 18. [Consulta: 5 enero 2020]. Disponible en: https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/4178.
Cabrera, M., 2015. Jesús de Polanco. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Canoy, M., Ours, J. y Ploeg, F., 2006. The Economics of Books. Handbook on the Economics of Art and Culture, vol. 1, pp. 721-761. DOI 10.1016/S1574-0676(06)01021-0.
Carrión, J., 2013. Librerías. Barcelona: Anagrama.
Carter, R.A., 1983. Trade Book Marketing: A Practical Guide. S.l.: Bowker.
Casanova, P., 1999. La république mondiale des lettres. Paris: Seuil.
Caves, R.E., 2002. Creative industries: contracts between art and commerce. Cambridge MA): Harvard University Press.
Caves, R.E., 2003. Contracts Between Art and Commerce. Journal of Economic Perspectives, vol. 17, no. 2, pp. 73-83. DOI 10.1257/089533003765888430.
Celaya, J., 2004. Dosdoce.com. [en línea]. [Consulta: 11 diciembre 2020]. Disponible en: https://www.javiercelaya.es.
Cendán, F., 1972. Edición y comercio libro español 1900 1972. Madrid: Editora Nacional.
Cendán, F., 1988. Medio siglo de libros infantiles y juveniles en España (1935-1985). Madrid: Pirámide.
Chabault, V., 2014. Vers la fin des librairies? Paris: La Documentation Française.
Chantepie, P. y Le Diberder, A., 2019. Économie des industries culturelles [en línea]. 3. Paris: La Découverte. [Consulta: 23 enero 2021]. Disponible en: https://www.cairn.info/economie-des-industries-culturelles--9782348041778.htm.
Chartier, R. y Martin, H.-J., 1989. Histoire de l’édition française, tome 1 : Le Livre conquérant. Paris: Fayard - Cercle de la Librairie.
Cole, D., 1999. The Complete Guide to Book Marketing. S.l.: Allworth.
Compaine, B.M., 1978. The book industry in transition an economic study of book distribution and marketing. White Plains [New York: Knowledge Industry Publications.
Cordón García, J.A. y López-Cozar, E.D., 1990. El libro: creación, producción y consumo en la Granada del siglo XIX. S.l.: Universidad de Granada.
Cordón, J.A., Arévalo, J.A., Gómez, G.D. y Alonso, J.L., 2013. El ecosistema del libro electrónico universitario [en línea]. Salamanca: Universidad de Salamanca. [Consulta: 30 diciembre 2016]. Disponible en: http://www.eusal.es/.
Cordón-García, J.-A., 2018. Combates por el libro: inconclusa dialéctica del modelo digital. El Profesional de la Información, vol. 27, no. 3, pp. 467-481. DOI 10.3145/epi.2018.may.02.
Cordón-García, J.-A. y Gómez-Díaz, R., 2010. Edición universitaria en el contexto de la edición científica: autoría, reconocimiento y valoración. Profesional de la Información, vol. 19, no. 1, pp. 28-34. DOI 10.3145/epi.2010.ene.04.
Cordón-García, J.-A., Merchán-Sánchez-Jara, J. y Mangas-Vega, A., 2019. Evolution of the visibility of scholarly monographs in the academic field. Profesional de la Información [en línea], vol. 28, no. 4. [Consulta: 28 marzo 2021]. DOI 10.3145/epi.2019.jul.09. Disponible en: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/ view/epi.2019.jul.09.
Coser, L.A. y Etc, 1985. Books: Culture and Commerce of Publishing. Edición: Univ of Chicago PR ed. Chicago: University of Chicago Press.
Cunningham, S., Flew, T. y Swift, A., 2015. Media Economics. London: Palgrave.
Darnton, R., 1982. What is the History of Books? En: Accepted: 2009-11-12T18:27:43Z, Daedalus [en línea], [Consulta: 31 agosto 2020]. Disponible en: https://dash.harvard.edu/handle/1/3403038.
Darnton, R., 2007. “WHAT IS THE HISTORY OF BOOKS?” REVISITED. Modern Intellectual History, vol. 4, no. 3, pp. 495-508. DOI 10.1017/S1479244307001370.
De Diego, J.L., 2014. Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2010. S.l.: Fondo de Cultura Económica.
De Diego, J.L., 2020. Editores, políticas editoriales, y otros dilemas metodologógicos. Pliegos alzados. La historia de la edición, a debate. Gijón (Asturias): Trea, pp. 19-33.
Deegan, M., 2017. The Academic Book of the Future. [en línea]. London: HRC and the British Library. [Consulta: 7 mayo 2020]. Disponible en: https://academicbookfuture.org/.
Denieuil, J., 2012. Concentration éditoriale et bibliodiversité- Quels enjeux pour le livre. Paris: L’harmattan.
Discepolo, T., 2011. La trahison des éditeurs. AGONE edition. Marseille: AGONE.
Dubini, P., 2013. Voltare Pagina? Le Trasformazioni Del Libro E Dell’editoria. Milano: Pearson.
Dubini, P. y Raviola, E., 2015. Emerging Business Models in Content Industries. 8th International Conference on Arts and … [en línea], [Consulta: 14 diciembre 2016]. Disponible en: https://www.academia.edu/20875535/Emerging_Business_Models_in_ Content_Industries.
Dujovne, A., 2014. Una historia del libro judío: La cultura judía argentina a través de sus editores, libreros, traductores, imprentas y bibliotecas. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Dupuis, X. y Rouet, F., 1987. L’économie au risque de la culture. Économie et culture. Les outils de l’économiste à l’épreuve. París: Documentation française, pp. 13-23.
Eduvim, E., 2012. Tipo. EDUVIM [en línea]. [Consulta: 13 febrero 2021]. Disponible en: https://www.eduvim.com.ar/catalogo/coleccion/tipo.
Eguaras, M., 2011. Marinaeguaras.com. Mariana Eguaras - Consultoría editorial [en línea]. [Consulta: 7 enero 2021]. Disponible en: https://marianaeguaras.com/blog/.
EINAUDI, G. y CESARI, S., 1993. Giulio Einaudi en Dialogo con Severino Cesari. S.l.: Anaya.
Eisenstein, E.L., 1980. The Printing Press as an Agent of Change. S.l.: Cambridge University Press.
Escarpit, R., 1969. La révolution du livre. Paris; Paris: Presses Universitaires de France; Unesco.
Escolar, H., 1984. Historia del libro. S.l.: Pirámide.
Esparza, J.M., 2018. Apología: Memorias De Un Editor Rojo-Separatista. Tafalla: Txalaparta.
Esteves, F., 2014. Manual de supervivencia para editores del siglo XXI. Buenos Aires: Eudeba.
Fce, 2003. Colección Libros sobre Libros [en línea]. S.l.: Fondo De Cultura Economica. Disponible en: http://www.elem.mx/obra/coleccion/10712.
Febvre, L. y Martin, H.-J., 2005. La aparición del libro. S.l.: Fondo De Cultura Económica.
Feltrinelli, C., 2001. Senior Service: Biografía de un editor. Barcelona: Tusquets.
Fernández Moya, M., 2020. Multinacionales del castellano: el sector editorial español y su proceso de internacionalización (1900-2018). 1. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Biblioteca de Historia.
Fernández-Luque, A.-M., Ramírez-Montoya, M.-S. y Cordón-García, J.-A., 2021. Training in digital competencies for health professionals: systematic mapping (2015-2019). Profesional de la Información [en línea], vol. 30, no. 2. [Consulta: 9 mayo 2021]. DOI 10.3145/epi.2021.mar.13. Disponible en: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/82475.
Flichy, P., 1991. Les industries de l’imaginaire: pour une analyse économique des médias. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble.
Fligstein, N. y Mcadam, D., 2015. A Theory of Fields. Edición: Reprint. Oxford New York Auckland: OUP USA.
Fouché, P., 1998. L’édition française : Depuis 1945. Paris: Editions du Cercle de la Librairie.
Frey, B., 1996. Has Baumol’s Cost Disease disappeared in the performing arts? Ricerche Economiche, vol. 50, no. 2, pp. 173-182.
Furtado, J.A., 2014. La edición de libros y la gestión estratégica. Córdoba-Argentina: EDUVIM.
Galán, J.M., 1986. Analisis estructural del sector editorial español. Salamanca: Madrid: Fundación Germán Sánchez Rupierez.
García Canclini, N., 1995. Ideología, cultura y poder. Bueno Aires: Universidad de Buenos Aires.
García Naharro, F., 2019. Editando ciencia y técnica durante el franquismo. Una historia cultural de la editorial Gustavo Gili (1939-1966). S.l.: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Garnham, N., 2011. De las industrias culturales a las creativas. Análisis de las implicaciones en el Reino Unido. Las industrias creativas: amenazas sobre la cultura digital, 2011, ISBN 978-84-9784-611-0, págs. 21-48. S.l.: Gedisa, pp. 21-48.
Gary, D.J., 2013. Summary of Adams and Barker, “A New Model for the Study of the Book”. Function Follows Forme [en línea]. [Consulta: 22 agosto 2020]. Disponible en: https://davidjgary.wordpress.com/2013/02/05/summary-of-adams-and-barker-a-new-model-for-the-study-of-the-book/.
Getino, O., 1995. Las industrias culturales en la Argentina: dimensión económica y políticas públicas. S.l.: Ediciones Colihue SRL.
Gfk, 2021. GfK. Growth from Knowledge. [en línea]. [Consulta: 30 enero 2021]. Disponible en: https://www.gfk.com/es/home.
Gil, M., 2010. Antinomias del libro. Antinomias del libro [en línea]. Disponible en: https://antinomiaslibro.wordpress.com.
Gil, M. y Gómez, M., 2016. Manual de edición: Guía para estos tiempos revueltos. S.l.: CERLALC.
Gil, M. y Jiménez, F.J., 2008. El nuevo paradigma del sector del libro. Edición: 1. S.l.: Trama Editorial.
Gil, M. y Rodríguez, J., 2011. El paradigma digital y sostenible del libro. Edición: 1. Madrid: Trama Editorial, S.L.
Giles, C. y Phillips, A., 2019. Inside Book Publishing. 6. S.l.: Routledge.
Gilly, J.-P., 1997. Dynamiques meso-economics and regulation macro-economique quelques pistes de relexion. Firmes et Économie Industrielle. Paris: Edition Harmattan, pp. 448. 39-54
Giménez-Toledo, E., 2017. La edición académica española. Indicadores y características. S.l.: Madrid: Federación de Gremios de Editores de España.
Ginsburgh, V., 2001. Economics of Art and Culture. International Encyclopedia of Social & Behavioral Sciences [en línea]. Pergamon. [Consulta: 21 enero 2021]. Disponible en: https://www.elsevier.com/books/international-encyclopedia-of-social-and-behavioral-sciences/smelser/978-0-08-043076-8.
Gobierno de España, 2007. Ley 10/2007, de 22 de junio, de la lectura, del libro y de las bibliotecas. [en línea]. 22 junio 2007. S.l.: Boletín Oficial del Estado. [Consulta: 21 diciembre 2020]. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/l/2007/06/22/10/con.
Golding, P. y MURDOCK, G., 2000. Culture, political economy and communications. Mass media and society, vol. 3, pp. 82-87.
Gómez García, R. y Sánchez-Ruiz, E., 2011. La Economía Política de la Comunicación y la Cultura. Tradiciones y conceptos. Portal Comunicación, pp. 11.
Gómez-Escalonilla, G., 2005. El libro y la industria editorial. S.l.: Fundación Alternativas.
Gómez-Escalonilla, G., 2007. Políticas del libro: análisis y propuestas. Alternatívas de política cultural: las industrias culturales en las redes digitales (disco, cine, libro, derechos de autor), 2007, ISBN 978-84-9784-244-0, págs. 165-206. S.l.: Gedisa, pp. 165-206.
Gómez-Tarragona, D., 2010. Marketing editorial: Cómo satisfacer las necesidades de los lectores de libros. S.l.: Ediciones Pirámide.
González, V.F., 2008. La traducción de la A a la Z. Córdoba: s.n.
Gracia, J., 2019. Javier Pradera o el poder de la izquierda: Medio siglo de cultura democrática. Barcelona: Anagrama.
Greco, A.N., 2015. The Economics of the Publishing and Information Industries: The Search for Yield in a Disintermediated World. New York: Routledge.
Greffe, X., 2010. Introduction : L’économie de la culture est-elle particulière ? Revue d’economie politique, vol. Vol. 120, no. 1, pp. 1-34.
Guillaud, H., 2010. Qu’est-ce qu’un livre à l’heure du numérique ? En: M. DACOS (ed.), Read/Write Book : Le livre inscriptible. Marseille: OpenEdition Press, Read/Write Book, pp. 49-64.
Guillory, J., 1993. Cultural Capital: The Problem of Literary Canon Formation. S.l.: University of Chicago Press.
Guillou, B., 1984. Les Stratégies multimédias des groupes de communication. S.l.: La Documentation française.
Heilbrun, J. y Gray, C.M., 2001. The Economics of Art and Culture [en línea]. 2. Cambridge: Cambridge University Press. [Consulta: 21 enero 2021]. Disponible en: https://www. cambridge.org/core/books/economics-of-art-and-culture/A95940B9230212F3691951B BC5371029.
Herralde, Jorge, 2001. Opiniones mohicanas. Edición: 1. Barcelona: Acantilado.
Herrero Prieto, L.C., 2011. La contribución de la cultura y las artes al desarrollo económico regional. Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research, no. 19, pp. 177-204.
Hesmondhalgh, D., 2012. The Cultural Industries. Edición: Third. London: SAGE Publications Ltd.
Ho, H.-Y., Wang, L.-W. y Cheng, H.-J., 2011. Authors, Publishers, and Readers in Publishing Supply Chain: The Contingency Model of Digital Contents Production, Distribution, and Consumption. Systems Engineering Procedia, vol. 2, pp. 398-405. DOI 10.1016/j.sepro.2011.10.053.
Hoggart, R., 1966. The uses of literacy: changing patterns in English mass culture. Boston: Beacon Press.
Huet, A., 1978. Capitalisme et industries culturelles. S.l.: Presses universitaires de Grenoble.
Huisa Veria, Elisabeth, 2015. La competitividad del sector editorial en el Perú 2000-2010. Perú: Universidad Ricardo Palma.
Insee.FR, [sin fecha]. Branche d’activité. [en línea]. [Consulta: 29 agosto 2020]. Disponible en: https://www.insee.fr/fr/metadonnees/definition/c1560.
Jiménez, A.R. y Jacinto, A.O.P., 2017. Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, no. 82, pp. 175-195. DOI 10.21158/01208160.n82.2017.1647.
Johnson, M.J., 2019. What is a Book? Redefining the Book in the Digitally Social Age. Publishing Research Quarterly, vol. 35, no. 1, pp. 68-78. DOI 10.1007/s12109-018-9622-z.
Keh, H.T., 1998. Evolution of the book publishing industry: Structural changes and strategic implications. Journal of Management History (Archive), vol. 4, pp. 104-123. DOI 10.1108/13552529810219593.
Kovač, M., Phillips, A., Van Der Weel, A. y WISCHENBART, R., 2019. What is a Book? Publishing Research Quarterly, vol. 35, no. 3, pp. 313-326. DOI 10.1007/s12109-019-09665-5.
Kovač, M., Phillips, A., Weel, A. van der y Wischenbart, R., 2019. What is a Book? Publishing Research Quarterly, vol. 35, no. 3, pp. 313-326. DOI 10.1007/s12109-019-09665-5.
Küng, L., 2017. Strategic Management in the Media: Theory to Practice. 2. London: SAGE Publications Ltd.
Kurosawa, T., Bouwens, B. y Donzé, P.-Y., 2018. Introduction Industry History : Its Concepts and Methods. Industries and Global Competition [en línea]. New York; London: Routledge, pp. 290. [Consulta: 20 agosto 2020]. Disponible en: https://tandfbis.s3-us-west-2.amazonaws.com/rt-files/docs/Open+Access+Chapters/9781138680524_oaIntroduction.pdf.
Kurschus, S., 2015. European Book Cultures: Diversity as a Challenge. S.l.: Springer VS.
Lacroix, J.-G., 1986. Les Industries culturelles: un enjeu vital! Cahiers de recherche sociologique [en línea], vol. 4, no. 2. Disponible en: https://www.erudit.org/fr/revues/crs/1986-v4-n2-crs1515926/.
Larraz, F., 2014. ¿Un campo editorial?: Cultura literaria, mercados y prácticas editoriales entre Argentina y España. Cuadernos del CILHA, vol. 15, no. 2, pp. 123-136.
Larraz, F., Mengual, J. y Sopena, M., 2020. Pliegos alzados: La historia de la edición, a debate. S.l.: Trea.
Lasuén, J.R., Zofío, J.L. y Gracia, M.I., 2005. Cultura y economía. S.l.: s.n.
Legendre, B., 1999. Les métiers de l’édition [en línea]. Paris: Editions du Cercle de la Librairie. [Consulta: 6 septiembre 2020]. Disponible en: https://www.eyrolles.com/Entreprise/Livre/les-metiers-de-l-edition-9782765407430/.
Legendre, B., 2019. Ce que le numérique fait aux livres. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble.
Legendre, B. y Abensour, C., 2007a. Regards sur l’Edition, Tome 1 : Les petits éditeurs. Situations et perspectives. Paris: La Documentation Française.
Legendre, B. y Abensour, C., 2007b. Regards sur l’édition: Tome 2, Les nouveaux éditeurs. Paris: La Documentation Française.
Libranda, [sin fecha]. Libranda | Informe Anual del Libro digital 2019 y 2020. [en línea]. [Consulta: 30 enero 2021]. Disponible en: https://libranda.com/informe_anual_libro_ digital_2019/.
Machado, S.M., 2008. Comentarios a la Ley de la lectura, del libro y de las bibliotecas: (Ley 10/2007 de 22 de junio). S.l.: Iustel.
Magadán Díaz, M. y García, J., 2019. La adaptación de la industria del libro en España al cambio tecnológico: pasado, presente y futuro de la digitalización. Información, Cultura y Sociedad, vol. 40, pp. 13-34. DOI 10.34096/ics.i40.4996.
Magadán Díaz, M. y García, J., 2020. El impacto disruptivo del libro electrónico sobre la cadena de valor editorial: un estudio de casos. Revista española de Documentación Científica,
Magadán Díaz, M. y Rivas-García, J., 2021. Dimensión económica y cultural del mercado del libro en España (1995-2019). El profesional de la información, DOI 10.3145/epi.2021.mar.22.
Magadán-Díaz, M. y Rivas-García, J., 2018. Variables conductoras de la industria editorial española. Profesional de la Información, vol. 27, no. 6, pp. 1335-1345. DOI 10.3145/epi.2018.nov.16.
Magadán-Díaz, M. y Rivas-García, J.I., 2020a. El audiolibro en España: ¿industria o modelo de negocio? Profesional de la Información [en línea], vol. 29, no. 6. [Consulta: 16 diciembre 2020]. DOI 10.3145/epi.2020.nov.25. Disponible en: https://revista. profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/80422.
Magadán-Díaz, M. y Rivas-García, J.I., 2020b. The Publishing Industry in Spain: A Perspective Review of Two Decades Transformation. Publishing Research Quarterly, vol. 36, no. 3, pp. 335-349. DOI 10.1007/s12109-020-09746-w.
Mangada, A., 1972. Cálculo editorial: Fundamentos económicos de la edición. Edición: 1. Madrid: Paraninfo.
Martí, J., 2019. Los Lara: Aproximación a una familia y a su tiempo. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Martin, B. y TIAN, X., 2010. Books, Bytes and Business: The Promise of Digital Publishing. S.l.: Routledge.
Martín, J.A.M., 2001. Historia de la edición en España (1836-1936). S.l.: Marcial Pons.
Martín-Barbero, J., 1998. De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. S.l.: Convenio Andrés Bello.
Martínez Rus, A., 2003. La política del libro durante la Segunda República: socialización de la lectura. Gijón: Trea.
Mastrini, G., 2017. Economía política de la comunicación e industrias culturales: apuntes sobre su vigencia actual. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), vol. 2, no. 5, pp. 139-148.
Mckenzie, D.F., 1999. Bibliography and the sociology of texts. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Mellado, A., 2007. Actualidad Editorial – Observatorio de tendencias sobre la industria editorial. [en línea]. [Consulta: 7 enero 2021]. Disponible en: https://www.actualidadeditorial.com/.
Mengual, J., 2012. Negritas y cursivas. Libros e historia editorial. [en línea]. [Consulta: 22 enero 2021]. Disponible en: https://negritasycursivas.wordpress.com/.
Miège, B., 2017. Les industries culturelles et créatives face à l’ordre de l’information et de la communication. Fontaine: Presses Universitaires de Grenoble.
Millán, J.A., 2002. Libros y Bitios. [en línea]. [Consulta: 22 enero 2021]. Disponible en: http://jamillan.com/librosybitios/.
Milliot, J., 1872. Publisher Weekly. ,
Mollier, J.-Y. y Sorel, P., 1999. L’histoire de l’édition, du livre et de la lecture en France aux XIXe et XXe siècles. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, vol. 126, no. 1, pp. 39-59. DOI 10.3406/arss.1999.3280.
Morán, G., 2015. El cura y los mandarines. Madrid: AKAL.
Moreno, V., 2009. Fuera de lugar: Lo que hay que leer de críticos y escritores. Edición: 1. Pamplona: Pamiela argitaletxea.
Morvan, Y., 1991. Fondaments d’Economie Indutrielle. Paris: Economica.
Mosco, 2006. La Economía Política de la Comunicación: una actualización diez años después. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 11, no. 0, pp. 57-79. DOI 10.5209/CIYC.8118.
Murray, S., 2006. Publishing studies: Critically mapping research in search of a discipline. Publishing Research Quarterly, vol. 22, no. 4, pp. 3-25. DOI 10.1007/s12109-007-0001-4.
Navarro Cid, J., 2001. Las organizaciones como sistemas abiertos alejados del equilibrio [en línea]. Ph.D. Thesis. S.l.: Universitat de Barcelona. [Consulta: 28 marzo 2021]. Disponible en: http://www.tdx.cat/handle/10803/2658.
Nielsen, 2021. Nielsen Book España. Nielsen Book España [en línea]. [Consulta: 30 enero 2021]. Disponible en: https://nielsenbook.es/.
Noël, S., 2012. L’édition indépendante critique : engagements politiques et intellectuels. Villeurbanne: Ecole Nationale Supérieure Sciences Information Et Bibliothèques.
Núñez, V., 2007. Manual de gestión de librerías. Córdoba: Berenice.
Ortuño, M., 2006. Trama & texturas. Trama & Texturas [en línea], [Consulta: 11 diciembre 2020]. Disponible en: https://www.tramaeditorial.es/categoria-producto/revista_texturas/.
Ortuño, M., 2008. Colección Tipos Móviles [en línea]. Madrid: Trama Editorial. Disponible en: https://www.tramaeditorial.es/publisher/tipos_movilesp/.
Parker, C., Scott, S. y Geddes, A., 2019. Snowball Sampling. SAGE Research Methods Foundations [en línea], DOI http://dx.doi.org/10.4135/9781526421036831710. Disponible en: https://methods.sagepub.com/foundations/snowball-sampling.
Parolini, C., 1999. The Value Net: A Tool for Competitive Strategy. New York: John Wiley & Son.
Phillips, A., 2005. Where is the Value in Publishing? The Internet and the Publishing Value Chain. International Journal of the Book, vol. 2, pp. 241-245.
Phillips, A. y Bhaskar, M., 2019. The Oxford Handbook of Publishing. 1. UK: Oxford University Press.
Piault, F., 1995. Le livre : La fin d’un règne. Paris: Stock.
Piccolini, P., 2019. De la idea al libro. Un manual para la gestión de proyectos editoriales. Fondo de Cultura Económica. México: s.n. Libros sobre libros.
Pimentel, M., 2007. Manual del editor: cómo funciona la moderna industria editorial. S.l.: Berenice.
Pimentel, M., 2012. Manual Del Editor - Como Funciona La Moderna Industria Editorial. Edición: Rev Exp. Cordoba: Editorial Berenice.
Powell, W.W. y Dimaggio, P., 1991. The New Institutionalism in Organizational Analysis. Edición: 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press.
Prieto De Pedro, J., 2002. Cultura, economía y derecho, tres conceptos implicados. Pensar Iberoamérica: Revista de cultura, vol. 1, no. 10, pp. 3.
Prosper, M., 2009. Edition, l’envers du décor. Paris: Nouvelles Editions Lignes.
Rausell Köster, P., Abeledo Sanchís, R. y Coll Serrano, V., 2016. La cultura como factor de innovación socio-económica en el medio rural: el caso del clúster de artesanía artística de La Città Europea dei Mestieri d’Arte (CITEMA). Ager: Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural = Journal of depopulation and rural development studies, no. 20, pp. 73-103.
Reynaud, B., 1982. La dynamique d’un oligopole avec frange : Le cas de la branche d’édition de livres en France. Revue d’économie industrielle, vol. 22, no. 1, pp. 61-71. DOI 10.3406/rei.1982.2072.
Richter Kanarski, E., 2010. La librería y sus factores críticos de éxito. México: Editorial Trillas.
Rius-Ulldemolins, J. y Arostegui, J.A.R., 2016. Treinta años de políticas culturales en España: Participación cultural, gobernanza territorial e industrias culturales. S.l.: Universitat de València.
Robin, C., 2016. Les livres dans l’univers numérique. 2. Paris: La Documentation Française.
Rodríguez, J., 2006. Futuros del libro. Libros, editores y lectores en el siglo XXI. Futuros del libro [en línea]. Disponible en: https://www.madrimasd.org/blogs/futurosdellibro/ #.X9NWVulKjBI.
Rodríguez, J., 2011. La cadena de suministro (digital) del libro | Los futuros del libro. [en línea]. [Consulta: 15 marzo 2021]. Disponible en: http://www.madrimasd.org/blogs/ futurosdellibro/2011/01/25/132798.
Rojas, F., 2013. Dirigismo cultural y disidencia editorial en España. S.l.: Universitat d’ Alacant.
Rouet, F., 2013. Filière du livre en danger ? (La). París: La Documentation française.
Rowan, J. y Martínez, R., 2013. Industrias culturales, industrias creativas y fugas del modelo dominante. La tragedia del copyright. Barcelona: Virus, pp. 145.
Ruiz Domènech, B., 2010. Verba volant scripta manent El blog de. El blog de Bernat Ruiz [en línea]. [Consulta: 11 diciembre 2020]. Disponible en: http://www.bernat-ruiz.com/.
Saéz, J.C. y Mardone, Á., 2016. 25 años de la Industria del libro en Chile. Santiago de Chile: JC Saez Editor.
Saferstein, E.A., 2013. Entre los Estudios sobre el Libro y la Edición: El “giro material” en la Historia intelectual y la Sociología. Información, cultura y sociedad [en línea], vol. 0, no. 29. [Consulta: 30 agosto 2020]. Disponible en: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php /ics/article/view/3486.
Sagastizábal, L.D. y Quevedo, L., 2015. Optimistas seriales: Conversación con editores. Buenos Aires: Eudeba.
Sanchez Vigil, J.M., 2009. La edición en España: industria cultural por excelencia. Somonte-Cenero: s.n.
Santos Redondo, L.M. y Montás, M.M., 2010. Economía de las industrias culturales en español. El español, lengua global: la economía, 2010, ISBN 978-84-92632-23-7. S.l.: Santillana, pp. 7.
Sapiro, G., 1999. La guerre des écrivains 1940-1953. Paris: Fayard.
Sapiro, G., 2017. La teoría de los campos en sociología: génesis, elaboración, usos. El Taco en la Brea, vol. Año 4, No 5, pp. 435-455.
Schavelzon, G., 2014. El blog de Guillermo Schavelzon. La edición, el libro, los escritores. [en línea]. Disponible en: https://elblogdeguillermoschavelzon.wordpress.com/.
Schiffrin, A., 2000. La edicion sin editores. Barcelona: Destino.
Schmied, A., 2010. Colección Sentidos del libro [en línea]. Bueno Aires: Tren en Movimiento. Disponible en: https://www.trenenmovimiento.com.ar/sl.html.
Seaman, B., 2009. Cultural Economics: The State of the Art and Perspectives/Economía de la cultura: estado del arte y perspectivas. Estudios de Economía Aplicada, vol. 27, pp. 7-32.
Shatzkin, L., 1997. The Mathematics of Bookselling: A Monograph. S.l.: Sun River Press.
Shatzkin, M., 2011. The Shatzkin Files - The Idea Logical Company Blog. The Idea Logical Company [en línea]. [Consulta: 8 diciembre 2020]. Disponible en: https://www.idealog.com/blog/.
Shatzkin, M. y Paris, R., 2019. The Book Business: What Everyone Needs to Know®. New York, NY: Oxford University Press.
Smith (JR.), D.C., 1966. A guide to book-publishing. S.l.: Bowker Co.
Sorá, G., 2017. Editar desde la izquierda en América Latina. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Sordet, Y., 2021. Histoire du livre et de l’édition : Production et circulation, formes et Mutations: Production Et Circulation, Formes Et Mutations. Paris: Albin Michel.
Sousa, J.M. de, 2005. Manual de edición y autoedición. Madrid: Pirámide.
Storytel, [sin fecha]. Storytel, audiolibros y libros electrónicos en tu móvil. www.storytel.com [en línea]. [Consulta: 30 enero 2021]. Disponible en: https://www.storytel.com/es/es/.
Suarez, M.F. y Woudhuysen, H.R., 2014. The Book: A Global History. Oxford, New York: Oxford University Press.
Szenberg, M. y Lee, E.Y., 1994. The structure of the American book publishing industry. Journal of Cultural Economics, vol. 18, no. 4, pp. 313-322. DOI 10.1007/BF01079762.
Szpilbarg, D., 2020. Cartografía argentina de la edición mundializada. Modos de hacer y pensar el libro en el siglo XXI. Buenos Aires: Tren en movimiento.
Tebbel, J.W., 1972. A history of book publishing in the United State. New York: R. R. Bowker Co.
Thompson, J.B., 2005. Books in the Digital Age: The Transformation of Academic and Higher Education Publishing in Britain and the United States. Edición: 1. S.l.: Polity Press.
Thompson, J.B., 2010. Merchants of Culture. London: Polity Press.
Thompson, J.B., 2021. Book Wars: The Digital Revolution in Publishing. Cambridge, UK: Polity Press.
Thornton, P., 2004. Markets from Culture: Institutional Logics and Organizational Decisions In Higher Education Publishing. California: Stanford Business Books.
Throsby, D., 1996. Economic circumstances of the performing artist: Baumol and Bowen thirty years on. Journal of Cultural Economics, vol. 20, no. 3, pp. 225-240. DOI 10.1007/BF00153849.
Throsby, D., 2001. Economics and Culture. S.l.: Cambridge University Press.
Towse, R., 2014. Advanced Introduction to Cultural Economics. S.l.: Edward Elgar Publishing.
Towse, R. Y Hernández, T.N., 2020. Handbook of Cultural Economics, Third Edition. S.l.: Edward Elgar Publishing.
Trea, E., 1991. Trea. [en línea]. [Consulta: 13 febrero 2021]. Disponible en: https://www.trea.es/busqueda?categoria=23.
Tusquets, E., 2005. Confesiones de una editora poco mentirosa. S.l.: Lumen.
Vaquer Caballería, M., 1998. Estado y cultura: la función cultural de los poderes públicos en la Constitución Española. S.l.: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.
Vázquez, I., 2010. Valordecambio.com. Valor de cambio [en línea]. [Consulta: 7 enero 2021]. Disponible en: https://valordecambio.com/.
Vila-Sanjuán, S., 2003. Pasando página. Barcelona: Destino.
Villarroya, A., Claudio-González, M., Abadal, E. y Melero, R., 2012. Modelos de negocio de las editoriales de revistas científicas: implicaciones para el acceso abierto. Profesional de la Información, vol. 21, no. 2, pp. 129-135. DOI 10.3145/epi.2012.mar.02.
Villarroya Planas, A., 2020. Industrias culturales y creativas y el sector editorial: el caso de España. Literatura Universidad EAFIT [en línea]. Ponencia. Online. [Consulta: 25 enero 2021]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=42GOkH1lnQk.
Vogel, H., 2007. Entertainment Industry Economics: A Guide for Financial Analysis. Entertainment Industry Economics: A Guide for Financial Analysis, Eighth Edition, DOI 10.1017/CBO9780511510786.
Vogel, H.L., 2004. La industria de la cultura y el ocio: Un análisis económico. 2004. Madrid: Fundación Autor - Sociedad General de Autores y Editores.
Weel, A. van der, 2014. From an Ownership to an Access Economy of Publishing. Logos, vol. 25, no. 2, pp. 39-46. DOI 10.1163/1878-4712-11112043.
WilliamS, R., 1980. Marxismo y literatura. S.l.: Ediciones Península.
Winne, H.L. y Malumián, V., 2016. Independientes, ¿de qué?: Hablan los editores de América Latina. S.l.: Fondo de Cultura Economica.
Wischenbart, R., 2003. Rüdiger Wischenbart Content and Consulting. .
Woll, T., 2004. Editar para ganar. México: Fondo De Cultura Económica.
Woll, T. y Raccah, D., 1998. Publishing for Profit: Successful Bottom-Line Management for Book Publishers. S.l.: Chicago Review Press.
Yudice, G., 2010. El Recurso De La Cultura. Barcelona: Gedisa.
Yúdice, G. y Miller, T., 2004. Política cultural. S.l.: Gedisa.
Zallo Elguezabal, R., 1988. Economía de la comunicación y la cultura. 1. Madrid: Akal.
Zenker, A., 2010. Quehacer editorial [en línea]. México: s.n. [Consulta: 7 enero 2021]. Disponible en: http://www.quehacereditorial.com/.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Revista General de Información y Documentación is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.