Huellas del pasado en las culturas escolares
Abstract
Assuming an anthropological concept that underscores the historical dimension of culture, the article argues that school cultures can be understood in terms of the selective and progressive appropriation of diverse cultural resources. To sustain this position, it examines practices observed towards the end of the twentieth century in elementary schools of a Nahuatl region of Mexico. Analyses of interviews and classroom transcripts reveal the influence of educational precepts and reforms introduced during the whole century, including the effects of successive textbooks. Practices also reflect the incorporation of discursive and cultural resources from the region. The historicity of school practices would challenge the existence of a constant and uniform “culture of schooling” and rather advises undertaking careful comparative research.Downloads
##submission.format##
Lizenz
La Revista de Antropología Social, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.