Study of the degree of institutionalization of academic coordination in master's degrees in Spanish public universities: application of the fuzzy-set qualitative comparative analysis (QCA)

Keywords: Academic coordination, European Higher Education Area, Fuzzy QCA, Institutionalization; Master's degree, University, Institutionalization, Master's Degree

Abstract

The present paper focuses on the analysis of the institutionalization of the academic coordination position of the online master's degrees in Spanish public universities, analyzing the conditions in which the management of online master programs by academic staff, help (or not) institutionalize academic coordination. The methodology used in this investigation is the Fuzzy-set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA) method, a technique that has allowed, through a qualitative analysis, to combine a set of variables that determine the degree of institutionalization in the position of coordinator. The results indicate that a high institutionalization occurs in those cases in which the person in charge of the coordination has specific functions for the performance of their task, he/she shows a good opinion on the e-learning initiatives of their university and exercises the position during a short period of time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica López-Viso, Universidade de Vigo

 Doctora en Ciencias Políticas y Sociología en la especialidad de Relaciones Internacionales por la Universidad Complutense de Madrid. Profesora Contratada Doctora en el Área de Ciencia Política y de la Administración en el Campus Universitario de Ourense y profesora tutora en el Departamento de Ciencia Política y de la Administración de la UNED. Ha sido titular del módulo Jean Monnet “The European Union and the Social Policy” (2005-8) y es miembro docente del Centro de Excelencia Jean Monnet de la Universidad de Vigo. Forma parte del Grupo de Innovación “Docencia Aberta_Open Teaching”.

Xosé María Mahou-Lago, Universidade de Vigo

Xosé Mahou Lago. Doctor en Ciencia política y de la Administración por la Universidade de Santiago de Compostela y profesor contratado doctor en la Universidade de Vigo. Forma parte del Grupo de Innovación “Docencia Aberta_Open Teaching” del “Observatorio de Gobernanza, G³” y del Proyecto de investigación, “Brecha digital e inhibidores en la implementación del eGobierno. Especial impacto en el ámbito de la salud” en donde desarrolla sus principales líneas investigadoras: políticas públicas y gobierno electrónico.

Enrique José Varela-Álvarez, Universidade de Vigo

Profesor Contratado Doctor del Área de Ciencia Política y de la Administración de la Universidad de Vigo, es decano de la Facultad de Dirección y Gestión Pública de la Universidad de Vigo, así como coordinador académico del equipo de investigación Observatorio de Gobernanza G3. Entre sus líneas de investigación más destacadas figura la dirección, la gestión pública y la gobernanza multinivel, autonómica y local en España y Europa. Entre sus últimas publicaciones destacan: "El Área Metropolitana de Vigo: una institucionalización incompleta, en Tomàs, Tirant lo Blanch (2023) o "La gobernanza de la salud a partir de la gestión de la evidencia: análisis de la toma de decisiones sanitarias en el caso de la pandemia COVID-19 en Galicia (2020-2022)", Revista Vasca de Administración Pública (2023).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-03-23
How to Cite
López-Viso M., Mahou-Lago X. M. y Varela-Álvarez E. J. (2023). Study of the degree of institutionalization of academic coordination in master’s degrees in Spanish public universities: application of the fuzzy-set qualitative comparative analysis (QCA). Política y Sociedad, 60(1), e78516. https://doi.org/10.5209/poso.78516