Ortega y Gasset`s educational-political vision to the problem of Spain

  • José Francisco Jiménez-Díaz Universidad Pablo de Olavide
Keywords: culture, education, politics, people, Spain, vision

Abstract

This article analyzes the educational-political vision elaborated by José Ortega y Gasset to address the problem of Spain. For this purpose, diverse initial writings of Ortega, published between 1908 and 1914, are studied. In these writings, the philosopher deals with key concepts: culture, minority, people, social pedagogy, Parliament, public opinion, liberalism, new politics and regeneration. Towards 1910, Ortega thinks that the main lack of Spain is its cultural backwardness with respect to Europe. In this manner, the thinker develops a vision for claiming the educational action of a reflective minority that must propose two related objectives: educating the Spanish people and raising the cultural level of this. In this sense, Ortega argues that it is not possible to create a coherent political project for the country without prior cultural and educational development. So education and culture are conceived as driving tools for sociopolitical change. Therefore, the author imagines an educational-political vision reflected, in turn, in a project for the regeneration of the country, which frees the latter from the elements that impede sociocultural development. This regenerative project has a main instrument that is the “new politics”, but also different limitations that lead to the failure of the first.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Francisco Jiménez-Díaz, Universidad Pablo de Olavide

José Francisco Jiménez Díaz Licenciado en Ciencias Políticas y Sociología (1998) y Doctor por la Universidad de Granada (2004). Actualmente es profesor Contratado Doctor (acreditado como profesor Titular desde 2014) y Responsable del Área de Ciencia Política y de la Administración en el Departamento de Derecho Público de la Universidad Pablo de Olavide. Sus investigaciones se han desarrollado en varios proyectos financiados por el Quinto Programa Marco de la Unión Europea, el Ministerio de Educación y el Centro de Estudios Andaluces. De dichas investigaciones han resultado numerosas publicaciones en revistas indexadas, libros y capítulos de libro. Ha publicado: 4 libros, 27 artículos de investigación en revistas de impacto, 9 artículos de revisión en revistas indexadas, y más de 40 capítulos en libros publicados en las editoriales Anthropos (Barcelona), Aracne Editrice (Roma), Comares (Granada), Nova Science Publishers (Nueva York), Libros de la Catarata (Madrid), Tirant lo Blanch (Valencia y Ciudad de México), Centro de Investigaciones Sociológicas (Madrid), Media XXI (Oporto), etc. Entre sus publicaciones recientes destaca Political Leadership in the Spanish Transition to Democracy (1975-1982), Nova Science Publishers, Nueva York, libro catalogado en las bibliotecas de Yale University, University of Pennsylvania, Columbia University (New York) entre otras prestigiosas bibliotecas del mundo, y reseñado en varias revistas de impacto. Sus artículos de investigación han aparecido en: Perseitas, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, Mundo Agrario, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Política y Sociedad, Revista de Estudios Regionales, Papers, Historia y Comunicación Social, etc.

Se pueden ver algunas de sus publicaciones indexadas en Dialnet en el siguiente enlace: http://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=699878

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-07-31
How to Cite
Jiménez-Díaz J. F. (2021). Ortega y Gasset`s educational-political vision to the problem of Spain. Política y Sociedad, 58(2), e62099. https://doi.org/10.5209/poso.62099