Peacebuilding in youth communication practice. Study of two collectives from Medellín (Colombia)

Keywords: educational communication, social pedagogy, social intervention, youth collectives, peacebuilding

Abstract

This work is framed in the conjuncture of the Colombian peace process made in Havana (Cuba) between 2015 and 2016, focused in the reconciliation of the Fuezas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC), the National Government and diverse representatives of the citizenship. With a history of more than 60 years of violence, this possibility of a ceasefire meant the sharing of diverse visions of hope, denial and / or uncertainty. In this sense, the role of the young population of Medellín was decisive for the creation of positive wills based on audiovisual production. The work, which addresses the communicative dynamics of the Morada and Mi Comuna collectives, is based on an analysis of the content of 30 audiovisual products and semi-structured interviews, from the categories of the culture of peace of Galtung and Jiménez Bautista. The main conclusion describes the practice of communication as a strategy for the construction of peace in the processes of social intervention

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Javier Castrillón Medina, Universidad Internacional de Andalucía, Universidad Católica Luis Amigó

Es Comunicador Social con estudios adelantados en Sociología, graduado de la Universidad Católica Luis Amigó (Medellín, Colombia) y docente de la Facultad de Comunicación, Publicidad y Diseño de la misma institución. Máster en Comunicación y Educación Audiovisual de la Universidad Internacional de Andalucía, miembro del grupo de investigación Redes y Actores Sociales de la Universidad de Antioquia (Colombia). Ha desarrollado proyectos educomunicativos en diferentes entornos corporativos y culturales de Medellín, Colombia. Sus áreas de investigación son: juventud, comunicación para la paz, redes de acción colectiva y educomunicación.

Ángel Hernando Gómez, Dr., Universidad de Huelva

Ángel Hernando Gómez. Es doctor en Psicología por la Universidad de Huelva, y Profesor Titular en el departamento de Psicología Social, Evolutiva y de la Educación de dicha universidad. Editor adjunto de la revista científica «COMUNICAR» (ISSN: 1134-3478; e-ISSN: 1988-3293), publicación periódica de ámbito internacional, e indexada en Bases de Datos internacionales selectivas: Journal Citation Reports (JCR), Social Sciences Citation Index, Social Scisearch ®, Scopus, etc. Miembro del Grupo de Investigación «AGORA, Grupo de estudios e investigaciones educativas en tecnologías de la comunicación, Orientación» dentro del Plan Andaluz de Investigación (HUM-648). Sus intereses como investigador están centrados en la prevención de la violencia en las relaciones de pareja de adolescentes y jóvenes, la intervención sobre conductas de riesgo, la promoción del desarrollo positivo adolescente y la educomunicación.  En esas líneas, ha dirigido diversas investigaciones y programas de intervención.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-05-25
How to Cite
Castrillón Medina M. J. y Hernando Gómez Á. (2020). Peacebuilding in youth communication practice. Study of two collectives from Medellín (Colombia). Mediaciones Sociales, 19, e64612. https://doi.org/10.5209/meso.64612
Section
Articles