The Keys of the Historical and Artistic Context of Compostela in the Turn of the Century (19th-20th) through Industrial Arts: the Case of the Silversmith
- Ana Pérez Varela Universidade de Santiago de Compostela. https://orcid.org/0000-0001-7195-1565
Abstract
This paper explores five elements that we chose as representative items in the artistic scene of Santiago de Compostela between the nineteenth and the twentieth century, when the favourable historical and economical context motivated certain changes that distinguish this art from the past nineteenth century art. Revisiting the second inventio of the Apostle, the institutionalization of the education of the guilds, the neo-medieval historicism style, and the construction of nationalist identity, we pretend to explore the relationship between these factors and the industrial arts –our subject of study– and in which way these arts are a clear reflection of their artistic and aesthetic context.
Downloads
References
Addison Agnes (1938): Romanticism and the Gothic Revival. Nueva York: Richard R. Smith.
Alvarellos Casas, Henrique (2009): Santiago, 1909. Centenario da Exposición Rexional Galega. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago / Alvarellos.
Álvarez de la Braña, Ramón (1875): Guía del viajero de Santiago. León: Establecimiento Tipográfico de Miñón.
Anónimo (1842): Viaje a Galicia verificado recientemente por dos amigos. Madrid: Imprenta de don Miguel de Burgos.
Argan, Giulio Carlo (1977 [1974]): El Pasado en el Presente: el revival en las artes plásticas, la arquitectura, el cine y el teatro. Barcelona: Gustavo Gilí.
Barral Martínez, Margarita (2005): Eugenio Montero Ríos e a Cidade de Santiago. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Barreiro Fernández, Xosé Ramón (1981): Historia de Galicia. Edade Contemporánea. Vigo: Galaxia.
Barreiro Fernández, Xosé Ramón (2003): “De la tutela eclesiástica a los inicios de la andadura burguesa (1808-1875)”, en Ermelindo Portela Silva (dir.): Historia de la Ciudad de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: Con¬cello de Santiago, pp. 433-475.
Barreiro Fernández, Xosé Ramón (2007): A Gran Historia de Galicia: Historia política da Galicia Contemporánea. A Coruña: La Voz de Galicia.
Barriocanal López, Yolanda (1994): “El fiel contraste de oro y plata de la ciudad de Orense en el siglo XVIII”, Boletín Auriense 24, pp. 337-342.
Barriocanal López, Yolanda (1996): El grabado compostelano del siglo XVIII. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza.
Belda Navarro, Cristóbal y Concepción de la Peña Velasco (1992): “La visión de un mundo en crisis: los gremios frente a la Academia”, en AA.VV.: El arte español en épocas de transición. Actas del IX Congreso Nacional de Historia del Arte. León: Universidad de León, vol. 2, pp. 17-25.
Beramendi González, Xusto (1998): Alfredo Brañas no rexionalismo galego. Santiago de Compostela: Fundación Alfredo Brañas.
Blakesley, Rosalind (2006): The arts and crafts movement. Londres: Phaidon.
Borrow, George (1996 [1843]): La Biblia en España. Madrid: Alianza Editorial.
Brañas, Alfredo (1889): El regionalismo. Estudio sociológico, histórico y literario. Barcelona: Jaime Molinas.
Caballero Carrillo, María Rosario (2006): “La platería española en los primeros manuales de artes industri¬ales del siglo XIX“, en Jesús Rivas Carmona (coord.): Estudios de platería San Eloy. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 97-112.
Canogar, Daniel (1992): Ciudades efímeras. Exposiciones Universales: Espectáculo y Tecnología. Madrid: Julio Ollero Editor.
Carro García, Jesús (1959): La Exposición Regional Gallega de 1909. Santiago de Compostela: Instituto de Estudios Galegos Padre Sarmiento.
Clark, Kenneth (1928): The Gotich revival: an essay in the history of taste. Londres: Constable.
Couselo Bouzas, José (1932): Galicia artística en el siglo XVIII y primer tercio del XIX. Santiago de Com¬postela: Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento.
Cruz Valdovinos, José Manuel (1983): Los plateros madrileños. Estudio histórico jurídico de su organiza¬ción corporativa. Madrid: Gremio de Joyeros y Plateros de Madrid.
Díaz de Rábago, Joaquín (1888): Solemne inauguración de la Escuela de Artes y Oficios de la ciudad de Santiago verificada el domingo 19 de febrero de 1888. Santiago de Compostela: Escuela Tipográfica del Hospicio Asilo de San Agustín.
Díaz y Díaz, Manuel Cecilio (1965): “La literatura jacobea anterior al códice calixtino”, Compostellanum 10/4, pp. 283-305.
Díaz y Díaz, Manuel Cecilio (1966): “Estudios sobre la antigua literatura relacionada con Santiago el Mayor”, Compostellanum 11/4, pp. 621-666.
Díaz y Díaz, Manuel Cecilio(1998): “La Epistola Leonis Pape de Translatione Sacti Iacobi in Gallaeciam”, Compostellanum 43/1-4, pp. 517-568.
Durán Rodríguez, María Dolores (2012): “Las Exposiciones Universales y Regionales como recurso didác¬tico en las Escuelas de Artes y Oficios (1886-1939)”, Sarmiento 6, pp. 143-165.
Eastlake, Charles (1978): A history of the Gothic Revival. Nueva York: Leicester University Press.
Escolano Benito, Agustín (1982): “Economía e Ilustración. El origen de la Escuela técnica moderna en España”, Historia de la Educación 1, pp. 169-191.
Fandiño Veiga, Xosé Ramón (2010): “Actividades complementarias”, en Carlos García Martínez y Rosa María Méndez García (eds.) (2010): Exposición galega de 1909: conmemoración do 1º centenario da
Exposición Regional Gallega, Santiago 1909. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago / Museo do Pobo Galego / Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento, pp. 251-265.
Fernández Casanova, Carmen (1981): La Sociedad Económica de Amigos del País de Santiago en el siglo XIX. Un estudio de la organización interna y de su actuación a favor de Galicia. Sada: Ediciós do Castro.
Fernández Casanova, Carmen (1982): “La Exposición regional de Santiago en 1858”, Revista de Historia Contemporánea 1, pp. 108-137.
Fernández Casanova, Carmen (1985): “La Sociedad Económica de Amigos del País de Santiago en el siglo XIX”, en Xavier de Castro y Jesús de Juana (eds.): II Xornadas de Historia de Galicia. Aspectos da realidade galega (s. XVI ó XX). Ourense: Deputación Provincial, pp. 193-220.
Fernández Casanova, Carmen (2001): “La actividad docente de la Sociedad Económica de Amigos del País de Santiago en el siglo XIX”, en Xesús Balboa y Herminia Pernas Oroza (eds): Entre nós. Estudios de arte, xeografía e historia en homenaxe ó profesor Xosé Manuel Pose Antelo. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, pp. 571-589.
Fernández Castiñeiras, Enrique y María del Carmen, Folgar de la Calle (coms.) (2006): Real Sociedade Económica de Amigos do País de Santiago de Compostela (1784-2006). Santiago de Compostela: Fundación Caixa Galicia.
Fernández Castiñeiras, Enrique y María del Carmen, Folgar de la Calle (2013): “La Escuela de Dibujo de la Real Sociedad Económica de Amigos del País de Santiago de Compostela. Juan José Cancela del Río”, en Miguel Ángel Zalama y Pilar Mogollón Cano-Cortés (coords.): Alma Ars: estudios de arte e historia en homenaje al Dr. Salvador Andrés Ordax. Valladolid: Universidad de Valladolid, pp. 321-328.
Fernández González, Ángel y Jesús Giráldez Rivero (2010): “Santiago 1909: a economía galega no esca-parate da Exposición Regional”, en Carlos García Martínez y Rosa María Méndez García (eds.) (2010): Exposición galega de 1909: conmemoración do 1º centenario da Exposición Regional Gallega, Santiago 1909. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago / Museo do Pobo Galego / Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento, pp. 79-119.
Fernández Sánchez, José María; y Freire Barreiro, Francisco (1880): Santiago, Jerusalén, Roma: diario de una peregrinación a estos y otros santos lugares de España, Francia, Egipto, Palestina Siria e Italia en el año del jubileo universal de 1875. Santiago: Imprenta del Boletín Eclesiástico.
Fernández Sánchez, José María; y Freire Barreiro, Francisco (1885): Guía de Santiago y sus Alrededores. Santiago: Imprenta del Seminario Conciliar.
Fita, Fidel y Aureliano Fernández-Guerra (1880): Recuerdos de un viaje a Santiago de Galicia. Madrid: Imprenta de los Sres. Lezcano y Compañía.
Ford, Richard (1845): A handbook for Travellers in Spain and Readers at Home. Londres: John Murray.
Fraguas Fraguas, Antonio (1986): Real Sociedad Económica de Amigos del País de Santiago. Primera Época: 1784-1813-1821. Santiago de Compostela: Real Sociedad Económica de Amigos del País de Santiago.
Frankl, Paul (1960): The Gothic. Literary Sources and Interpretations through Eight Centuries. Princeton: Princeton University Press.
García Melero, José Enrique (1998): Arte español de la Ilustración y del siglo XIX. En torno a la imagen del pasado. Madrid: Encuentro.
Garrido, Gustavo (1994): Aventureiros e curiosos. Relatos de viaxeiros extranxeiros por Galicia, séculos XV-XX. Vigo: Galaxia.
Gómez Darriba, Javier (2017). “Santa María Salomé: la invención de un culto compostelano”, en Carme López Calderón y Juan Manuel Monterroso Montero (eds.): El Sol de Occidente: sociedad, textos, imá¬genes simbólicas e intertextualidad. Santiago de Compostela: Andavira, pp. 291-312.
Guerra Campos, José (1982): Exploraciones arqueológicas en torno al sepulcro del Apóstol Santiago. Santiago de Compostela: Cabildo de la Catedral de Santiago de Compostela.
Guerra Campos, José y Juan José Cebrián Franco (2003): “Estudios y ocurrencias sobre la Cuestión de Santiago en el siglo XX. Revisión panorámica”, Compostellanum 47, pp. 463-464 [conferencia pronun¬ciada por Guerra Campos en 1994, publicada por Cebrián Franco].
Gutiérrez Burón, Jesús (1986): “Los enviados especiales a las exposiciones universales del siglo XIX”, en AA.VV.: Los Caminos y el Arte. Actas del VI Congreso Español de Historia del Arte. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, pp. 13-25.
Henares, Ignacio (1982): Romanticismo y teoría del Arte de España. Mad
Larriba Leira, Mariel (2004): “El azabache y la plata como recuerdo de peregrinación”, en Xosé Manuel García Iglesias (dir.): Santiago Apóstol desde la memoria. Santiago de Compostela: Consellería de Cultura, Comunicación Social e Turismo, pp. 145-159.
López, Atanasio (1935): “Descubrimiento del sepulcro del Apóstol Santiago: la estrella refulgente”, Galicia: revista gráfica mensual 4-18, pp. 14-16.
López Alsina, Fernando (1993): “A sé compostelá e a catedral de Santiago na Idade Media”, en Xosé Manuel García Iglesias (dir.): A Catedral de Santiago de Compostela. Laracha: Xuntanza, pp. 13-44.
López Alsina, Fernando (2013): La ciudad de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago / Universidade de Santiago de Compostela.
López Ferreiro, Antonio (1877): El altar de Santiago, sus vicisitudes y transformaciones desde los tiempos primitivos hasta nuestros días. Santiago de Compostela: Imprenta del Boletín Eclesiástico.
López Ferreiro, Antonio (1891): Altar y cripta del apóstol Santiago. Reseña histórica desde su origen hasta nuestros días. Santiago de Compostela: Imprenta y Encuadernación del Seminario Conciliar Central.
López Ferreiro, Antonio (1898-1909): Historia de la Santa Apostólica Metropolitana Iglesia de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: Seminario Conciliar Central, 11 vols.
López Vázquez, José Manuel (1992): “Panorama das artes na idade contemporánea”, en Xosé Manuel García Iglesias (dir.): Galicia no tempo. Conferencias. Outros estudios. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, pp. 379-385.
López Vázquez, José Manue (1998): “Introducción”, en Antón Pulido Novoa (dir.): Artistas Galegos. Pintores. Tomo II: Novecentos, Vigo: Nova Galicia Edicións, pp. 15-25.
López Vázquez, José Manue (2006): “A escola de debuxo. Os artistas de Real Sociedade Económica de Amigos do País de Santiago”, en E. Fernández Castilleiras y M. C. Folgar de la Calle: Real Sociedade Económica de Amigos do País de Santiago de Compostela (1784-2006). Santiago de Compostela: Fundación Caixa Galicia, pp. 115-127.
Máiz Suárez, Ramón (1984): La construcción teórica de Galicia como nación en el pensamiento de Manuel Murguía. Madrid: Instituto de Estudios Laborales y de la Seguridad Social.
Martín, Fernando (com.) (2011): El aragonés Antonio Martínez y su fábrica de platería en Madrid. Madrid: Museo de Historia.
Mateo Sevilla, Matilde (1984): “La consagración del Pórtico de la Gloria como obra maestra: su divulga-ción en la Inglaterra del siglo XIX”, Abrente: Boletín de la Real Academia Gallega de Bellas Artes de Nuestra Señora del Rosario 85-86, pp. 172-186.
Mateo Sevilla, Matilde (1986): “La Fortuna Crítica del Pórtico de la Gloria en la Inglaterra Victoriana: de la Guía de Viajes al Museo Imaginario”, en AA.VV.: Los Caminos y el Arte. Actas del VI Congreso Nacional de Historia del Arte. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, vol. 1, pp. 163-172.
Mateo Sevilla, Matilde (1992): El Pórtico de la Gloria en la Inglaterra Victoriana: la invención de una obra maestra. Santiago de Compostela: Museo Nacional de las Peregrinaciones.
Menaca, Marie de (1995): “Dos problemas diferentes sobre Santiago en España, su predicación y su sepultura”, en Manuel Antonio Silva Romero (dir.): Actas del Congreso de Estudios Jacobeos. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, pp. 209-233.
Mera Álvarez, Irene (2011): La catedral de Santiago en la época contemporánea: arte y arquitectura (1833-1923). Santiago de Compostela: Teófilo Edicións / Consorcio de Santiago.
Millán González-Pardo, Isidoro (1990): “Importantes descubrimientos en el mausoleo del Apóstol Santiago”, Peregrino 17, pp. 18-20.
Monterroso Montero, Juan Manuel (2004): “A difícil arte de pintar”, en José Manuel López Vázquez y Juan Manuel Monterroso Montero: Pintores composteláns: histopria e renovación entre os séculos XIX e XX. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago / Xunta de Galicia, pp. 32-47.
Morris, William (1975): Arte y Sociedad Industrial. Valencia: Fernando Torres.
Münzer, Hyeronimus (1991): Viaje por España y Portugal. Madrid: Polifemo [texto original: 1494-1495].
Murguía, Manuel (1884): El arte en Santiago durante el siglo XVIII y noticias de los artistas que florecie¬ron en dicha ciudad y centuria. Madrid: Establecimiento Tipográfico de Ricardo Fe.
Otero Túñez, Ramón (1977): “La Edad Contemporánea”, en Manuel Lucas Álvarez (dir.): La catedral de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: Caja de Ahorros de Santiago, pp. 379-399.
Paredes, José María (imp.) (1875): Programa de la Exposición Regional de Galicia de 1875, promovida por la Real Sociedad Económica de Amigos del País. Santiago de Compostela: Establecimiento Tipográfico de José M. Paredes.
Pereira, Fernando y José Sousa (1999): “Las tradiciones del Apóstol Santiago en Galicia”, en Marcelina Calvo Domínguez (coord.): Santiago: A Esperanza. Fonseca. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, pp. 226-227.
Pérez Costanti, Pablo (1918): “Notas Compostelanas: la custodia de Arfe”, Boletín de la Sociedad Castella¬na de Excursiones 16-187, pp. 147-150.
Pérez Costanti, Pablo (1993 [1925-1927]): Notas viejas galicianas. A Coruña: Xunta de Galicia.
Pérez Rodríguez, Fernando (2010): El arquitecto Miguel Ferro Caaveyro (1740-1807). Tesis doctoral inédita. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Pérez Varela, Ana (2019): “El ocaso de un gremio: San Eloy de Santiago de Compostela en el siglo XIX”, Ars Longa 29, pp. 137-151.
Pérez Varela, Ana (2020): El platero compostelano Ricardo Martínez Costoya (1859-1927): contexto, vida y obra. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago / Andavira.
Pochat, Götz (2008): Historia de la estética y la teoría del arte: de la antigüedad al siglo XIX. Madrid: Akal.
Pose Antelo, Xosé Manuel (1992): La economía y la sociedad compostelanas a finales del siglo XIX. San¬tiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Requejo Alonso, Ana (2005): Los museos eclesiásticos de Galicia. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Requejo Alonso, Ana (2006): “Da feira á exposición no ámbito local. Conservar, expoñer e mirar como condicións para o progreso”, en Enrique Fernández Castilleiras y María del Carmen Folgar de la Calle: Real Socie¬dade Económica de Amigos do País de Santiago de Compostela (1784-2006). Santiago de Compostela: Fundación Caixa Galicia, pp. 143-153.
Riaño, Juan Facundo (1879): The industrial arts in Spain. London: Chapman and Hall.
Ríos Panisse, María do Carmo (2000): “Os inicios do Rexurdimento (1840-1868)”, en Francisco. Rodríguez Iglesias (ed.): Galicia. Literatura. Tomo XXXI: Os Séculos Escuros. O Século XIX. A Coruña: Hércules, pp. 148- 257.
Rivo Vázquez, María (2012): “En torno a un ‘arte degenerado’: la valoración del barroco en una revista gallega de finales del siglo XIX”, en Carme López Calderón, María de los Ángeles Fernández Valle y María Inmaculada Rodríguez Moya (coords.): Barroco Iberoamericano: Identidades Culturales de un Imperio. Santiago de Compostela: Andavira, pp. 449-460.
Rodríguez González, Ángel (1986): “Cofradías y gremios de Santiago”, Compostellanum 31, pp. 463-473.
Sanchez Cantón, Francisco Javier (1956): Opúsculos gallegos sobre Bellas Artes de los siglos XVII y XVIII. Santiago de Compostela: Bibliófilos Gallegos.
Souto e Hijo, Jacobo (imp.) (1858): Catálogo metódico de objetos exhibidos en la Esposición agrícola, industrial y artística de Galicia: celebrada en Santiago por el Excmo. Ayuntamiento y la Sociedad Económica, en Julio y Septiembre del presente año. Santiago de Compostela: Imprenta de Jacobo Souto e Hijo.
Sousa, José; y Pereira, Fernando (1988): Historia de la Escuela de Artes y Oficios de Santiago. A Coruña: Editorial Diputación Provincial.
Street, George Edmund (1865): Some account of Gothic architecture in Spain. Londres: John Murray.
Suárez Otero, José (1999): “A tumba de Santiago: entre a fe a arqueoloxía”, en Diego Bernal et. al.: Com¬postela na Historia: redescubrimiento-rexurdimento. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, pp. 15-22.
Suárez Otero, José (2014): Locus Iacobi: Orígenes de un santuario de peregrinación. Tesis doctoral inédita. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
Taín Guzmán, Miguel (2006): “El proyecto del canónigo José Vega y Verdugo para el sepulcro del Apóstol de la Catedral de Santiago”, en AA.VV.: Congresso Internacional do Barroco Ibero-Americano. Ouro Preto: C/Arte, pp. 596-610.
Taín Guzmán, Miguel (2008): “Prolegómenos de una excavación en tiempos del canónigo José Vega y Verdugo: el mito de la cripta del apóstol Santiago y el retablo del arzobispo Gelmírez”, Goya 324, pp. 200-216.
Taín Guzmán, Miguel (2010): “Permanencia e destrucción do Altar de Xelmírez na Época Moderna”, en Manuel Antonio Castiñeiras González (dir.): Compostela e Europa: a historia de Diego Xelmírez. Santiago de Compo¬stela: S. A. de Xestión do Plan Xacobeo, pp. 166-181.
Tarrío Varela, Anxo (1999): “O Rexurdimento”, en Xosé Manuel García Iglesias (dir.): Galicia Terra Única. O século XIX. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, pp. 309-316
Tilve Jar, María Ángeles (1999): “A arte como cultura e feito diferenciador cultural”, en Xosé Manuel García Iglesias (dir.): Galicia Terra Única. O século XIX. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, pp. 300-308.
Torres Rodríguez, Casimiro (1957): “Arca marmorea”, Compostellanum 2/2, pp. 323-351.
Viejo Viñas, Raimundo (2002): “Do provincialismo ao rexionalismo. A xénese do galeguismo”, en Gonzalo Costenla Bergueiro y Luis Domínguez Castro (eds.): Tempos de sermos: Galicia nos tempos contem¬poráneos. Vigo: Universidade de Vigo, pp. 103-122.
Vigo Trasancos, Alfredo (2005): “La Imagen de la ciudad y la diversidad estilística: la arquitectura gallega en la época de Canalejas (1870-1912)”, en Charo Ferreiro e Inmaculada Pena (coord.): Congreso José Canalejas e a sua época: actas do Congreso en Ferrol. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, pp. 95-118.
Vigo Trasancos, Alfredo (2010): “Galicia no horizonte de 1909: cidades e arquitecturas para unha época de esplendor bur¬gués”, en Carlos García Martínez y Rosa María Méndez García (eds.): Exposición galega de 1909: conmemoración do 1º centenario da Exposición Regional Gallega, Santiago 1909. Santiago de Compo¬stela: Consorcio de Santiago / Museo do Pobo Galego / Instituto de Estudios Galegos Padre Sarmiento, pp. 31-78.
Villaamil y Castro, José (1866): Descripción histórico-artística-arqueológica de la catedral de Santiago. Lugo: Imprenta de Soto Freire.
Villares Paz, Ramón (1980): “Edad Contemporánea”, en José Carlos Bermejo Barrera et. al.: Historia de Galicia. Madrid: Alhambra, pp. 225-299.
Yzquierdo Peiró, Ramón (2017): Los tesoros de la Catedral de Santiago. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago / Teófilo Edicións.
Zepedano y Carnero, José María (1870): Historia y descripción arqueológica de la Basílica Compostelana. Lugo: Imprenta de Soto Freire.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Madrygal. Revista de Estudios Gallegos is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.