La problematización de la relación entre Kant y Schiller. Reflexiones en torno a “Renovando el canon filosófico. Schiller antes, después y más allá de Kant”, de Laura Anna Macor
- Lucía Bodas Fernández Universidad Autónoma de Madrid
Abstract
Autor/innen-Biografie
Literaturhinweise
Abusch, A. (1980), Schiller, Größe und Tragik eines Deutschen Genius. Aufbau Verlag,
Berlin
Acosta, M. R. (2008), La tragedia como conjuro: el problema de lo sublime en Friedrich
Schiller. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.
——————(2011), “‘Making other people’s feelings our own’: from the aesthetic to the
political in Schiller’s Aesthetic Letters”, en J. L. High, N. Martin y N. Oellers (coords.),
Who is this Schiller now? Essays on his reception and significance. Candem House,
Rochester/New York, pp. 187-201.
Behler, C. (1995) Nostalgic Teleology: Friedrich Schiller and the Schemata of Aesthetic
Humanism. Peter Lang, Berna.
Beiser, F. (2005), Schiller as philosopher. A re-examination. Oxford, Clarendon Press.
Barnouw, J. (1980), “The morality of the sublime: Kant and Schiller” en Studies in
Romanticism, Vol. 19, no4, Boston, pp. 497-513
Bodas Fernández, L. (2013) La actualidad de Friedrich Schiller. Tesis Doctoral,
Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
Brodsky, C. (1988), “Freedom in Kant and Schiller: Criticism and Idealism”, en A.
Ugrinsky (ed.), Friedrich von Schiller and the drama of human existence. Greenwood
Press, New York, pp. 129-133.
Brooks, L. M. (1995) The menace of the sublime to the individual self: Kant, Schiller,
Coleridge and the disintegration of Romantic identity. Edwin Mellen Press, Lewinston.
De Man, P. (1984), “Aesthetic Formalization in Kleist’s Über das Marionettentheater” en
The rhetoric of Romanticism. Columbia University Press, New York. Trad. E Introducción
de Julián Jiménez Heffernan (2007), “Formalización estética en Über das
Marionettentheater” en La retórica del romanticismo, Akal, Madrid, pp. 355-374.
De Man, P. (1996), “Kant and Schiller” en Aesthetic Ideology, ed. Andrzej Warminski.,
University of Minnesota Press, Minneapolis. Trad. Manuel Asensi y Mabel Richart (1998),
“Kant y Schiller” en La ideología estética. Madrid, Cátedra, pp. 185-229.
Dewhurst, K. y Reeves, N. (1978), (coords. y trad.) Friedrich Schiller, Medicine,
Psychology, Literature. University of California Press, Berkeley and Los Ángeles.
Hamburger, K. (1956), “Schillers Fragment Der Menschensfeid und die Idee der
Kalokagathie” en Deutsche Vierteljahrschrift, XXX, pp. 367-400.
Hammermeister, K. (2002): The German Aesthetic Tradition, Cambridge University Press,
Cambridge.
Heinz, J. (2007), “‘Philosophischpoetische Visionen’. Schillers als philosophischer
Dilettant”, en Blechschmidt, S. y Heinz, A. (coords.), Dilettantismus um 1800. Winter,
Heidelberg, pp. 185–204.
Henrich, D. (1982), “Beauty and Freedom: Schiller’s Struggle with Kant Aesthetics” en
Cohen, Ted y Guyer, Paul (eds.). Essays in Kantian Aesthetics. University of Chicago
Press, Chicago, pp. 237-257.
Lukács G. (1947), Goethe und seine Zeit. A. Francke Verlag, Bern.
———— (1954a), Beiträge zur Geschichte der Ästhetik. Aufbau Verlag, Berlin.
————(1954b) Der junge Hegel und die Probleme der kapitalistischen Gesellschaft.
Aufbau Verlag, Berlin.
Macor, L. A. (2008), Il giro fangoso dell’ umana destinazione. Friedrich Schiller dall’
illuminismo al criticismo. Pisa, Edizioni ETS.
——————(2011), “Die Moralphilosophie des jungen Schiller. Ein ,Kantianer ante
litteram’”, en J. L. High, N. Martin y N. Oellers (coords.), Who is this Schiller now?
Essays on his reception and significance. Candem House, Rochester/New York, pp. 99-
Murray, P. T. (1994) The development of German Aesthetic Theory from Kant to Schiller:
A Commentary on Schiller’s Aesthetic Education of Man. Edwin Mellen Press, Lewinston.
Oncina, F. (2006), “Schiller y la Ilustración”, en Oncina F. y Ramos M. (coords.),
Ilustración y modernidad en Schiller en el bicentenario de su muerte. Universitat de
Valencia, Valencia.
Podro, M. (1989), “Schiller’s conception of morality and its visual image” en
The Manifold of perception. Theories of Art from Kant to Hildebrand. Oxford University
Press, Oxford, pp. 36-60.
Rocco, V. (2009), “Los cambios de paradigma de la Schiller-Forschung”, Daimon, n. 46,
pp. 205-213.
Safranski, R. (2004), Schiller oder die Erfindung des Deutschen Idealismus. Hanser,
München. Trad. Gabás, R. (2006), Schiller o la invención del Idealismo alemán. Tusquets,
Barcelona.
Schiller, F. (1991), Introducción de Rudolf Malter, Trad. Faustino Oncina, Escritos de
Filosofía de la Historia. Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Murcia,
Murcia.
Schaper, E. (1964), “Friedrich Schiller: Adventures of a Kantian”, en British Journal of
Aesthetics, Vol. 4: 44, pp. 348-362.
Schutjer, K. (1996), Narrating Community after Kant: Schiller, Goethe and Hölderlin.
Detroit, Wayne University Press.
Storz, G. (1969), “Friedrich Schiller. Gedächtnisrede, gehalten in der Frankfurter
Paulkirche am 9. November 1959”, Athenäum-Schriften 2, Athenäum, Frankfurt am
Main/Bonn.
Taminiaux, J. (1963) La nostalgie de la Grèce a l’aube de l’idéalisme allemand: Kant et le
Grecs dans l’itinéraire de Schiller, Hölderlin et Hegel. Martinus Nijhoff, Hague.
—————(1993), Poetic, Speculation and Judgment. State of New York University
Press, New York.
Taubeneck, Steven A. (1988), “From Schiller to Derrida: genealogy and deconstruction of
the individual”, en A. Ugrinsky (ed.): Friedrich Schiller and the drama of human
existence. New York, Greenwood Press, 1988 (pp. 103-108).
Villacañas Berlanga, J. L. (1993), Tragedia y teodicea de la historia. El destino de los
ideales en Schiller y Lessing. Visor, Madrid.
Wilkinson, E. M. y Willoughby L. A. (1967), “Introduction” a Schiller, F., On the
Aesthetic Education of Man in a Series of Letters. Clarendon Press, Oxford.