Fact-Checking for the evaluation of the reliability of online sources: conceptualization, actors, strategies and elements of feasibility

Keywords: fact-checking, disinformation, information reliability, new literacies, information literacy, media literacy, new media literacy

Abstract

This article analyzes the different problems that are currently caused by the excessive generation of online content, as well as the lack of control experienced by the presence of negative intentions behind their purposes, which generates serious information disorders in communication ecosystems. This proposal is based on four situations: (1) current conceptual identification in relation to the issue of disinformation, by categorizing the different modalities and dimensions of false information; (2) classification of the participating actors at different moments of the process: originators of situations, affected, fact-checkers and content consumers; (3) characterization of fact-checking implementation strategies corresponding to the verification of facts through specialized agencies, curricular training alternatives and the role of academic libraries and information science professionals through information literacy, media, digital and new media literacy; and (4) criticisms on the feasibility of Fact-Checking from the perspective of different authors. In conclusion, there is a lack of a solid epistemology regarding the subject and there is an excess of possible alternative solutions, but without specific and objective acts with effective applications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Tarango, Autonomous University of Chihuahua

Profesor de la Universidad Autónoma de Chihuahua en México, miembro del Sistema Nacional de Investigadores (Nivel 2) y líder del Cuerpo Académico 'Estudios de la Información'. Doctorado en Educación y Maestría en Ciencias de la Información y en Desarrollo Organizacional. Ha sido presidente de cinco congresos internacionales (Foro de Bibliotecas Transfronterizas, 2005; Congreso Mexicano de Biblioteconomía, 2008; Instituto Fundación Trejo Foster, 2012; Simposio Internacional de Educación Superior, 2013; Congreso Internacional sobre la Brecha Digital e Inclusión Social, 2014; Seminario Información y Sociedad UNAM-IIBI, 2018). Es miembro del Instituto Agustín Millares Carlo de Documentación y Gestión de la Información de la Universidad Carlos III de Madrid y del Seminario de Información y Sociedad del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información (IIBI) de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Sus líneas de investigación incluyen la evaluación de la producción y comunicación científica, la gestión del conocimiento y la innovación, y la alfabetización informacional.

Juan D. Machin-Mastromatteo, Autonomous University of Chihuahua

Profesor de la Universidad Autónoma de Chihuahua en México, miembro del Sistema Nacional de Investigadores (Nivel 2) y del Cuerpo Académico 'Estudios de la Información'. Doctorado en Ciencias de la Información y la Comunicación (Universidad de Tallin), Maestría en Bibliotecas Digitales y Aprendizaje (Oslo University College, Universidad de Tallin, Universidad de Parma) y Licenciatura en Bibliotecología (Universidad Central de Venezuela). Sus líneas de investigación incluyen la alfabetización informacional, la investigación acción, la evaluación de la producción científica y la bibliometría, el acceso abierto y las bibliotecas digitales. Tiene más de 120 publicaciones entre artículos, libros, capítulos y editoriales, así como más de 100 presentaciones en congresos internacionales. Es editor asociado de las revistas Information Development y Digital Library Perspectives. En Information Development publicó, de 2015 a 2020, la columna Desarrollando América Latina. Es árbitro para 20 revistas científicas en los campos de las ciencias de la información y la educación. En 2019 creó el Proyecto Juantífico: vídeos sobre información e investigación científica, edición y divulgación. Desde 2022 es coanfitrión del programa semanal InfoTecarios podcast.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-07-11
How to Cite
Tarango J. y Machin-Mastromatteo J. D. (2023). Fact-Checking for the evaluation of the reliability of online sources: conceptualization, actors, strategies and elements of feasibility. Documentación de las Ciencias de la Información, 46(2), 153-159. https://doi.org/10.5209/dcin.87386