The National Scientific Committee on Rock Art of ICOMOS-Spain
- Cristina Lafuente Martínez Ministerio de Cultura y Deporte
- Jorge Angás Pajas Universidad Politécnica de Madrid
- Manuel Bea Martínez Universidad de Zaragoza
- Margarita Díaz-Andreu Universitat de Barcelona
- Pilar Fatás Monforte Museo Nacional y Centro de Investigación de Altamira
- J. Javier Fernández Moreno Dirección General de Patrimonio Cultural. Junta de Castilla y León
- Daniel Garrido Pimentel Red de Cuevas Prehistóricas y Centros Culturales de Cantabria
- Julián Martínez García Universidad de Granada
- Ramón Montes Barquín Prehistoric Rock Art Trails
- Arturo Pérez Plaza Consejería de Cultura y Patrimonio Histórico en Sevilla
- José Manuel Rey García Museo de Pontevedra
- Juan Francisco Ruíz López Universidad de Castilla-La Mancha
- Miguel San Nicolás del Toro Fundación Ars Civilis
Abstract
In January 2021 the National Scientific Committee on Rock Art in Spain, ICOMOS (CCNAR-ICOMOS-Spain) was constituted. It gathered a group of cultural heritage experts with the aim of promoting a rigorous reflection about rock art management on the basis of the principles emanated from international letters and convections for Cultural Heritage Management. The creation of CCNAR-ICOMOS derives from the aims of the ICOMOS-Spain Strategic Plan 2018-21: to group together expert members in specific working groups in order to deepen in areas of concern of the institution: the identification, knowledge, documentation, preservation, protection, management and dissemination of cultural heritage in Spain. This does not entail a local restriction within an institution of international character; on the contrary, the CCNAR hopes to reproduce the structure of the International Scientific Committees and it aims to interact with them and organise coordinated actions with them.
Downloads
Author Biographies
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
ICOMOS-España
References
Alloza, R.; Royo, J.I.; Recuenco, J.L.; Lecina, M.; Pérez, R. y Iglesias, M.P. (2012): La conservación del arte rupestre al aire libre: un desafío formidable. Jornadas Técnicas para la gestión del arte rupestre, Patrimonio Mundial, Parque Cultural del Río Vero, Alquézar (Huesca). En Juste et al. 2012: 89-106.
Angás, J. (2012): Nuevas técnicas de documentación geométrica y análisis del arte rupestre. Jornadas técnicas para la gestión del arte rupestre, Patrimonio Mundial, Parque Cultural del Río Vero, Alquézar (Huesca). En Juste et al. 2012: 61-71.
Angás, J. y Bea, M. (2019): Ensayos metodológicos en el proceso documental: Arte Rupestre. Documentación geométrica del patrimonio cultural: análisis de las técnicas, ensayos y nuevas perspectivas (J. Angás), Caesaraugusta, 86: 83-100.
Aramendia, J.; Fernández-Ortiz de Vallejuelo, S.; Maguregui, M.; Martínez-Arkarazo, I.; Giakoumaki, A.; Pitarch, À.; Madariaga, J.M. y Ruiz, J.F. (2020): Long-term in situ non-invasive spectroscopic monitoring of weathering processes in open-air prehistoric rock art sites. Analytical and Bioanalytical Chemistry, 412: 8155-8166. https://doi.org/10.1007/s00216-020-02949-2
Ballester, L. (2005): Conservación de las pinturas rupestres del Levante español. Arte rupestre en la España mediterránea. En M.S. Hernández y J.A. Soler (eds.), Instituto Juan Gil-Albert: 429-434.
Barreda, G. (2016): Consolidantes para soportes pétreos con manifestaciones de arte rupestre de la Comunitat Valenciana. Análisis práctico en Cova Remigia (Barranc de Gassulla, Ares del Maestre). [Tesis Doctoral], Universitat Politécnica de Valencia, Valencia.
Barreiro, D. y Criado-Boado, F. (2015): Analizando el valor social de Altamira. Revista del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 87: 108-127.
Bea, M. (2012): Documentando el arte rupestre pictórico en Aragón. Jornadas técnicas para la gestión del arte rupestre, Patrimonio Mundial, Parque Cultural del Río Vero, Alquézar (Huesca). En Juste et al. 2012: 53-59.
Bea, M. y Angás, J. (2017): Geometric Documentation and Virtual Restoration of the Rock Art Removed in Aragón (Spain). Journal of Archaeological Sciences: Reports, 11: 159-168. https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2016.11.025
Burón, M. (2013): Actas de las Jornadas Técnicas: la conservación del arte rupestre: sostenibilidad e integración en el paisaje. Junta de Castilla y León.
Burón, M. y del Val Recio, J. (eds.) (2015): Jornadas La conservación del arte rupestre: Sostenibilidad e integración en el paisaje. Junta de Castilla y León.
Clottes, J. (2002): L'Art Rupestre: Une étude thématique et critères d'évaluation. ICOMOS Thematic studies for the World Heritage Convention: https://www.icomos.org/studies/images/rupestre.pdf
Comités Científicos Internacionales de ICOMOS. https://www.icomos.org/en/about-icomos/committees/scientific-committees/list-and-goals-of-isc (consultada el 25 de julio de 2021)
Criado-Boado, F. (2014): Colección Proyecto Valor Social de Altamira. CSIC, Madrid. http://digital.csic.es/handle/10261/112860
Cruz, Mª; Gil-Carles, J.M.; Gil Esteban, M. y Martínez, Mª.I. (2005): Martín Almagro Basch, Fernando Gil Carles y el Corpus de Arte Rupestre Levantino. Trabajos de Prehistoria, 62(1): 27-45.
Díaz-Andreu, M. (2015): One life in one day. An interview to prof. Emmanuel Anati. Atelier, Publications on Conceptual Antropology, Coloqui VI, Capo di Ponte.
Díaz-Andreu, M. (2016): Social values and local communities in World Heritage: a dream too far? European Journal of Post-Classical Archaeologies [special section: Díaz-Andreu, M. (ed.) World Heritage & the Public], 6: 193-212.
Díaz-Andreu, M. y García Benito, C. (2015): Acoustic rock art landscapes: a comparison between the acoustics of three Levantine rock art areas in Mediterranean Spain. Rock Art Research, 32 (1): 46- 62.
Díaz-Andreu, M.; Vargas, A. y Bea, M. (2015): From «doodles» to World Heritage: Assesing the impact of the inscription of the Rock Art of the Mediterranean Basin on the Iberian Peninsula (ARAMPI) on the World Heritage List. Actas del II Congreso internacional de Buenas Prácticas en Patrimonio Mundial: Personas y Comunidades (A. Castillo, coord.). Universidad Complutense de Madrid: 758-776.
Directrices prácticas para la aplicación de la Convención de 1972 sobre bienes declarados Patrimonio Mundial. https://icomos.es/wp-content/uploads/2021/01/Directrices-ing.-2019.pdf (consultada el 25 de julio de 2021)
Domingo, I. y Bea, M. (2016): From science to heritage. New challenges for World Heritage Rock Art sites in Mediterranean Spain in the Twenty-First century. Relating to Rock Art in the Contemporary World (L.M. Brady y P.S.C. Taçon, eds.), University Press of Colorado: 213-244
Domingo, M. y Cendón, O. (2008): El catálogo monumental de España (1900-1961). Ministerio de Cultura.
Fernández; J. J., Lobo, L. y Ontañón, R. (2012): Consideraciones y reflexiones sobre la protección de los sitios con arte rupestre. En Juste et al. 2012: 151-165.
Fortea, J. (ed.) (1993): Protección y conservación del arte rupestre paleolítico. Mesa redonda hispano- francesa. Gobierno del Principado de Asturias, Oviedo.
Gasque, R.; Zalbidea, MªA.; Royo, J.I. y Latorre, B. (2018): Mecanismos preventivos en la conservación y restauración de pintura rupestre al aire libre. El caso del abrigo de los Toros del Barranco de las Olivanas, Albarracín (Teruel). Actas del II Congreso de Arqueología y Patrimonio Aragonés (J.I. Lorenzo; J.M., Rodanés, eds.), Colegio Oficial de Doctores y Licenciados de Aragón: 509- 523.
García Atiénzar, G. y Barciela, V. (coords.) (2019): Sociedades prehistóricas y manifestaciones artísticas. Imágenes, nuevas propuestas e interpretaciones. Instituto Universitario en Arqueología y Patrimonio Histórico, Universidad de Alicante: 321-328.
Garrido Pimentel, D (2014): Cuevas Prehistóricas de Cantabria. Un modelo de gestión del patrimonio en el mundo rural. El pasado en su lugar. Patrimonio arqueológico, desarrollo y turismo. III Jornadas de debate del Museu de Prehistòria de València, Museu de Prehistòria de València: 85-114.
Gómez-Barrera, J.A.; Sanz, E.; Yague, P.L.; Fort, R. y Bustillo, M. (2000): Estado actual de los estudios de conservación de las pinturas rupestres esquemáticas del Monte Valonsadero (Soria) y propuestas para su protección y salvaguarda. Espacio, Tiempo y Forma. Serie I. Prehistoria y Arqueología, 13: 189-252.
Guichen, G. del (2014): Programa de Investigación para la Conservación Preventiva y Régimen de Acceso de la Cueva de Altamira. Ministerio de Cultura. http://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/planes-nacionales/conservacion-preventiva/actuaciones/cueva-de-altamira.html.
Hernández, M.S. (2020): Arte rupestre en el Arco Mediterráneo de las Península Ibérica. 1998-2018. Reflexiones entre la decepción y la esperanza. Actas Jornadas Arte Rupestre Patrimonio Mundial. El papel de los municipios rurales (J. Martínez García; M.S. Hernández, coords.), Diputación de Jaén-Ayto. de Quesada: 15-23
Hygen, A.S. (2006): Protection of Rock Art. The Rock Art Project 1996-2005: Final Report from the Directorate for Cultural Heritage. Directorate for Cultural Heritage, Oslo. https://www.yumpu.com/en/document/read/4719884/protection-of-rock-art-riksantikvaren.
ICOMOS. https://www.icomos.org/en (consultada el 25 de julio de 2021)
ICOMOS 1964. International Charter for the Conservation and Restoration of Monuments and Sites
(The Venice Charter). https://www.icomos.org/charters/venice_e.pdf
ICOMOS. 2010. Rock art: Pre-nomination guidelines. In the framework of the World Heritage Convention = L'art rupestre: orientations préalables à une proposition d'inscription. Dans le cadre de la Convention du patrimoine mondial. Manual. ICOMOS.
Inventario Nacional de Arte Rupestre. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://ipce.mcu.es/iphe/cargarFiltroBusquedaArteRupestreAction.do?cache=init&layout=ipcearterupesFile&language=es (consultada el 25 de julio de 2021)
Jimeno, A.; del Val, J. y Fernández, J.J. (1993): Inventarios y Cartas Arqueológicas, Actas: Homenaje a Blas Taracena en el 50 aniversario de la primera Carta arqueológica de España, Soria 1941- 1991. Junta de Castilla y León.
Juste, N.; Hernández, Mª. A.; Pereta, A.; Royo, J.I. y Andrés, J.A. (2012): Jornadas Técnicas para la gestión del arte rupestre, Patrimonio Mundial, Parque Cultural del Río Vero, Alquézar (Huesca). Comarca del Somontano de Barbastro.
Lafuente, C. (2010): Prehistoric rock art pathways, a European Council Cultural Itinerary. INORA (International Newsletter on Rock Art), 58: 28-29.
Lista de Patrimonio Mundial UNESCO. https://whc.unesco.org/es/list/ (consultada el 25 de julio de 2021)
López, J.A; Martínez, R. y Matamoros, C. (coords.) (2009): El arte rupestre del Arco Mediterráneo de la Península Ibérica. 10 años en la Lista del Patrimonio Mundial de la UNESCO. Generalitat Valenciana.
Martín Guglielmino, M. (2007): La difusión del patrimonio. Actualización y debate. Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 1: 195-215.
Ruiz, J.F.; Sebastián, M.; Quesada, E.; Pereira, J.M.; Fernández, S.; Pitarch, À.; Maguregui, M.; Giakoumaki, A.; Martínez-Arkarazo, I.; Madariaga, J.M.; Lorente, J.C. y Dólera, A. (2016): 4D arte rupestre. Centro de Estudios de Prehistoria y Arte Rupestre, Dirección General de Bienes Culturales, Comunidad Autónoma de Murcia.
Madole, S. (2014): International Council on Monuments and Sites (ICOMOS) (Ethics). Encyclopedia of Global Archaeology (C. Smith, ed.): 3970-3972.
Mael, I. y Domingo, I. (2018): Los problemas de conservación del arte rupestre Levantino: un estado de la cuestión. Proceedings of the 3rd International Conference on Best Practices in World Heritage: Integral actions (A. Castillo, ed.), Universidad Complutense de Madrid: 255-287.
Martínez García, J. y Hernández, M.S. (2020): Actas Jornadas Arte Rupestre Patrimonio Mundial. El papel de los municipios rurales. Diputación de Jaén.
Martínez García, J. (2020): El Arte Rupestre en la Lista del Patrimonio Mundial. El arte rupestre del Arco Mediterráneo de la Península Ibérica: 20 años en la lista del Patrimonio Mundial de la UNESCO (J.A. López y J.M. Segura, eds.), Generalitat Valenciana: 17-26.
Martínez Valle, R. (2002): La Sarga (Alcoy Alicante), un proyecto para la conservación del yacimiento. La Sarga. Arte rupestre y territorio (M.S. Hernández y J.M. Segura, eds.), Ayuntamiento de Alcoy y Caja de Ahorros del Mediterráneo: 195-204.
Martínez Valle, R. (2020): 20 años de avances en la investigación; tecnologías al servicio de la conservación, restauración y difusión del Arte Rupestre. El arte rupestre del Arco Mediterráneo de la Península Ibérica: 20 años en la lista del Patrimonio Mundial de la UNESCO. (J.A. López y J.M. Segura, eds.): 67-75.
Miró i Alaix, M.T. (2019): Gestió i conservació de l’art rupestre a Catalunya. I Jornades Internacionals d’Art Rupestre de l’Arc Mediterrani de la Península Ibèrica. XXè Aniversari de la Declaració de Patrimoni Mundial (R. Viñas, dir.), Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre de les Muntanyes de Prades (CIAR): 375-394.
Miró i Alaix, M.T. (2020): La protecció, conservació i difusió de l’Art Prehistòric. Art primer: artistes de la prehistòria (I. Domingo; A. Paloma, eds.), Museu d’Arqueologia de Catalunya, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya: 68-72.
Montes Barquín, R. y Rey García, J.M. (2020): Caminos de arte rupestre prehistórico, un Itinerario Cultural del Consejo de Europa: compartiendo experiencias y conocimientos sobre el primer arte de la Humanidad. En J. Martínez y M.S. Hernández, 2020: 131-140.
Montes Bernárdez, R. (1991): Atentado a las pinturas rupestres de Los Grajos (Cieza, Murcia). Revista de Arqueología, 117: 53.
Mora, G. y Díaz-Andreu, M. (coords.) (1997): La cristalización del Pasado. Génesis y desarrollo del marco institucional de la Arqueología en España. Universidad de Málaga y CSIC.
Nicolau Martí, A. (2012): La difusión del arte rupestre en los Planes de gestión, reflexiones y retos. En Juste et al. 2012: 225- 230.
Pérez Plaza, A. (2012): Criterios de conservación preventiva complementarios a la conservación aplicada. En Juste et al. 2012: 107-122.
Rasilla de la, M. (1997): La Comisión de Investigaciones Paleontológicas y Prehistóricas y la Arqueología Prehistórica en España (1913-1935). En Mora y Díaz-Andreu, 1997: 431-438.
Rey García, J.M. (2012): La difusión en los nuevos espacios de presentación al público del arte rupestre prehistórico. En Juste et al. 2012: 211-224.
Rey García, J.M. (2019): Paisaje, petroglifos e incendios forestales: hacia una gestión preventiva de los paisajes rupestres. Congreso Internacional Patrimonio Cultural y catástrofes: Lorca como referencia. Ministerio de Cultura y Deporte: 345-351.
Sánchez, B. (2018): El arte rupestre en el Arco Mediterráneo. El patrimonio histórico del Consejo Superior de Investigaciones Científicas. CSIC.
Sanz de Sautuola, M. (1880): Breves apuntes sobre algunos objetos prehistóricos de la provincia de Santander. Imp. y lit. de Telesforo Martínez.
Seoane-Veiga, Y. (2011): Avaliación do patrimonio cultural nas áreas afectadas polos incendios forestais do ano 2006: Campo Lameiro e Cotobade. Cadernos de Arqueoloxía e Patrimonio (Capa) 29. CSIC – Instituto de ciencias del Patrimonio (Incipit).
Serie de ISC-CAR. http://www.isc-car.org/publications/ (consultada el 25 de julio de 2021)
Serrano, C. (2020): Propuesta de protocolo de consolidación para el arte rupestre levantino. El caso práctico del abrigo de los Toros del Prado del Navazo (Albarracín, Teruel). [Trabajo Finde Máster] Universitat Politécnica de Valencia.
Serrano, C.; Zalbidea, Mª.A. y Bea, M. (2020): Propuesta de protocolo de consolidación para el arte rupestre levantino. El caso práctico del abrigo de los Toros del Prado del Navazo (Albarracín, Teruel). I Simposio Anual de Patrimonio Natural y Cultural ICOMOS España (J.L. Lerma; López-Menchero, V.M. y A. Maldonado, eds.), Universitat Politécnica de Valencia: 197-204.
Silverman, H. (2014): International Council on Monuments and Sites (ICOMOS): Scientific Committees and Relationship to UNESCO. Encyclopedia of Global Archaeology (C. Smith, ed.): 3973-3975.
Viñas, R. (2011): Les manifestacions rupestres de Catalunya: un patrimoni per conèixer i gaudir. Notes sobre historiografia, conservació i divulgació. Podall, 1: 14-50.
VVAA, 2014. Gestión del Patrimonio Mundial. Manual de referencia. Centro de Patrimonio Mundial de UNESCO, Paris. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjPzbOKvdPvAhUQ8BoKHdzfCbAQFjAAegQIAxAD&url=https%3A%2F%2Fwhc.unesco.org%2Fdocument%2F130490&usg=AOvVaw3bUjzq2samer9wa5R1ClD9 (consultada el 25 de julio de 2021)
VVAA (2014): Gestión del Patrimonio Mundial. Manual de referencia. Centro de Patrimonio Mundial de la UNESCO, Paris.
Zalbidea, Mª.A. y Gasque, R. (2018): Análisis preventivos para la conservación y restauración del Abrigo de los Toros del Barranco de las Olivanas (Albarracín, Teruel). En J. A. López; R. Martínez, y C. Matamoros: 2009: 145-154.
Zalbidea, Mª.A; Barreda, G.; Gasque, R. y Serrano, C. (2019): Estudios colorimétricos como método de conservación preventiva en abrigos con pintura rupestre. En G. García Atiénzar y V. Barciela (coords.) (2019): 321-328.
Züchner, Ch. (2004): The CAR-ICOMOS charter for the protection and management of rock art and rock art sites. Final draft version. The Valcamonica symposiums 2001 and 2002 (U. Bertilsson y L. McDermott, eds.), National Heritage Board of Sweden: 149-151.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Complutum is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.