La canción Alla sua donna: el platonismo paradójico de Giacomo Leopardi
Abstract
According to the different critical contributions, the Leopardian song Alla sua donna, where the presence of the platonist, stilnovistic and petrarchean tradition is essential, can be considered an exercise of defamiliarization and irony of the Italian lyrical tradition, and at the same time like an exaltation of the sublimation from the disillusion; or can be interpreted, and this is our thesis following Rigoni, Galimberti y Cacciari, like a privileged expression of the paradoxical platonism that is in all the Leopardian thought. The Idea of the Eternal Feminine is the theme of this song, according with the theory of Kant in the Critique of the judgement, despite the abysmal distance that, under other aspects, separates Leopardian from Kantian thought, but it fits perfectly with the definition of aesthetic idea as the only possible exhibition of the ideas of the reason.Downloads
##submission.format##
Licenza
La revista Cuadernos de Filología Italiana , para fomentar el intercambio global de conocimiento, permite el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la edición electrónica, por lo que es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio indicar su origen en cualquier reproducción total o parcial de la misma. Todos los contenidos se distribuyen con una licencia de uso y distribución.
Reconocimiento de Creative Commons 4.0 (CC BY 4.0).
Este hecho debe hacerse explícitamente en esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto de la licencia legal .
La revista Cuadernos de Filología Italiana no recibe honorarios por la presentación de trabajos o por la publicación de sus artículos.