Vittorio Alfieri e i «Quattro Poeti»
Abstract
During the most part of the XIXth. century the «four poets» canon was expanded, not only in Italy. Dante, Petrarca, Ariosto and Tasso were considered the highest point of italian poetry. In many editions of their masterpieces, Divina Commedia, Canzoniere, Orlando Furioso and Gerusalemme Liberata, were published together. One of those editions was prepared by the German Adolf Wagner, uncle of great compositor Richard. It is not clear when (and by whom) the canon has been established. Without any doubt one of its firts advocates and propagators was Vittorio Alfieri whose aspiration was to be included as the «number five» of «the four poets”. This article mentions all these questions and refers even to figurative reflections of the canon in some nineteenth century theatre’s front. In the front of a Lombardy noble palazzo the Alfieri’s wish seems to come true, because his image appears near those of Dante, Petrarca, Ariosto and Tasso.Downloads
##submission.format##
Licenza
La revista Cuadernos de Filología Italiana , para fomentar el intercambio global de conocimiento, permite el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la edición electrónica, por lo que es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio indicar su origen en cualquier reproducción total o parcial de la misma. Todos los contenidos se distribuyen con una licencia de uso y distribución.
Reconocimiento de Creative Commons 4.0 (CC BY 4.0).
Este hecho debe hacerse explícitamente en esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto de la licencia legal .
La revista Cuadernos de Filología Italiana no recibe honorarios por la presentación de trabajos o por la publicación de sus artículos.