La canción Alla sua donna: el platonismo paradójico de Giacomo Leopardi
Resumen
According to the different critical contributions, the Leopardian song Alla sua donna, where the presence of the platonist, stilnovistic and petrarchean tradition is essential, can be considered an exercise of defamiliarization and irony of the Italian lyrical tradition, and at the same time like an exaltation of the sublimation from the disillusion; or can be interpreted, and this is our thesis following Rigoni, Galimberti y Cacciari, like a privileged expression of the paradoxical platonism that is in all the Leopardian thought. The Idea of the Eternal Feminine is the theme of this song, according with the theory of Kant in the Critique of the judgement, despite the abysmal distance that, under other aspects, separates Leopardian from Kantian thought, but it fits perfectly with the definition of aesthetic idea as the only possible exhibition of the ideas of the reason.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La revista Cuadernos de Filología Italiana, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.