Cosmetics as a Sense of an Order: Identity, Gaze and Danger in Choderlos de Laclos’s "Les Liaisons dangereuses"

  • Guillermo de Eugenio Perez Universidad Carlos III
Keywords: Laclos, Les Liaisons dangereuses, cosmetics, identity, salons, monster.

Abstract

This paper analyzes passages of Choderlos de Laclos’s Les liaisons dangereuses that concern the matter of cosmetics as a way of building the personality of the characters: as an art of self-fashioning that fuses knowledge of the social milieu in the pre-revolutionary France salons and dissimulation as a way of interacting with others. Therefore, we propose to explore the ethical and aesthetic potential of Laclos’s characters and their relationships by examining the letters these characters exchange. In order to do this, we will consider the origin and meaning of the term “cosmetics”, including practices of modification of personal appearance in Western culture, from both a literary and an anthropological perspective.

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Author Biography

Guillermo de Eugenio Perez, Universidad Carlos III

Guillermo de Eugenio Pérez ha sido profesor de Historia de la Ciencia e Historia de la Filosofía en la Universidad Carlos III de Madrid. Doctor por la facultad de Humanidades, Filosofía y Literatura, defendió en 2011 su tesis doctoral sobre las formas de presentación de la persona en los espacios públicos en la cultura del siglo XVIII, una investigación sobre las formas éticas y estéticas de conceptos tales como la máscara, el cosmético o el decoro. Ha realizado estancias de investigación en prestigiosas instituciones europeas como el Centre Edgar Morin (EHESS) de París o el Instituto Max Planck de Historia de la Ciencia, en Berlín, y forma parte del grupo de investigación del proyecto I+D “Encrucijadas de la subjetividad: memoria, experiencia e imaginación” un grupo mixto que aúna investigadores españoles y norteamericanos. Además ha participado en diversas publicaciones, como por ejemplo “La muñeca de cera, o el sueño de la asepsia” (en Fernando Broncano ed.  De Galatea a Barbie, Lengua de Trapo, Madrid, 2010, pp. 137 y ss.) o “El cuerpo como artefacto” (en El cuerpo en mente, Mireia Calafell y Aina Pérez eds., UAB-UOC, Barcelona, 2011) “Una defensa ética de lo teatral: Rousseau o el Sobrino de Rameau (en Isegoría, Revista de Filosofia Moral y Política, ISSN: 1130-2097, Número 48, enero-junio 2013) y "El remedio de las pasiones: la construcción de la figura del médico a finales del siglo XVIII" (en Revista Internacional de Humanidades Médicas, Common Ground Publishing, ISSN 2254-5859el Volumen 1, Número 2, 2012).

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Published
2014-07-03
How to Cite
Eugenio Perez G. d. (2014). Cosmetics as a Sense of an Order: Identity, Gaze and Danger in Choderlos de Laclos’s "Les Liaisons dangereuses". Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses, 29(2), 309-326. https://doi.org/10.5209/rev_THEL.2014.v29.n2.44570
Section
Articles