Contra-narrativas de la Segunda Guerra Mundial en el cine griego
Resumo
This article examines three Greek films of the mid-1960s which countered the heroic narrative of World War II: Manousakis’s Betrayal, the story of the love affair between a German officer and a Greek Jewish girl; Kyrou’s The Blockade, dramatizing the resistance and the collaboration under the German occupation; and Glykofrydis’s With a Sparkle in the Eyes, depicting a father’s heartbreaking dilemma. The article explicates the war memories that the films proposed, the artistic and ideological filters through which these memories took shape, and the responses of Greek reviewers. Representing World War II in Greek cinema, the article shows, proved a parlous undertaking as filmmakers and critics were simultaneously confronted with national traumas and sensitive political and diplomatic subjects.Downloads
##submission.format##
Licença
La Revista de Filología Románica, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.