The exporting propensity of the social andalusian economy: analysis cluster
- Macarena Pérez Suárez Universidad de Sevilla, España
- Isadora Sánchez Torné Universidad de Sevilla, España
- Francisco Espasandín Bustelo Universidad de Sevilla, España
Abstract
This study aimed to determine the internal factors (size, budget innovation, overseas sales, increase export and e-commerce) and external factors (economic sector) that determine the export propensity of Social Economy companies. The export propensity was sized using the inductive method and applying various statistical analyzes (inferences and cluster analysis) to a sample of cooperatives and labour societies in a territorial limit, Andalusia, and two specific points in time, 2002 and 2013. As a result, two segments of companies were identified that once they were characterized, provide us export models. The results proved disparity in two Andalusian Social Economy clusters with external activity and increased export propensity, especially among the entities of the primary sector and with a greater business dimension.Downloads
References
Aaby, N.E. & Stanley Slater, F. (1989) Management influences on export performance: a review of the empirical literature 1978-1988. International Marketing Review, Vol.6, Nº 4, pp.7-23.DOI: 10.1108/EUM0000000001516.
Abor, J. (2011) Do export status and export intensity increase firm performance? Thunderbird International Business Review, Vol.53, Nº 1, pp. 9-18.
Alonso Rodríguez, J.A. (1994) El comportamen
Ameur, M. Y Gil, J.M. (2003) Estrategias empresariales y propensión exportadora de la industria agroalimentaria catalana y española. Economía Agraria y Recursos Naturales, Vol.3, Nº 6, pp.101-127.
Arcas, N., García, D., Martínez, M.C. y Maté, M.L. (2016) Diagnóstico económico y financiero de las cooperativas agroalimentarias en España (2011/2013). Informes y Monografías Cajamar, Nº 52.
Arias, A. y Peña, I. (2004) Las pymes manufactureras de la CAPV ante el reto de la internacionalización. Ekonomiaz, Nº 55, pp.146-169. Recuperado de http://hdl.handle.net/11522/3518
Barney, J. (1991) Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, Vol. 17, Nº 1, pp. 99-120. DOI: 10.1177/014920639101700108
Bartlett, C.A. y Ghoshal, S. (1991) What is a global manager? Harvard Business Review, Vol.70, Nº 5, pp.124-132.
Basile, R. (2001) Export behaviour of Italian manufacturing firms over the nineties: the role of innovation. Research Policy, Vol.30, Nº 8, pp. 1185-1201.
Bello, L., y Muñiz, N. (1998) Análisis de grupos estratégicos en la distribución comercial en España. Boletín Económico de ICE, Información Comercial Española, Nº 2587, pp. 27-38.
Bernard, A. B. y Jensen, J. B. (2004) Why some firms export. Review of Economics and Statistics, Vol. 86, Nº 2, pp. 561-569.
Berthou, A. y Vicard, V. (2013) Firms' export dynamics: experience vs. size. ECB Working Paper, Nº 1616. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2354251
Bilkey, W.J. (1978) An Attempted Integration of the Literature on the Export Behaviour of Firms. Journal of International Business Studies, Vol. 9, Nº 1, pp. 33-46.
Bobillo, A.M., López, F. y Tejerina, F. (2010) Firm propensity and international diversification: The internal and external competitive advantages. International Business Review, Vol.19, Nº 6, pp. 607-618. DOI:10.1016/j.ibusrev.2010.03.006
Bonaccorsi, A. (1992) On the relationship between firm size and export intensity. Journal of International Business Studies, Vol.23, Nº 4, pp. 605-635.
Bonet, J.L. y Mínguez, R. (2015) Crecimiento de la dimensión de la pyme española por la vía de la internacionalización. Información Comercial Española (ICE) Revista de Economía, Nº 885, pp.93-116.
Bretos, I. y Marcuello, C. (2017) Revisiting Globalization Challenges and Opportunities in the Development of Cooperatives. Annals of Public and Cooperative Economics, Vol. 88, Nº 1, pp.47-73. DOI: 10.1111/apce.12145
Buesa, M. y Molero, J. (1998) Economía Industrial de España: organización, tecnología e internacionalización. Madrid: Civitas.
Calof, J.L. (1994) The Relationship between Firm Size and Export Behaviour Revisated. Journal of International Business Studies, Vol. 25, Nº 2, pp. 367-387.
Camisón, C. (1998) Factores críticos de competitividad, enfoque estratégico y desempeño: tipos estratégicos en la PYME industrial española. Información Comercial Española (ICE) Revista de Economía, Nº 773, pp.133-154.
Canals, J. y Termes, R. (1991) Competitividad Internacional y Estrategia de la Empresa. Madrid: Ariel.
Casillas, J.C. (1998) El nivel de internacionalización de las empresas españolas con filiales en el exterior. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, Vol.4, Nº 2, pp.91-108.
Cassiman, B. y Golovko, E. (2011) Innovation and internationalization through exports. Journal of International Business Studies, Vol.42, Nº 1, pp.1-20. DOI: 10.1057/jibs.2010.36.
CENTRAL DE BALANCES-ANDALUCÍA (2013) Recuperado de http://cba.analistaseconomicos.com.
CEPES-ANDALUCÍA (2013) Informe Estadístico de la Economía Social Andaluza 4º Cuatrimestre. Central de Estadísticas de la Economía Social de CEPES-Andalucía.
CEPES-ANDALUCÍA (2015) Recuperado de http://andaluciaeconomica.com/portada/no-277/.
Chaudhry, T. (2013) Los Clusters y el uso de marcas colectivas en consorcios de exportación. Trimestre Económico, Vol. 80, Nº 1, pp. 43-76.
Chiva, R., Pervez, K. & Alegre, J. (2011) Innovating, learning and internationalizing: a mutual causality model. Actas del Congreso Internacional EURAM, Tallin, Estonia.
Clemente, J., Díaz, M. y Marcuello, C. (2008) Estudio sobre las cooperativas y sociedades laborales en España: creación de empleo y contribución al desarrollo económico. Ministerio de Trabajo e Inmigración, Código F08348. Universidad de Zaragoza.
Correa, M. y Doménech, R. (2012) La Internacionalización de las Empresas Españolas. BBVA Bank, Economic Research Department, Nº 1229.
Couto, C. y Caio, F. (2012) Avaliação de empresas por múltiplos aplicados em empresas agrupadas com análise de clúster. Revista de Administração Mackenzie, Vol.13, Nº 5, pp.135-170.
De Lucio, J.J., Mínguez, R. y Álvarez, D. (2007) El tamaño de la empresa exportadora e importadora española. Boletín Económico de ICE, Nº 2908, pp.13-30.
Dean, D., Mengüç, B. y Myers, C. (2000) Revisiting Firms Characteristics, Strategy and Export Performance Relationship. Industrial Marketing Management, Vol.29, Nº 5, pp.461-477. DOI: 10.1016/S0019-8501(99)00085-1
Diamantopoulos, A. y Inglis, K. (1988) Identifying differences between high-and lowinvolvement exporters. International Marketing Review, Vol.5, Nº 2, pp.52-60. DOI: 10.1108/eb008352
Díaz De Rada, V. (1998) Diseño de tipologías de consumidores mediante la utilización conjunta del Análisis Clúster y otras técnicas Multivariantes. Revista Española de Economía Agraria, Nº 182, pp.75-104.
Dopico, A., Rodríguez, R. y González, E. (2012) La responsabilidad social empresarial y los stakeholders: un análisis clúster. Revista Galega de Economía, Vol.21, Nº 1, pp.1-17.
Duran, I.A. y Ryan, M. (2014) Spillover effects from inward FDI on the exporting decisions of Chilean manufacturing plants. Journal of Industry, Competition and Trade, Vol.14, Nº 3, pp.393-414.
Eichengreen, B., Rhee, Y. y Tong, H. (2007) China and the exports of other Asian countries. Review of World Economics, Vol. 143, Nº 2, pp. 201-226.
Estrin, S., Meyer, K. E., Wright, M. y Foliano, F. (2008) Export propensity and intensity of subsidiaries in emerging economies. International Business Review, Vol.17, Nº 5, pp.574-586. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ibusrev.2008.04.002
Evans, P. y Wurster, T. (1997) The new economics of information. Harvard Business Review, Nº 5, pp.71-82.
EXTENDA-ANDALUCÍA, Agencia Andaluza de Promoción Exterior (2013) Observatorio del Comercio Exterior de Andalucía, Empresas Exportadoras. Recuperado de http://www.extenda.es/web/opencms/servicios/observatorio/?tab-2
Fariñas, J.C. y Jaumandreu, J. (1995) La encuesta sobre estrategias empresariales: características y usos. Documento de trabajo, Fundación Empresa Pública, Nº9508.
Fayos, T. y Calderón, H. (2013) Principales problemas de internacionalización de las cooperativas agroalimentarias españolas. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Nº 111, pp.32-59. DOI: 10.5209/rev_REVE.2013.v111.42675.
Fayos, T., Calderón, H. y Mir, J. (2011) El éxito en la internacionalización de las cooperativas agroalimentarias españolas. Propuestas de un modelo de estudio desde la perspectiva del marketing internacional. Ciriec-España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Nº 72, pp.43-72.
Fernández, M.V., Peña, I. y Hernández, F. (2008) Factores determinantes del éxito exportador. El papel de la estrategia exportadora en las cooperativas agrarias. Ciriec- España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Nº 63, pp.39-64.
Fernández, M. y Ramírez, M. (2015) Clúster de innovación, localización de la actividad exportadora y resultados. Economía industrial, Nº 397, pp. 83-92.
Fernández, D., Bernal, E., Mozas, A., Medina, M.J. y Moral, E. (2015) El sector cooperativo oleícola y el uso de las TIC: un estudio comparativo respecto a otras formas jurídicas. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Nº 120, pp. 53-75. DOI: 10.5209/rev_REVE.2016.v120.49700.
Fernández, M.J. (2013) Las exportaciones como impulsoras de la recuperación de la economía española. Cuadernos de Información Económica, Nº 234, pp.39-46.
Fernández, Z. y Nieto, M.J. (2002) La estrategia de internacionalización de la pequeña empresa familiar. Documentos de trabajo, Economía de la Empresa. Universidad Carlos III de Madrid.
Fuentes, F.J., Sánchez, S.M. y Santos, L.M. (2011) Cooperativas agroalimentarias y exportación. El proceso de internacionalización de la Cooperativa del Valle de Los Pedroches (COVAP). REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Nº 104, pp.38-62. DOI: 10.5209/rev_REVE.2011.v104.2.
Fuentes, P. y Mainar, A.J. (2015) Impacto económico y en el empleo de la Economía Social en España. Un análisis multisectorial. Ciriec-España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Nº 83, pp.63-81.
Fuentes, G., Cano, M. y Vallejo, M.C. (2015) Retos internacionales del sector oleícola español. Editorial Universidad de Jaén.
Galán, J.I., González, J. y Galende, J. (2000) Factores determinantes del proceso de internacionalización: El caso de Castilla y León comparado con la evidencia española. Economía Industrial, Nº 333, pp.33-48.
Ganotakis, P. y Love, J.H. (2010) R&D, Innovation and Exporting: Evidence from UK new technology based firms. Oxford Economic Papers, pp.1-28. DOI: 10.1093/oep/gpq027.
Ganotakis, P., y Love, J.H. (2012) Export propensity, export intensity and firm performance: The role of the entrepreneurial founding team. Journal of International Business Studies, Vol.43, Nº 8, pp. 693-718.
García, E., Guillén, M. y Valdés, A. (2012) La internacionalización de la empresa española. Perspectivas empíricas. Papeles de Economía Española, Nº 132, pp.64-81.
González, J., Navarro, M. y Peña, I. (2010) Internacionalización de empresas jóvenes innovadoras en España. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, Vol.19, Nº 2, pp.61-82.
González, X. (1999) Inversión extranjera directa e I+D en las manufacturas. Revista de Economía Aplicada, Nº 20, pp.5-28. Recuperado de: http://www.revecap.com/revista/numeros/20/pdf/gonzalez.pdf
Grisprud, G. (1990) the Determinants of Export Decisions and Attitudes to a Distant Market: Norwegian Fishery Exports to Japan. Journal of International Business Studies, Vol. 21, Nº 3, pp. 469-486.
Hernández, N., De La Garza, E. I., Araiza, M.Z. y Mireles, L. (2014) Comparative analysis of competitive factors of the SMEs from The States of Colima, Durango and Veracruz. Revista Global de Negocios, Vol.2, Nº 2, pp.113-123.
Hernández, F. y Peña, I. (2008) Efectividad de la estrategia de recursos humanos: modelo integrador de la teoría de recursos y capacidades y la teoría del comportamiento en las entidades financieras de la economía social. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Nº 94, pp.27-58.
Hernandez, P.J. (2013) A note on the link between firm size and exports. Munich Personal RePEc Archive, Nº 51576. Disponible en https://mpra.ub.unimuenchen.de/51576/1/MPRA_paper_51576.pdf.
Herrero, C. y Sanz, J.J. (2003) ¿Conocemos la realidad de la empresa exportadora española? La elaboración de una nueva fuente de información. Boletín Económico de ICE, Nº 2775.
Houghton, K.A. y Winklhofer, H. (2004) The effect of website and e-commerce adoption on the relationship between SMEs and their export intermediaries. International Small Business Journal, Vol.22, Nº 4, pp.369-388.
ICE, Información Comercial Española (2015) Monográfico: el sector exterior en 2014, Capítulo 3, El comercio exterior en España en 2014. Boletín Económico de ICE, Información Comercial Española, Nº 3065, pp.57-100.
Iturrioz, J., y Martín, S. (2013) El tamaño como elemento determinante de la insolvencia en las sociedades cooperativas: estudio a partir de los procesos concursales. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Nº 111, pp.90-107. DOI: 10.5209/rev_REVE.2013.v111.42673.
Izquierdo, A., Martínez, M.P. y Jiménez, A.I. (2010) Condicionantes económicos de la adopción de una innovación por parte del consumidor: análisis de la compra de servicios online. Innovar, Vol.20, Nº 36, pp.173-186.
Johanson, J. y Vahlne, J. E. (1977) The internationalization process of the firm
Juliá, F.J. y Marí, S. (2003) Agricultura y Desarrollo Rural: contribuciones de las cooperativas agrarias. Ciriec-España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Nº 41, pp.25-52.
Kafouros, M.I., Buckley, P.J., Shapr, J.A. y Wang, C. (2008) The role of internationalization in explaining innovation performance. Technovation, Vol.28, Nº 1- 2, pp.63-74. DOI:10.1016/j.technovation.2007.07.009.
Kiss, A. N., Fernhaber, S. y McDougall, P. P. (2017) Slack, Innovation, and Export Intensity: Implications for Small and Medium-Sized Enterprises. Entrepreneurship Theory and Practice. DOI: 10.1111/etap.12276
KMPG (2015) Estudio del Sector Agroalimentario en Andalucía. Recuperado de http://www.kpmg.com/ES/es/ActualidadyNovedades/ArticulosyPublicaciones/Documents/estudio-sector-agroalimentario-andalucia.pdf
Lago, S., Prada, A. y Sánchez, P. (2013) Sobre los determinantes de la propensión exportadora de las empresas: ¿qué nos dicen los datos? Tribuna de Economía de ICE, Nº 874, pp.167-181. Recuperado de http://www.revistasice.com/CachePDF/ICE_874_167-182__5D958E139732D5F719F7077EB5F1BE73.pdf
Leonidou, L.C. (1995) Export barriers: non-exporters' perceptions. International Marketing Review, Vol.12, Nº 1, pp. 4-25. DOI: 10.1108/02651339510080070.
Leonidou, L.C., Katsikeas, C.S. y Samiee, S. (2002) Marketing strategy determinants of export performance: a meta-analysis. Journal of Business Research, Vol.55, Nº 1, pp.51-67. DOI: 10.1016/S0148-2963(00)00133-8.
López, J. (2004) Análisis de la actividad exportadora de la empresa: una aproximación desde la teoría de recursos y capacidades. Tesis doctoral -Universidad de A Coruña. Disponible en http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/1161/LopezRodriguez_Jose_TD_2004.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
López, C. y García, E. (1998) La estructura de propiedad de la inversión directa en el exterior. Investigaciones Económicas, Vol.22, Nº 1, pp.19-44.
Lu, J.W. y Beamish, P.W. (2001) The internationalization and performance of SMEs. Strategic Management Journal, Vol.22, Nº 6
Martín, J., Rastrollo, M.A. y González, E.M. (2009) La internacionalización de la empresa: El conocimiento experimental como determinante del resultado en mercados exteriores. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, Vol.12, Nº 39, pp.123-149. DOI: 10.1016/S1138-5758(09)70037-4.
Martínez, E. (1984) Aspectos teóricos del Análisis de Clúster y aplicación a la caracterización del electorado. Introducción a las técnicas de Análisis Multivariable. CSIC: Madrid, pp.165-208.
Masa, C.I., Iturrioz, J. y Martín, S. (2016) Aspectos determinantes del fracaso empresarial: efecto de la proyección social de las sociedades cooperativas frente a otras formas jurídicas. Ciriec-España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Nº 88, pp. 93-125.
Medina, M.J., Mozas, A., Bernal, E. y Moral, E. (2014) Factores determinantes para la exportación en las empresas cooperativas oleícolas andaluzas. Ciriec-España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Nº 81, pp.241-262.
Melle, M. y Raymond, J.L. (2001) Competitividad internacional de las Pyme industriales españolas. Papeles de Economía Española, pp.88-105.
Millán, M.G. y Melián, A. (2008) El mercado de trabajo femenino en las empresas de Economía Social de Andalucía: un análisis econométrico del perfil de la mujer trabajadora. Pecvnia: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad León, Nº 7, pp.227-256.
MINISTERIO DE ECONOMÍA Y COMPETITIVIDAD DE ESPAÑA, Subdirección General de Evaluación de Instrumentos de Política Comercial (2015) Informe Mensual de Comercio Exterior, Enero. Recuperado de http://www.comercio.gob.es/es-ES/comercio-exterior/estadisticas-informes/PDF/estadisticas-comercioexterior/Enero%202015/Informe%20de%20Comercio%20Exterior%20-%202015-01.pdf
Molina, F., Belso, J.A., Más, F. y Martínez, L. (2015) Formation and dissolution of interfirm linkages in lengthy and stable networks in clusters. Journal of Business Research, Vol.68, Nº 7, pp.1557-1562. DOI: 10.1016/j.jbusres.2015.01.051.
Monreal, J. (2009) Análisis del Comportamiento Exportador de la Empresa Española desde el Enfoque de los Recursos y Capacidades. Tesis doctoral - Universidad de Murcia.
Monreal, J., Aragón, A. y Sánchez, G. (2012) A longitudinal study of the relationship between export activity and innovation in the Spanish firm: The moderating role of productivity. International Business Review, Vol.21, Nº 5, pp. 862-877.
Moral, E., y Lanzas, .J.R. (2009) La exportación de aceite de oliva virgen en Andalucía: Dinámica y factores determinantes. Revista de Estudios Regionales, Nº 86, pp.45-70.
Moreno, L. y Rodríguez, D. (1998) Diferenciación de producto y actividad exportadora de las empresas manufactureras españolas, 1990-1996. Investigación Comercial Española, Vol.773, Nº 9, pp.25- 35.
Mozas, A., Moral, E., Medina, M. J., y Bernal, E. (2016) Manager's educational background and ICT use as antecedents of export decisions: A crisp set QCA analysis. Journal of Business Research, Vol.69, Nº 4, pp.1333-1335. DOI: 10.1016/j.jbusres.2015.10.102.
Nakos, G., Brouthers, K. D. y Brouthers, L. E. (1998) The impact of firm and managerial characteristics on small and medium-sized Greek firms' export performance. Journal of Global Marketing, Vol.11, Nº 4, pp.23-47. DOI: 10.1300/J042v11n04_03.
Navarro, A., Rondán, F. J. y Rodríguez, C.J. (2014) Análisis clúster en las franquicias españolas internacionalizadas. Identificación mediante segmentación de clases latentes. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, Vol.23, Nº 2, pp.51-60. DOI: 10.1016/j.redee.2013.01.001.
Oviatt, B.M. y McDougall, P.P. (2005) Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization. Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.29, Nº 5, pp.537-554. DOI:10.1111/j.1540-6520.2005.00097.x.
Oviatt, B.M. y McDougall, P.P. (1994) Toward a theory of international new ventures. Journal of International Business Studies, Vol. 25, Nº 1, pp.45-64. DOI: 10.1057/palgrave.jibs.8490193.
Pérez, M.C.y Jiménez, M. (2012) Dinámica territorial y Economía Social: una reflexión con especial referencia a Andalucía ante los cambios sociales. Revista de Estudios Empresariales, Segunda Época, Nº 1, pp. 40-58.
Pérez, B. y Carrillo, E. (2000) Desarrollo local: manual de uso. ESIC Editorial.
Ramaswamy, V. Y Chopra, N. (2014) Building a culture of co-creation at Mahindra. Strategy & Leadership, Vol. 42, Nº 2, pp.12-18, DOI: 10.1108/SL-01-2014-0005.
Reid, S.D. (1982) The impact of size on export behavior in small firms. Export Management: an international context, pp.18-38.
Ruiz, C., García, E., y Hernández, M.J. (2014) Cómo responden a la crisis económica actual las sociedades cooperativas agrarias. El caso de las almazaras cooperativas andaluzas. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Nº 113, pp.120-149. DOI: 10.5209/rev_REVE.2014.v113.43384.
Ryzhkova, E. y Prosvirkin, N. (2015) Cluster initiatives as a competitiveness factor of modern enterprises. European Research Studies, Vol.18, Nº 3, pp.21-29.
Serra, F., Pointon, J., y Abdou, H. (2012) Factors influencing the propensity to export: A study of UK and Portuguese textile firms. International Business Review, Vol.21, Nº 2, pp.210-224.
Sinha, D. (1999) Export instability, investment and economic growth in Asian countries: A time series analysis, Nº 799, pp.1-23. Center Discussion Paper.
Strader, T.J. y Shaw, M.J. (1997) Characteristics of electronic markets. Decision Support Systems, Vol.21, Nº 3, pp.185-198. DOI: 10.1016/S0167-9236(97)00028-6.
Tabares, S. (2012) Revisión analítica de los procesos de Internacionalización de las Pymes. Pensamiento & Gestión, Nº 33, pp.67-92.
Ulff, J. y Pawlik, K. (2007) The export intensity of foreign affiliates in transition economies, The importance of the organization of production. Economics of Transition, Vol.15, Nº 3, pp.603-624.
Vargas, J.G. (2016) Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio: Las competencias en el nuevo paradigma de la globalización. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, Vol. 1, Nº 1, pp.1-21.
Vidal, J.A. (2013) Aprendizaje organizativo, innovación y propensión exportadora. Estudios Gerenciales, Nº 28, pp.41-56.
Westhead, P., Binks, M., Ucbasaran, D. y Wright, M. (2002) Internationalization of SMEs: A research note. Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol.9, Nº 1, pp. 38-48. DOI: 10.1108/14626000210419473.
Zou, S. y Stan, S. (1998) The Determinants of Export Performance: A Review of the Empirical Literature between 1987 and 1997. International Marketing Review, Vol.15, Nº 5, pp.333-56. DOI: 10.1108/02651339810236290.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Revesco. Revista de Estudios Cooperativos is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.