The four 18th century streams on productive labour
Resumen
This article first recalls our previous research on the original approach on productive labour, which goes from Petty to Genovesi (1767). That approach, being mainly empirical, divided jobs into more or less productive. The other most important approaches came later: Quesnay founded productive labour on surplus, Condillac on utility, Smith on exchange value. All of them gave the concept a more rigorous, but also more rigid shape: jobs were divided into productive or unproductive once and for all. Moreover social utility and productive nature of labour became separated qualities. Smith’s concern was to fight the waste of the aristocrats, which fed unproductive labour and subtracted resources from investment and productive labour. But for Smith public services and intellectual labour are unproduc-tive because their product is not material. So, he puts the seeds of the dissolution of his own theory. The following decades witness a confrontation between the physiocratic and the Smithian approach. In the end the latter prevails, but its inconsistencies emerge.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La revista Iberian Journal of the History of Economic Thought, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.
La revista Iberian Journal of the History of Economic Thought no cobra por tasas por envío de trabajos, ni tampoco cuotas por la publicación de sus artículos.