La religión como criterio de identidad en la Grecia clásica

Mª Cruz Cardete del Olmo

Resumen


Aunque existe una inmensa variabilidad en el conjunto de rasgos empleados por cada pueblo para construir su identidad, lo cierto es que la lengua y la religión son dos de los más repetidos y, por ello, se les suele considerar más importantes para la autodefinición de grupo y menos proclives al cambio que otros, especialmente en el mundo griego antiguo. Este artículo se centra en analizar la relevancia de la religión como criterio a la hora de configurar las identidades griegas antiguas, mostrando en tres niveles (panhelénico, subhelénico y cívico) que la religión no es un criterio homogéneo de helenicidad. A veces separa a griegos, otras veces los une; a veces se encuentra en el centro del debate, otras, en la periferia. Así pues, su importancia e incidencia depende de los contextos históricos y sus vaivenes.

Citas


Albanidis, E. (2004): “The social background of Ancient Olympia victors”, [en] E. Albani-dis (ed.), Ancient and modern Olympic games: their political and cultural dimensions; 8th International Congress of the European Committee for Sport History, 25-28 September 2003, Ancient Olympia, Greece, Komotini, 43-49.

Allen, K. H. (2003): “Intercultural Exchanges in Fourth-Century Attic Decrees”, Classical Antiquity 22/2, 199-250 (http://dx.doi.org/10.1525/ca.2003.22.2.199).

Amandry, P. (1987): “Trépieds de Delphes et du Péloponnèse”, BCH 111/1, 79-131.

Antonaccio, C. (2001): “Ethnicity and colonization”, [en] Malkin (ed.), 2001, 113-157.

Bauman, Z. (1996): “From pilgrim to tourist –or a short history of identity”, [en] S. Hall – P. Du Guy (eds.), Questions of cultural identity, London, 18-34.

Bonnechere, P. (1994): Le sacrifice humain en Grèce ancienne, Liège (http://dx.doi.org/10.400/books.pulg.1031).

Bonnechere, P. (2009): “Le sacrifice humain grec, entre norme e anormalité”, [en] P. Brulé (ed.), La norme en matière religieuse en Grèce ancienne, Actes du XIe colloque du CIERGA (Ren¬nes, septiembre 2007), (=Kernos, Supplément 21), Liège, 2009, 189-212 (http://dx.doi.org/10.400/books.pulg.567).

Borza, E. (1990): In the shadow of Olympus: the emergence of Macedon, Princenton.

Bremmer, J. N. (2007): “Myth and ritual in Greek human sacrifice: Lykaon, Polyxena and the case of Rhodian criminal”, [en] J. N. Bremmer (ed.), The strange world of human sacrifice, Leuven–Paris–Dudley, 55-79.

Brubaker, R. (2004): Ethnicity without groups, Cambridge.

Brück, J. (2007): “Ritual and rationality. Some problems of interpretation in European Archaeology”, [en] Insoll (ed.), 2007, 281-307 (http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9655.2010.01646_2.x).

Burkert, W. (1983): Homo Necans: the anthropology of Ancient Greek sacrificial ritual and myth, Los Angeles (http://dx.doi.org/10.151/9783110808476).

(1995): “Greek poleis and civic cults: some further thoughts”, [en] M. H. Hansen – K. Raaflaub (eds.), Studies in the Ancient Greek polis, Stuttgart, 201-210.

Butz, P. (1996): “Prohibitionary inscriptions, Ξένοι and the influence of the Early Greek polis”, [en] R. Hägg (ed.), The role of religion in the Early Greek polis. Proceedings of the Third International Seminar on Ancient Greek cult organized by the Swedish Institute at Athens, 16-18 October 1992, Stockholm, 75-95.

Cardete, Mª C. (2004): “Ethnos y etnicidad en la Grecia clásica”, [en] G. Cruz Andreotti – B. Mora Se¬rrano (eds.), Identidades étnicas-identidades políticas en el mundo prerromano hispano, Málaga, 17-29.

Cardete, Mª C. (2005a): Paisajes mentales y religiosos de la frontera suroeste arcadia: épocas arcaica y clásica, Oxford.

Cardete, Mª C. (2005b): “La polis como articulación social: el caso arcadio”, Gerión 23/1, 81-99.

Cardete, Mª C. (2006a): “El sacrificio humano: víctimas en el Monte Liceo”, Ilu. Revista de Ciencias de las Religiones 11, 93-115.

Cardete, Mª C. (2006b): “La etnicidad como arma ideológico-religiosa en la Antigua Grecia: el caso del monte Liceo” SPAL 15, 189-202.

Cardete, Mª C. (2007a): “El silencio de los oprimidos: el culto de los Palici”, [en] S. Montero – M. C. Cardete (eds.), Religión y silencio. El silencio en las religiones antiguas (=’Ilu, Anejo XIX), Madrid, 67-84.

Cardete, Mª C. (2007b): “El mito como delimitador de fronteras: Fálaris y las tradiciones cretenses”, Polifemo. Rivista di Storia delle Religioni e Storia Antica 7, 193-209.

Cardete, Mª C. (2009): “Construcciones identitarias en el mundo antiguo: arqueología y fuentes litera¬rias. El caso de la Sicilia griega”, Arqueología Espacial 27, 29-46.

Cardete, Mª C. (2010): Paisaje, identidad y religión: imágenes de la Sicilia antigua, Barcelona

Cardete, Mª C. (2011): “El valor de la propaganda en la construcción del enemigo: Atenas y las Guerras Médicas”, [en] J. M. Cortés – E. Muñiz – R. Gordillo (eds.), Grecia ante los imperios. V Reunión de Historiadores del Mundo Griego Antiguo (=SPAL, Anejo XV), Sevilla, 119-130.

Cardete, Mª C. (2016): El dios Pan y los paisajes pánicos. De la figura divina al paisaje religioso, Sevilla.

Cardete, Mª C. (e.p.): “The wrath of gods folds upon men: the case of Ancient Arkadia”, [en] Violence in the Ancient and Medieval World, Leuven.

Cartledge, P. (1993): The Greeks, Oxford.

Caserta, P. (1995): Gli Emmenidi e le tradizioni poetiche e storiografiche su Akragas fino alla battaglia di Himera, Palermo.

Castriota, D. (2000): “Justice, kingship and imperialism: rhetoric and reality in fifth-cen-tury B. C. Representations following the Persian Wars”, [en] B. Cohen (ed.), Not the classical ideal. Athens and the construction of the Other in Greek art, Leiden, 443-479.

Christensen, L. B. (2009): “‘Cult’ in the study of religion and Archaeology”, [en] J. T. Jensen et alii (eds.), Aspects of Ancient Greek cult. Context, ritual, iconography, Aarhus, 13-28.

Christensen, P. (2007): Olympic victor lists and ancient Greek history, Cambridge (https://doi.org/10.1017/CBO9780511550966).

Christensen, P. (2014): “Sport and democratization in Ancient Greece (with an excursus on athletic nudity)”, [en] Christensen – Kyle (eds.), 2014, 211-235 (http://dx.doi.org/10.1002/9781118609965.ch13).

Christensen, P. – Kyle, D. G. (eds.), (2014): A companion to sport and spectacle in Greek and Roman Antiquity, Chichester (https://dx.doi.org/10.1002/9781118609965).

Crielannd, J. P. (2009): “The Ionians in the Archaic period. Shifting identities in a changing world”, [en] Derks – Roymans (eds.), 2009, 37-84.

Dascalakis, A. P. (1983): The Hellenism of the Ancient Macedonians, Amsterdam.

De Polignac, F. (1999-2000): “Offrandes et sanctuaires: contextes, circulations, réseaux et communautés cultuelles”, EPHE 108, 257-260.

De Polignac, F. – Schimtt Pantel, P. (eds.), (2006): L’individu et la communauté. Regards sur les identités en Grèce ancienne. Territoire, organisation de l’espace et cadres sociaux de l’Ionie pré-classique (=REA 108), Bordeaux.

Derks, T. – Roymans, N. (2009): “Introduction”, [en] Derks – Roymans (eds.), 2009, 1-10.

Derks, T. – Roymans, N. (eds.), (2009): Ethnic constructs in Antiquity: the role of power and tradition, Amsterdam.

Duplouy, A. (2006) : “L’individu et la cité. Quelques stratégies identitaires et leur contexte”, [en] De Polignac – Schimtt Pantel (eds.), 2006, 61-78.

Fornis, C. (2008): Grecia exhausta. Ensayo sobre la guerra de Corinto, Göttingen (https://doi.org/10.13109/9783666252860).

Gallego, J. – Valdés Guía, M. (2014): El campesinado ático y el desarrollo de la democra-cia atenciense, Buenos Aires.

Gehrke, H.-J. (2010): “Greek representations of the past”, [en] L. Foxhall – H.-J. Gehrke – N. Luraghi (eds.), Intentional history: spinning time in Ancient Greece, Stuttgart, 15-33.

Georgoudi, S. (1974): “Quelques problèmes de la transhumance dans la Grèce ancienne”, REG 87, 155-185.

Golden, M. (1998): Sport and society in Ancient Greece, Cambridge.

Gómez Espelosín, F.-J. (2004): “La Odisea y la invención del bárbaro ‘avant la lettre’”, [en] F. Marco – F. Pina – J. Remesal (eds.), Vivir en tierra extraña: emigración e integración cultural en el mundo antiguo. Actas de la reunión realizada en Zaragoza los días 2 y 3 de junio de 2003, Barcelona, 13-28.

Gruen, E. S. (ed.), (2011): Cultural identity in the Ancient Mediterranean, Los Angeles (https://doi.org/10.1017/S0075426912000377).

Hall, E. (1989): Inventing the Barbarian. Greek self-definition through tragedy, Oxford.

Hall, J. (1995): “The role of language in Greek ethnicity”, Proceedings of the Cambridge Philo¬logical Society 41, 83-100.

Hall, J. (1997): Ethnic identity in Greek antiquity, Cambridge.

Hall, J. (1998): “Discourse and praxis: ethnicity and culture in Ancient Greece”, Cambridge Ar¬chaeological Journal 8/2, 266-269.

Hall, J. (2001): “Contested ethnicities: perceptions of Macedonia within evolving definitions of Greek Identity”, [en] Malkin (ed.), 2001, 159-186.

Hall, J. (2002): Hellenicity. Between ethnicity and culture, London.

Hall, J. (2003): “‘Culture’ or ‘Cultures’? Hellenism in the late sixth century”, [en] C. Dougherty – L.

Kurke (eds.), The culture within Ancient Greek culture: contacts, conflicts, collabo¬ration, Cambridge, 23-33.

Halm-Tisserant, M. (1993): Cannibalisme et immortalité: l’enfant dans le chaudron en Grèce ancienne, Paris.

Hammond, N. G. L. (1989): The Macedonian state: origins, institutions, and history, Oxford.

Haubold, J. (2007): “Xerxes’ Homer”, [en] E. Bridges – E. Hall – P. J. Rhodes (eds.), Cultu¬ral responses to the Persian wars: Antiquity to the third millennium, Oxford (https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199279678.001.0001).

Henrichs, E. (1981): “Human sacrifices in Greek religion: three cases studies”, [en] O. Re-verdin – J. Rudhardt (eds.), Le sacrifice dans l’Antiquité. Huit exposés suivis de discus-sions, Vandoeuvres–Genève 25-30 Août 1980, Vandoeuvres–Genève, 195-235.

Hölscher, T. (2011): “Myths, images and the typology of identities in Early Greek art”, [en] Gruen (ed.), 2011, 47-65.

Hongman, S. (2007): “Permanence des stratégies culturelles grecques à l’oeuvre dans les rencontres inter-ethniques, de l’époque archaïque à l’époque hellénistique”, [en] J. M. Luce (éd.), Identités ethniques dans le monde Grec Antique: Actes du Colloque Interna¬tional de Toulouse organisé par le CRATA, 9-11 mars 2006, Toulouse, 125-140.

Hornblower, S. (2008): “Greek identity in the Archaic and Classical Periods”, [en] K. Zacharia (ed.), Hellenisms: culture, identity and ethnicity from antiquity to modernity, Aldershot, 37-58 (https://doi.org /10.1111/j.1468-2265.2010.00586_7.x).

Hughes, D. D. (1986): Human sacrifice in Ancient Greece: the literary and archaeological evidence, Ohio.

Insoll, T. (ed.), (2007): The Archaeology of identities, London (http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9655.2010.01646_2.x).

Jacquemin, A. (1999): Offrandes monumentales à Delphes, Paris.

Jones, S. – Graves-Brown, P. (1996): “Introduction. Archaeology and cultural identity in Europe”, [en] P. Graves-Brown – C. Gamble – S. Jones (eds.), Cultural identity and Ar-chaeology: the construction of European communities, London, 1-24.

Jost, M. (2002): “À propos des sacrifices humains dans le sanctuaire de Zeus du mont Lycée”, [en] R. Hägg (ed.), Peloponnesian sanctuaries and cults. Proceedings of the ninth Internatio¬nal Seminar on Ancient Greek cult organized by the Swedish Institute at Athens, 11-13 June 1994, Stockholm, 183-186.

Jost, M. (2005): “Deux mythes de métamorphose en animal et leurs interprétation: Lykaon et Ka¬llisto”, Kernos 18, 347-470 (http://dx.doi.org/10.4000/kernos.1909).

Konstan, D. (2001): “To Hellenikon ethnos: ethnicity and the construction of Ancient Greek identity”, [en] Malkin (ed.), 2001, 29-50.

Kyle, D. G. (2007): Sport and spectacle in the ancient world, Malden–Oxford (http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6563.2008.00233_53.x).

Kyle, D. G. (2014): “Greek females sport: rites, running and racing”, [en] Christensen – Kyle (eds.), 2014, 258-275 (http://dx.doi.org/10.1002/9781118609965.ch16).

Lane Fox, R. (ed.), (2011): Brill’s companion to ancient Macedon: studies in the archaeolo¬gy and history of Macedon, 650 BC-300 AD, Leiden.

Lévy, E. (1984): “Naissance du concept de barbare”, Ktema 9, 5-14.

Lévy, E. (1991): “Apparition des notions de Grèce et de grecs”, [en] Saïd (ed.), 1991, 49-69.

Lucy, S. (2005): “Ethnic and cultural identities”, [en] M. Díaz-Andreu – S. Lucy – S. Babić – D. N. Edwards, The Archaeology of identity. Approaches to gender, age, status, ethnicity and religion, London–New York, 86-109.

Malkin, I. (ed.), (2001): Ancient perceptions of Greek ethnicity, Washington.

Mann, C. H. (2014): “People on the fringes of Greek sport”, [en] Christensen – Kyle (eds.), 2014, 276-286 (http://dx.doi.org/10.1002/9781118609965.ch17).

Meskell, L. (2007): “Archaeologies of identity”, [en] Insoll (ed.), 2007, 23-43 (http://dx.doi.org 10.1111/j.1467-9655.2010.01646_2.x).

Miller, M. C. (2011): “Barbarian lineage in classical Greek mythology and art: Pelops, Da-naos and Kadmos”, [en] Gruen (ed.), 2011, 68-89.

Miller, S. G. (2004): Ancient Greek athletics, New Haven–London.

Moggi, M. (1991): “Greci e barbari: uomini e no”, [en] L. De Finis (ed.), Civiltà classica e mondo dei barbari: due modelli a confronto, Trento, 31-46.

Moggi, M. (1992): “Straniero due volte: il barbaro e il mondo greco”, [en] M. Bettini (ed.), Lo stra¬niero: ovvero l’identità culturale a confronto, Roma, 51-76.

Moretti, L. (1957): Olympionikai. I vincitori negli antichi agoni olimpici, Roma.

Morgan, C. (1990): Athletes and oracles: the transformation of Olympia and Delphi in the eight cen¬tury BC, Cambridge.

Morgan, C. (2007): “Sport and the construction of socio-political identity in Archaic and Classical Greece”, [en] B. Kratzmüller et alii (eds.), Sport and the construction of identities. Pro¬ceedings of the XIth International CESH-Congress, Vienna, September 17th-20th 2006, Wien, 117-129.

Nicholson, N. J. (2005): Aristocracy and athletics in Archaic and Classical Greece, Cambridge.

Nicholson, N. J. (2014): “Representations of sport in Greek Literature”, [en] Christensen – Kyle (eds.), 2014, 68-80 (http://dx.doi.org/10.1002/9781118609965.ch4).

Niels, J. (2014): “Picturing victory: representations of sport in Greek art”, [en] Christensen – Kyle (eds.), 2014, 81-97 (http://dx.doi.org/10.1002/9781118609965.ch5).

Nielsen, T. H. (1999): “The concept of Arkadia- the people, their land and their organisation”, [en] T. H. Nielsen – J. Roy (eds.), Defining Ancient Arkadia. Acts of the Copenhagen Polis Centre, Copenhagen, vol. 6, 16-88.

Nielsen, T. H. (2002): Arkadia and its poleis in the Archaic and Classical Periods, Göttingen.

Nielsen, T. H. (2007): Olympia and the Classical Hellenic state city-culture, Copenhagen.

Nielsen, T. H. (2014): “Panhellenic athletics at Olympia”, [en] Christensen – Kyle (eds.), 2014, 133-145 (http://dx.doi.org/10.1002/9781118609965.ch8).

Osborne, R. (2012): “Landscape, ethnicity and the polis”, [en] G. Cifani – S. Stoddart (eds.), Landscape, ethnicity and identity in the pre-Roman Mediterranean, Oxford, 24-31.

Pleket, H. W. (2014): “Inscriptions as evidence of Greek sport”, [en] Christensen – Kyle (eds.), 2014, 98-111 (http://dx.doi.org/10.1002/9781118609965.ch6).

Roisman, J. – Worthington, I. (eds.), (2010): A companion to ancient Macedonia, Oxford (http://dx.doi.org/10.1002/9781444327519.ch5)

Romano, D. G. – Voyatzis, M. (2010): “Preserving Ancient Arcadia Heritage: proposal for an archaeological park”, [en] P. Carlier – Ch. Lerouge-Cohen (eds.), Paysage et religion en Grèce antique. Mélanges offerts à Madeleine Jost, Paris, 41-54.

Roy, J. (2009): “Living in the mountains: Arkadian identity in the Classical Period”, [en] M. Georgiadis – Ch. Gallou (eds.), The past in the past: the significance of memory and tradition in the transmission of culture, Oxford, 57-65.

Saïd, S. (2001): “The discourse of identity in Greek rhetoric from Isocrates to Aristides”, [en] Malkin (ed.), 2001, 275-299.

Saïd, S. (ed.), (1991): ἙΛΛΗΝΙΣΜΟΣ. Quelques jalons pour une histoire d l’identité grec-que. Actes du Colloque de Strasbourg 25-27 octobre 1989, Leiden.

Santiago, R. A. (1998): “Griegos y bárbaros: arqueología de una alteridad”, Faventia 20/2, 33-45.

Sebillotte Cuchet, V. (2006): “Affective et politique: la question de l’attachement indivi-duel à la cité”, [en] De Polignac – Schimtt Pantel (eds.), 2006, 115-132.

Sheedy, K. (2007): Alexander and the Hellenistic kingdoms: coins, image and the creation of identity: the Westmoreland collection, Sydney.

Sinn, U. (2014): “Olympia: the place of contests in the cult of Zeus Olympios”, [en] T. F. Scanlon (ed.), Sport in the Greek and Roman worlds. Vol. 1, Early Greece, the Olympics, and contests, Oxford, 120-142.

Sorensen, M. L. S. (2013): “Introduction to Part I: belief as practice, [en] M. L. S. Sorensen – K. Rebay-Salisbury (eds.), Embodied knowledge: perspectives on belief and technolo¬gy, Oxford, 2013, 11-14.

Swift, L. (2008): Euripides: Ion, London.

Tracy, S. V. (2003): Athens and Macedon: Attic letter-cutters of 300 to 229 B.C., Berkeley (http://dx.doi.org/10.1525/california/9780520233331.001.0001).

Trédé, M. (1991): “Quelques définitions de l’hellénisme au IVe siècle avant J.-C. et leurs implications politiques”, [en] Saïd (ed.), 1991, 71-80.

Valdés, M. (2006): “Apolo Patroos, el ancestro de los atenienses y las tribus jónicas”, [en] D. Plácido et alii (eds.), La construcción ideológica de la ciudadanía. Identidades culturales y socie¬dad en el mundo griego antiguo, Madrid, 129-146.

Valdés, M. (2015): “De las Calqueas a las Hefestias: consideraciones sobre los artesanos, la ciuda¬danía y Hefesto”, Dialogues d’Histoire Ancienne 41/2, 19-40 (http://dx.doi.org/10.3917/dha.412.0019).

Veyne, P. (1987): ¿Creyeron los griegos en sus mitos?: ensayo sobre la imaginación consti¬tuyente, Buenos Aires.

Zacharia, K. (2003): Converting Truths. Euripides’ Ion and the Athenian quest for self-definition, Leiden–Boston.

Zeitlin, F. I. (1989): “Mysteries of identity and designs of the self in Euripides’ Ion”, The Cam¬bridge Classical Journal 35, 144-197 (http://dx.doi.org/10.1017/S0068673500005174).


Texto completo: PDF

Refbacks

  • No hay Refbacks actualmente.





Gerión. Revista de Historia Antigua
ISSN 0213-0181
ISSN-e 1988-3080

© . Universidad Complutense de Madrid
Biblioteca Complutense | Ediciones Complutense