Educommunication in adolescent students: radio and podcasts as instruments for sexual education

Uso de la radio y el podcast como instrumentos para la educación sexual

Keywords: Educommunication, sex education, podcast, radio, adolescent students, high school education

Abstract

Educommunication has become a solid discipline in the training of citizens in the face of the excess generation of media content and whose validity condition generates different disorders in communication ecosystems. This proposal presents results regarding the influence of the use of radio and podcasts as tools for teaching sexual education in young adolescents who attend Higher Secondary Education (EMS) in México, through a mixed-dominant quantitative type of research, based on a non-experimental design, whose analysis of the phenomenon is descriptive and transectional. The data collection comes from a probabilistic sampling of 348 participating subjects from five educational institutions located in a Mexican city with a marked influence of radio as a fundamental medium for content consumption by citizens. The study is divided into three sections: (1) sociodemographic data; (2) perceptions towards the sexual education received in the classroom; and (3) perceptions towards radio and podcasts as sexual education resources. The main findings of the research are oriented towards the high acceptance of the podcast as an effective means of promoting sexual education, above the radio and the training received in the classroom, classifying these options as low impact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fidel González-Quiñones, Universidad Autónoma de Chihuahua

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel Candidato. Doctor en Periodismo Social (Universidad de Sevilla, España) y Maestro en Administración y en Mercadotecnia (UACH). Profesor-investigador de tiempo completo en los programas de Licenciatura en Ciencias de la Información, Maestría en Innovación Educativa y Doctorado en Educación, Artes y Humanidades de la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), ambos posgrados pertenecientes al PNPC de CONACYT. Desde 2005 se desempeña como líder y analista de estudios estratégicos con entidades privadas y gubernamentales en el Centro de Estudios Estratégicos de la Universidad Autónoma de Chihuahua.

Javier Tarango, Universidad Autónoma de Chihuahua

Profesor-Investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), México; miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (SNII, Nivel II); líder del Cuerpo Académico Consolidado UACH-088 ‘Estudios de la Información’. Doctorado en Educación (UACH); Maestría en Ciencias de la Información (Universidad de Guanajuato, México); Maestría en Desarrollo Organizacional (Universidad de Monterrey, México). Profesor de tiempo completo de la UACH en los posgrados de Maestría e Innovación Educativa y Doctorado en Educación, Artes y Humanidades. Al 2023, su producción científica se centra en: 122 artículos científicos, 43 capítulos de libro, 21 libros, y 67 tesis dirigidas (principalmente de posgrado), además es árbitro de más de 26 revistas científicas internacionales, coeditor de Tecnociencia: Revista de Ciencia y Tecnología y Editor en Jefe de la Revista Estudios de la Información.

Raul Castro-Cobos, Universidad Autónoma de Chihuahua

Es Licenciado en Pedagogía (Universidad Autónoma de Ciudad Juárez) y Maestro en Innovación Educativa (Universidad Autónoma de Chihuahua). Becario del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (CONAHCYT) de México.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-17
How to Cite
González-Quiñones F., Tarango J. y Castro-Cobos R. . (2024). Educommunication in adolescent students: radio and podcasts as instruments for sexual education: Uso de la radio y el podcast como instrumentos para la educación sexual . Cuadernos de Documentación Multimedia, 35, e95817. https://doi.org/10.5209/cdmu.95817
Section
Articles