Postmodern Doom and "Transmetropolitan" Redemption
Resumo
The analysis of the semiotic relationship between the city and the sciencefiction mode in Warren Ellis and Darick Robertson’s Transmetropolitanallows first of all for a critical introduction that challenges certain canonicalcertainties regarding the science fiction mode as well as the medium ofcomic books, and lead us to refine our terminology to better distinguishliterary genres from narrative modes. Transmetropolitan can be consideredas paradigmatic when it comes to the treatment of the city in the sciencefiction mode for it offers a variety of interpretive layers, which, whenstudied from the particular to the general —from micro to macrostructures— enable us to establish a vast array of connotative levels thatwork complementarily in order to generate a highly coherent narrativesemiosphere. Ultimately, the study of the narrative function of the city astheme and background in the Transmetropolitan saga reveals its politicaland ethical intentionality, which transcends the ideological limitations ofpost-structuralist cultural constructionism and puts forth a hopeful, albeitlucid and godless positivism.Downloads
##submission.format##
Licença
La revista Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.