The construction of Boullèe’s abstract portrait through the images of Peter Greenaway’s film The Belly of an Architect

Keywords: Peter Greenaway, Étienne-Louis Boullée, Architecture, Cinema, Roman antiquity, Renaissance

Abstract

The present research analyzes the image of a frame from Peter Greenaway’s film The Belly of an Architect in light of his interpretation of Étienne-Louis Boullée, focusing attention on the inherent complexity of artistic creation and the idea of the figure of the architect. Among the various possible levels of reading, this research addresses the aspects of allegory and personification of the concepts that represent Boulléan architecture through the main character, Stourley Kracklite, considering that he sees himself as Boullée’s heir, due to which he appropriates the thought, drawings and projects of this architect. The analysis makes visible Greenaway’s aesthetic notion regarding the abstract portrait of Boullée represented through the conceptual relationship between the Boullean project of the Cénotaphe à Newton, the treatise Architecture. Essai sur l’Art, the monuments of Antiquity and Italian Renaissance painting, taken up in the film frame to establish Boullée’s identity and offer a perspective on his architecture and its sources.

Downloads

Author Biographies

Gabriela Solís Rebolledo, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Arquitectura

Arquitecta por la Facultad de Arquitectura de la Universidad Nacional Autónoma de México-UNAM. Maestra y doctora en Historia del Arte en el Instituto de Investigaciones Estéticas-Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. Ha sido profesora de licenciatura desde 2005 a la fecha en la Facultad de Arquitectura de la UNAM. Realizó Estancia de investigación en Italia, en el Kunsthistorisches Institut in Florenz Max-Planck. Ha realizado Estancia Posdoctoral en la Facultad de Arquitectura en el Centro de Investigaciones en Arquitectura, Urbanismo y Paisaje de la UNAM. Sus líneas de investigación se enfocan en la teoría-praxis, historia, diseño y crítica de la arquitectura de la Antigüedad clásica, del Renacimiento italiano del siglo XVI, de la Ilustración francesa y la arquitectura del siglo XX y XXI, y su relación dialéctica con otras disciplinas como historia del arte, filosofía, estética, filología, retórica clásica y ciencia de la imagen a partir de temas como la naturaleza-paisaje, el patrimonio, la ciudad, el territorio, entre otros. Cuenta con 6 publicaciones conformadas por: 1 capítulo de libro y 5 artículos en revistas académicas arbitradas e indexadas. Asimismo, ha impartido Seminario, conferencias y presentado ponencias en Congreso y Coloquios.

Patricia Solís Rebolledo, Investigadora independiente

Licenciada en Arquitectura por la Facultad de Arquitectura de la Universidad Nacional Autónoma de México. Maestra y doctora en Historia del Arte por la Facultad de Filosofía y Letras y el Instituto de Investigaciones Estéticas de la Universidad Nacional Autónoma de México. En 2011 realizó una estancia de investigación en el Kunsthistorisches Institut in Florenz Max-Planck, Italia. Sus líneas de investigación incluyen pintura, arquitectura, filosofía, historia del arte y estética de la Antigüedad clásica y del Renacimiento italiano del siglo XV, particularmente de la obra de Leon Battista Alberti. Realizó una Estancia Posdoctoral periodo 2020-2022 en la Facultad de Arquitectura de la Universidad Nacional Autónoma de México. Cuenta con 4 artículos en revistas académicas arbitradas e indexadas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-02-07
How to Cite
Solís Rebolledo, Gabriela, and Patricia Solís Rebolledo. “The Construction of Boullèe’s Abstract Portrait through the Images of Peter Greenaway’s Film The Belly of an Architect”. Eikón / Imago 14 (February 7, 2025): e97995. https://doi.org/10.5209/eiko.97995.