Between foundations, mystical visions, and apostolic expectations. María Magdalena de la Cruz, the Poor Clares of Macao, and the female construction of a global Catholicism in Seventeenth-Century Iberian Worlds
- Federico Palomo del Barrio Universidad Complutense de Madrid https://orcid.org/0000-0003-4120-9938
Abstract
This essay aims to explore the role that women, and in particular nuns, played in the Asian edges of the Spanish and Portuguese empires in shaping a sort of Iberian Catholicism. It examines the terms and conditions that defined their forms of religious life and their interactions with the social and cultural contexts in which they were integrated. Not only does it consider their ability to influence the public sphere through visions, writings, and devotions that ultimately contributed to strengthening religious identities and political ties between the territories of the Portuguese and the Spanish monarchies. It also raises questions about the missionary contexts that encompassed these women and the way in which they arranged their obligations of seclusion and prayer with mobility and a clear vocation to participate in the tasks of conversion. To this end, the research analyzes the life of the Poor Clare nun María Magdalena de la Cruz, who, in the 1620s, travelled from Seville to Manila, participating in the well-known expedition led by Jerónima de la Asunción. In 1633, she moved to Macao to establish a new monastery in this Portuguese city of Southern China, and, in 1644, spent some time in Cochinchina, where she was able to partially fulfil her apostolic expectations. Known for her visions, she recorded her contemplative experiences in an extended immaculist treatise entitled Floresta franciscana, which she composed under the auspices of her confessor.
Downloads
References
Acosta-García, Pablo. The Visionary Preaching of Juana de la Cruz. Ritual, Revelation, and Collective Writing. Leiden-Boston: Brill, 2015. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004495944
Alberts, Tara. Conflict and Conversion: Catholicism in Southeast Asia, 1500-1700. Oxford: Oxford Universty Press, 2013. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199646265.001.0001
Algranti, Leila Mezan. Honradas e devotas. Mulheres da colônia: condição feminina nos conventos e recolhimentos do sudeste do Brasil, 1750-1822. Rio de Janeiro-Brasilia: José Olympio-Edunb, 1993.
Álvarez-Ossorio Alvariño, Antonio. “¡Quieren los españoles definir!: la Inmaculada Concepción y la Monarquía de España durante el siglo XVII”. En Intacta María. Política y religiosidad en la España barroca, editado por González Tornel, Pablo. Valencia: Generalitat Valenciana, 2017, 55-73.
Álvarez Santaló, León Carlos. “Palabra de Dios, pluma de claustro: el discurso literal de la divinidad y sus adyacentes en la revelación visionaria barroca”. En Así en la tierra como en el Cielo. Libro e imaginario religioso en la España moderna. Madrid: Abada, 2012, 297-344.
Arenal, Electa – Schlau, Stacey. Untold Sisters: Hispanic Nuns in Their Own Works. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1989.
Atienza Atienza, Daniel. “De la cruz a la imprenta: el universo impreso entorno a los mártires del Japón en el siglo XVII”. En Nuevas perspectivas de investigación en Historia Moderna: Economía, sociedad, política y cultura en el mundo hispánico, coordinado por Pérez Samper, María Ángeles – Betrán Moya, José Luis. Barcelona: UB-UAB-FEHM, 2018, 1164-1174.
Atienza López, Ángela, Tiempo de conventos: una historia social de las fundaciones en la España moderna. Madrid: Marcial Pons, 2008.
Atienza López, Ángela (ed.). Mujeres entre el claustro y el siglo: autoridad y poder en el mundo religioso femenino, siglos XVI-XVIII. Madrid: Sílex, 2018.
Atienza López, Ángela, “La realización histórica de la clausura femenina en la Edad Moderna. Entre problemáticas, tensiones y consensos”, e-Spania: revue électronique interdisciplinaire d›études hispaniques médiévales et modernes, nº 48 (2024). DOI: https://doi.org/10.4000/120n3
Baranda Leturio, Nieves – Marín Pina, Mª. Carmen (eds.). Letras en la celda. Cultura escrita de los conventos femeninos en la España moderna. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2014.
Barreto, Luís Filipe. Macau: poder e saber, séculos XVI e XVII. Lisboa: Presença, 2006.
Bethencourt, Francisco. “Os conventos femininos no império português. O caso do convento de Santa Mónica em Goa”. En O rosto feminino da expansão portuguesa. Lisboa: Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres, 1995, vol. I, 631-652.
Boon, Jessica A. “Mother Juana de la Cruz, Marian Visions and Female Preaching”. En A New Companion to Hispanic Mysticism, editado por Kallendorf, Hilaire. Leiden-Boston: Brill, 2010, 127-148. DOI: https://doi.org/10.1163/ej.9789004183506.i-518.33
Bouza, Fernando. “Religión y cultura en la época moderna: legibilidad de la experiencia religiosa. A propósito del Dios impresor de la monja de Marchena”. En Estudios sobre Iglesia y Sociedad en Andalucía en la Edad Moderna, editado por Cortés Peña, Antonio Luis – López-Guadalupe Muñoz, Miguel Luis. Granada: Universidad de Granada, 1999, 389-408.
Bouza, Fernando (ed.). Cultura epistolar en la alta Edad Moderna. Usos de la carta y la correspondencia entre el manuscrito y el impreso. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2005 (Cuadernos de Historia Moderna. Anejos, vol. IV).
Bouza, Fernando – Cardim, Pedro – Feros, Antonio (eds.). The Iberian World, 1450-1820, Londres-Nueva York: Routledge, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429283697
Boxer, Charles Ralph. The Christian Century in Japan, 1549-1650. Berkeley: University of California Pres, 1951.
Boxer, Charles Ralph. Mary and Misosgyny: Women in the Iberian Expansion Overseas, 1415-1815. Some facts, fancies and personalities. Londres: Ducworth, 1975.
Broggio, Paolo. “Teologia, ordini religiosi e rapporti politici: la questione dell’Immacolata Concezione di Maria tra Roma e Madrid (1614-1663)”. Hispania Sacra, vol. 45, nº extra I (2013), 255-281.
Buffon, Giuseppe. Khanbaliq. Profili storiografici intorno al cristianesimo in Cina dal medioevo all’età contemporánea (XIII-XIX sec.). Roma: Antonianum, 2014.
Busquets Alemany, Anna. “Santa María Caballero y la construcción del proyecto misional franciscano en China”, Hispania, vol. 83, nº 274 (2023), e032. DOI: https://doi.org/10.3989/hispa�nia.2023.032
Caffiero, Marina. Profetesse a giudizio. Donne, religione e potere in età moderna. Brescia: Morcelliana, 2020.
Cañeque, Alejandro. Un imperio de mártires. Religión y poder en las fronteras de la Monarquía Hispánica. Madrid: Marcial Pons, 2020.
Cardim, Pedro – Herzog, Tamar – Ruiz Ibáñez, José Javier – Sabatini, Gaetano (eds.). Polycentric Monarchies: How did Early Modern Spain and Portugal Achieve and Maintain a Global Hegemony? Eastbourne: Sussex Academic Press, 2012.
Castelnau-L’Estoile, Charlotte. “Jeronima de la Asuncion, 1555-1630. L’itinérarire d’une religieuse espagnole de Tolède à Manille”. En La force d’un charisme: les Clarisses. Paris: Éditions Franciscaines, 2013, 125-148.
Castillo Gómez, Antonio. “La pluma de Dios”. En Entre la pluma y la pared. Una historia social de la escritura en los Siglos de Oro. Madrid: Akal, 2006, 185-200.
Castillo Gómez, Antonio. “Cartas desde el convento. Modelos epistolares femenino en la España de la Contrarreforma”. En Memoria del mundo: clero, erudición y cultura escrita en el mundo ibérico (siglos XVI-XVIII), editado por Palomo, Federico. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2014, 141-168.
Cervera Jiménez, José Antonio. “Los intentos de los franciscanos para establecerse en China, siglos XIII-XVII”. Sémata: Ciencias Sociais e Humanidades, nº 26 (2014), 425-446. Disponible en: https://revistas.usc.gal/index.php/semata/article/view/1966
Daza, Antonio. Historia, vida y milagros, éxtasis y revelaciones de la bienaventurada virgen santa Juana de la Cruz. Madrid: Luis Sánchez, 1610.
Deslandres, Dominique. “Le role des femmes laïques dans les missions françaises au XVIIe siècle”. En Les laïcs dans la mission – Europe et Amériques XVIe-XVIIIe siècles, editado por Maldavsky, Aliocha. Tours: Presses Universitaires François Rabelais, 2017, 69-93.
Ditchfield, Simon. “De-centering the Catholic Reformation: papacy and peoples in the early modern world”. Archiv fur reformationsgeschichte, vol. 101, nº 1 (2010), 186-208.
Evangelisti, Silvia. Nuns: A History of Convent Life. Oxford: Oxford University Press, 2007.
Ferrús Antón, Beatriz. La monja de Ágreda: historia y leyenda de la Dama azul en Norteamérica. Valencia: Universitat de València, 2008.
Fleck, Eliane Cristina Deckmann. “De mancebas auxiliares do demônio a devotas congregantes: mulheres e condutas em transformação (reduções jesuíticoguaranis, séc. XVII)”. Revista Estudos Feministas, vol. 14, nº 3 (2006), 617-634.
Flores, Jorge. “Colonial Societies in Asia”. En The Iberian World, 1450-1820, editado por Bouza, Fernando – Cardim, Pedro – Feros, Antonio. Londres-Nueva York: Routledge, 2020, 393-415.
Flores, Jorge – Marcocci, Giuseppe. “Killing Images: Iconoclasm and the Art of Political Insult in Sixteenth and Seventeenth Century Portuguese India”. Itinerario, vol. 42, nº 3 (2018), 461-489. DOI: https://doi.org/10.1017/S0165115318000621
García-Arenal, Mercedes – Pereda, Felipe (eds.). De sangre y leche: raza y religión en el mundo ibérico moderno. Madrid: Marcial Pons, 2021.
García Andrés, Inocente. “Introducción” a Juana de la Cruz, El Conhorte: sermones de una mujer, la Santa Juana (1481-1534), editado por García Andrés, Inocente. Madrid: Fundación Universitaria Española-Universidad Pontificia de Salamanca, 1999, vol. 1, 13-223.
Gonçalves, Margareth de Almeida. Império da Fé: andarilhas da alma na era barroca. Río de Janeiro: Rocco, 2005.
Gonçalves, Margareth de Almeida. “‘Despozorios divinos’ de mulheres em Goa na época moderna: eloquência e exemplaridade no púlpito do mosteiro de Santa Mônica (frei Diogo de Santa Ana, 1627). Locus: Revista de História, vol. 21, nº 2 (2015), 365-395.
Gonçalves, Margareth de Almeida. “Gênero e o catolicismo português na Ásia: a invisibilidade de mulheres enclausuradas e a fabricação do universal feminino (Goa, 1606-1614). En Mulheres do Reino e do Império: aproximações e singularidades (séculos XVI ao XVIII), editado por Araújo, Marta Lobo de – Fleck, Eliane Cristina Deckmann. São Leopoldo: Oikos, 2022, 105-132.
Gonçalves, Margareth de Almeida. “Santidade e espíritos do amor: escrita religiosa e mulheres enclausuradas em Goa nos alvores do Seiscentos”. En Estratégias oblíquas: mulheres, escrita e poder no mundo ibérico (séculos XV-XIX), editado por Bellini, Lígia – Pacheco, Moreno Laborda – Mendes, Paula Almeida – Santos, Zulmira. Salvador, EDUFA, 2023, 241-274.
Gregory, Brad S. Salvation at Stake: Christian Martyrdom in Early Modern Europe. Cambridge, MA: Harvard University Press,1999.
Hsia, Ronnie Po-Chia, Noble Patronage and Jesuit Missions: Maria Theresia von Fugger-Wellenburg (1690-1762) and Jesuit Missionaries in China and Vietnam. Rome: Institutum Historicum Societatis Iesu, 2006.
Hsia, Ronnie Po-Chia – Palomo, Federico. “Religious Identities in the Iberian Worlds”. En The Iberian World, 1450-1820, editado por Bouza, Fernando – Cardim, Pedro – Feros, Antonio. Londres-Nueva York: Routledge, 2020, 77-105. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429283697-20
Huerta, Félix. Estado geográfico, topográfico, estadistíco, histórico-religioso de la santa y apostólica provincia de S. Gregorio Magno, de religiosos menores descalzos de la regular y más estrecha observancia de N.S.P.S. Francisco de las Islas Filipinas. Binondo [Filipinas]: Imp. M. Sánchez y Cia. 1865.
Ibáñez Castro, Juan. Visionarios y visionarias en la España moderna: la política y el espíritu. Madrid: Cátedra, 2023.
Jiang, Wei. “Funerary Emblems in Manila and the Rise of Devotion to Jerónima de la Asunción, OCS (1555-1630)”. Estudios de Historia Novohispana, nº 71 (2024), 85-116. DOI: https://doi.org/10.22201/iih.24486922e.2024.71.77807
Jordán Arroyo, María. Soñar la Historia: riesgo, creatividad y religión en las profecías de Lucrecia de León. Madrid: Siglo XXI, 2007.
Kagan, Richard. Los sueños de Lucrecia: política y profecía en la España del siglo XVI. Madrid: Nerea, 1991 [ed. original en inglés: Berkeley: University of California Press, 1990].
King, Gail. A Model for All Christian Women: Candida Xu, a Chinese Christian Woman of the Seventeenth Century. Londres-Nueva York: Routledge, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003136774
Lavrin, Asunción. Las esposas de Cristo. La vida conventual en la Nueva España. México: Fondo de Cultura Económica, 2016.
Lavrin, Asunción – Loreto López, Rosalva (eds.). Monjas y beatas: la escritura feminina en la espiritualidade barroca novohispana. Siglos XVII y XVIII. México: Archivo General de la Nación-Universidad de las Américas, 2002.
Lehfeldt, Elizabeth A. Religious Women in Golden Age Spain. The Permeable Cloister. Aldershot: Ashgate, 2005.
Letona, Bartolomé de. La perfecta religiosa: Contiene Libro I. de la vida de la M. Geronima de la Asuncion... Libro II. de la oracion y exercicios, que... enseño la M. Geronima... Libro III. De la regla y constituciones que... enseñó... la M. Geronima... Puebla: Viuda de Juan de Borja, 1662.
Lewandowska, Julia. Escritoras monjas: autoridad y autoría en la escritura conventual femenina de los Siglos de Oro. Madrid-Frankfurt: Iberoamericanas-Vervuert, 2019.
Lima, Luís Filipe Silvério – Megiani, Ana Paula Torres (eds.). Visions, Prophecies and Divinations. Early Modern Messianism and Millenarism in Iberian America, Spain and Portugal. Boston: Brill, 2016.
Lirosi, Alessia. I monasteri femminili a Roma tra XVI e XVII secolo. Roma: Viella, 2012.
Lourenço, Miguel Rodrigues. Macau e a Inquisição nos séculos XVI e XVII – Documentos. Lisboa: Centro Científico e Cultural de Maca, I.P.-Fundação Macau, 2012, 2 vols.
Lourenço, Miguel Rodrigues. A articulação da periferia: Macau e a Inquisição de Goa (c. 1582-c. 1650). Lisboa: Centro Científico e Cultural de Maca, I.P.-Fundação Macau, 2016.
Lundberg, Magnus. Mission and Ecstasy: Contemplative Women and Salvation in Colonial Spanish America and the Phlippines. Uppsala: Swedish Institute of Mission Research, 2015.
Manchado Rodríguez, Elena. “‘Por vos han dejado lo poco que tenían’. Beatas y la construcción del catolicismo moderno en los mundos ibéricos de América y Asia (siglos XVI-XVIII)”. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2025.
Melli, Maria – Cacciotti, Alvaro (eds.). I francescani e la Cina. Un’opera di oltre sette secoli. Roma: Antonianum, 2013.
Menegon, Eugenio. Ancestors, Virgins, and Friars: Christianity as a Local Religion in Late Imperial China. Harvard: Harvard University Press, 2009. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1dnn8nw
Molina, Tirso de. Quinta parte de comedias del maestro…, recogidas por Don Francisco Lucas de Avila, sobrino del autor. Madrid: Imprenta Real, 1636.
Moreno, Doris. “Profecía y mesianismo en la España de Felipe IV: el caso del padre Francisco Franco (Zaragoza, 1648-1651)”. e-Spania: journal interdisciplinaire d’études hispaniques médievales et modernes, nº 21 (2015). DOI: https://doi.org/10.4000/e-spania.24496
Morte Acín, Ana. Misticismo y conspiración: sor María de Ágreda en el reinado de Felipe IV. Zaragoza: Institución ‘Fernando el Católico’, 2010.
Morte Acín, Ana. “La formación de redes y comunidades en torno a las mujeres con fama de santidad en la Edad Moderna. Una propuesta de investigación”. Espacio, Tiempo y Forma. Serie IV: Historia Moderna, nº 37 (2024), 201-224. DOI: https://doi.org/10.5944/etfiv.37.2024.38661
Myers, Kathleen A. – Powell, Amanda. A Wild Country Out in the Garden. The Spiritual Journals of a Colonial Mexican Nun. Bloomington: Indiana University Press, 1999.
Myscofski, Carole A. Amazons, wives, nuns & witches: women and the Catholic Church in colonial Brazil, 1500-1822. Austin: University of Texas Press, 2013.
Navarro, Pedro. Favores de el rey de el cielo hechos a su esposa la santa Juana de la Cruz, religiosa de la Orden tercera de N.P.S. Francisco: con anotaciones theologicas y morales a la historia de su vida. Madrid: Thomas Iunti, 1622.
Oka, Mihoko. The Namban Trade: Merchants and Missionaries in 16th and 17th Century Japan. Leiden-Boston: Brill, 2021. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004463875
Oliveira, Rozely Menezes Vigas. “As mônicas no Vale dos Lírios: das ‘santas’ fundadoras às freiras sublevadas do Monte Santo em Goa, de 1606 a 1738”. Tesis doctoral. Universidade do Rio de Janeiro, 2019.
Ollé, Manel. Islas de plata, imperios de seda. Juncos y galeones en los Mares del Sur. Barcelona: Acantilado, 2022.
Oteiza, Blanca (ed.). La santa Juana y el mundo de lo sagrado. Madrid-Nueva York-Pamplona: Instituto de Estudios Tirsianos-IDEA, 2016.
Owens, Sarah E. Nuns navigating the Spanish Empire. Albuquerque: University of New Mexico, 2017.
Pacheco, Moreno Laborda. A mágoa do esquecimento. Escrita e memória conventual no Portugal do século XVII. Salvador da Bahia-Lisboa: EDUFBA-CHAM, 2020.
Palomo, Federico. “António Francisco Cardim, la misión del Japón y la representación del martirio en el mundo portugués altomoderno”. Histórica, vol. 39, nº 1 (2015), 7-40.
Palomo, Federico (ed.). Written empires: Franciscans, texts, and the making of Early Modern Iberian Empires. Monográfico de Culture & History Digital Journal, vol. 5, nº 2 (2016). DOI: https://doi.org/10.3989/chdj.2016.v5.i2.
Palomo, Federico. “Production et circulation des savoirs dans une monarchie polycentrique: Goa, la chrétienté éthiopienne et l’empire portugais du XVIIe siècle”. Annales HSS, vol. 77, nº 3 (2022a): 427-461. DOI: https://doi.org/10.1017/ahss.2022.115.
Palomo, Federico. “Global images for global worship: Narratives, paintings and engravings of the martyrs of Japan in seventeenth-century Iberian worlds”. En Eloquent images: Evangelization, Conversion and Propaganda in the Global World of the Early Modern Period, editado por Capriotti, Giuseppe – Fabre, Pierre-Antoine – Pavone, Sabina. Lovaina: Leuven University Press, 2022b, 275-298. DOI: https://dx.doi.org/10.2307/j.ctv26dhj98.19
Pastore, Stefania – García-Arenal, Mercedes (eds.). Visiones imperiales y profecía. Roma, España, Nuevo Mundo. Madrid: Abada Editores, 2018.
Pellegrin, Nicole. “De la clôture et de ses pororités: les couvents de femmes sous l’Ancien Régime”. En Le genre des territoires fémenin, masculin, neutre, editado por Christine Bard. Angers: Presses Universitaires, d’Angers, 2004, 27-43.
Penalva, Elsa, Mulheres em Macau: Donas honradas, mulheres livres e escravas (séculos XVI e XVII). Lisboa: CHAM-Centro Científico e Cultural de Macau I.P., 2011.
Penalva, Elsa, “Les clarisses à Macau au 17e siècle : foi, pouvoir et liberté”. Archivum Francisca num Historicum, nº 105 (2012), 141-164.
Pérez-Vidal, Mercedes (ed.). Women Religious Crossing Between Cloister and the World: Nunneries in Europe and the Americas, c. 1200.1700. Leeds: ARC Humanities Press, 2022. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2gmhh4q
Poutrin, Isabelle. Le voile et la plume. Autobiographie et sainteté féminine dans l’Espagne moderne. Madrid: Casa de Velázquez, 1995.
Poutrin, Isabelle. “¿Para qué servían los libros de revelaciones de mujeres? Deleites místicos, movilización católica y entretenimiento devoto en la España barroca. En Letras en la celda: cultura escrita de los conventos femeninos en la España moderna, editado por Baranda Leturio, Nieves – Marín Pina, Mª del Carmen. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2014, 147-158.
Prosperi, Adriano. “L’Immacolata e Siviglia e la fondazione sacra dell monarchia spagnola. Studi Storici, nº 47 (2006), 481-510.
Redondo, Augustin (ed.). La prophétie comme arme de guerre des pouvoirs (XVe-XVIIe siècles). París: Presses de la Sorbonne Nouvelle, 2000.
Redworth, Glyn. The She-Apostle: The Extraordinary Life and Death of Luisa de Carvajal. Oxford: Oxford University Press, 2008.
Rhodes, Alexandre de. Divers voyages, et missions du P. _______ en la Chine, & autres Royaumes del’Orient, auec son retour en Europe par la Perse et l’Armenie. París: Sébastien Cramoisy, 1653.
Rivas Gómez-Calcerrada, Gema. “Voces y letras en las cortes ibéricas del siglo XVII: María de Guadalupe de Lencastre, VI duquesa de Aveiro (1630-1715)”. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2020.
Roscioni, Gian Carlo. Il desiderio delle Indie. Storie, sogni e fughe di giovani gesuiti italiani. Turín: Einaudi, 2001.
Roullet, Antoine. Corps et pénitence. Les carmélites déchaussées espagnoles ca. 1560-ca. 1640. Madrid: Casa de Velázquez, 2015.
Roullet, Antoine. “La ‘porosidad’ del convento femenino: historiografía, representaciones y usos”. e-Spania: revue électronique interdisciplinaire d’études hispaniques médiévales et modernes, nº 48 (2024). DOI: https://doi.org/10.4000/120n4
Ruiz Ibáñez, José Javier – Sabatini, Gaetano (eds.). La Inmaculada Concepción y la Monarquía Hispánica. Madrid: Fondo de Cultura Económica-Red Columnaria, 2019a.
Ruiz Ibáñez, José Javier – Sabatini, Gaetano. “Introducción. La Inmaculada Concepción y la Monarquía Hispánica. Definir un mundo, definirse en el mundo”. En La Inmaculada Concepción y la Monarquía Hispánica, editado por Ruiz Ibáñez, José Javier – Sabatini, Gaetano. Madrid: Fondo de Cultura Económica-Red Columnaria, 2019b, 9-33.
Sampson Vera Tudela, Elisa. Colonial Angels. Narratives of Gender and Spirituality in Mexico, 1580-1750. Austin: University of Texas Press, 2000.
Sánchez, Magdalena S. The Empress, The Queen and the Nun. Women and Power at the Court of Philip III of Spain. Baltimore-Londres: The Johns Hopkins University Press, 1998.
Sánchez Fuertes, Cayetano, “La Madre Jerónima de la Asunción y su fundación del monasterio de Santa Clara de Manilá. Incidencias y consecuencias”. Verdad y vida: revista de las ciencias del espíritu, nº 205-206 (1994), 379-400.
Sánchez Fuertes, Cayetano. “Los monasterios de Santa Clara de Manila y Macao: nuevos documentos para su historia”. Achivum Franciscanum Historicum, nº 105 (2012), 51-140.
Souza, Geoge Bryan. The Survival of Empire: Portuguese Trade and Society in China and the South China Sea 1630–1754. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
Souza, Lúcio de. The Portuguese Slave Trade in Early Modern Japan: Merchants, Jesuits and Japanese, Chinese, and Korean Slaves. Leiden-Boston: Brill, 2019. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004388079
Subrahmanyam, Sanjay. “Du Tage au Gange au XVIe siècle: une conjoncture millénariste à l’échelle euroasiatique”. Annales HSS, vol. 56 (2001), 51-84.
Surtz, Ronald E. La Guitarra de Dios: género, poder y autoridad en el mundo visionario de la madre Juana de la Cruz (1481-1534). Madrid: Anaya & Mario Muchnik, 1997 [ed. original en ingles: Philadelphia: University of Pennsylvania Press,1990].
Tiffany, Tanya J. “Portraiture and the ‘Virile Woman’. Madre Jerónima de La Fuente”, en Diego Velázquez’s Early Paintings and the Culture of Seventeenth-Century Seville. Louisville: The Pennsylvania State University Press, 2012, 55-59.
Torres Sánchez, Concha. La clausura imposible: conventualismo femenino y expansión contrarreformista. Madrid: Asociación Cultural Al-Mudayna, 2000.
Tremml-Werner, Birgit. Spain, China, and Japan in Manila, 1571-1644: Local Comparisons and Global Connections. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2015.
Triviño, María Victoria. Escritoras clarisas españolas. Antología. Madrid: BAC, 1992.
Valladares, Rafael. Castilla y Portugal en Asia (1580-1680): declive imperial y adaptación. Lovaina: Leuven University Press, 2001.
Van Deusen, Nancy. Las almas del Purgatorio. El diario espiritual y vida anónima de Úrsula de Jesús, una mística negra del siglo XVII. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, 2012.
Van Deusen, Nancy. Embodying the Sacred. Women Mystics in Seventeenth-Century Lima. Durham: Duke University Press, 2017. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822372288
Van Wyhe, Cordula (ed.). Female Monasticism in Early Modern Europe: An Interdisciplinary View. Aldershot: Ashgate, 2008.
Vincent, Bernard. “La Inmaculada Concepción, la Monarquía Hispánica y el mundo”. Magallánica. Revista de Historia Moderna, vol. 3, nº 5 (2016): 1-6.
Vincent-Cassy, Cécile. Les saintes vierges et martyres dans l’Espagne du XVIIe siècle: culte et image. Madrid: Casa de Velázquez, 2011.
Vu Thanh, Hélène. “The Role of the Franciscans in the Establishment of Diplomatic Relations between the Philippines and Japan in the 16th–17th Centuries: Transpacific Geopolitics? Itinerario, vol. 40, nº 2 (2016), 239 – 256. DOI: https://doi.org/10.1017/S0165115316000346
Vu Thanh, Hélène. “The Glorious Martyrdom of the Cross. The Franciscans and the Japanese Persecutions of 1597”. Culture & History Digital Journal, vol. 6, nº 1 (2017). DOI: https://doi.org/10.3989/chdj.2017.005
Vu Thanh, Hélène. “The Cross and the Silk: Trading Activities by the Society of Jesus in Japan (1549–1650)”. En Trade and Finance in Global Missions (16th-18th Centuries), editado por Vu Thanh, Hélène – Županov, Ines G.. Leiden-Boston: Brill, 2021, 47-70. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004444195_004
Ward, Haruko Nawata. Women Religious Leaders in Japan’s Christian Century, 1549-1650. Nueva York: Routledge, 2009.
Weber, Alison. “Gender and Discernment in the Carmelite Reform”. The Sixteenth Century Journal, vol. 31, nº 1 (2000), 123-146.
Weddle, Saundra – Dunn, Marilyn (eds.). Convent Networks in Early Modern Italy. Turnhout: Brepols, 2020. DOI: https://doi.org/10.1484/M.ES-EB.5.118310
Xavier, Ângela Barreto. “‘Nobres per geração’. Os descendentes dos portugueses na Goa seiscentista”. En Cultura Intelectual das Elites Coloniais, editado por Xavier, Ângela Barreto –Santos, Catarina Madeira. Monográfico de Cultura – História e Teoria das Ideias, 2ª série, nº 24 (2007), 89-118.
Zarri, Gabriella. Le sante vive. Cultura e religiosità femminile nella prima età moderna: profezie di corte e devozione femminile tra 400 e 500. Turín: Rosenberg & Sellier, 1990.
Zarri, Gabriella – Baranda Leturio, Nieves (eds.). Memoria e communità femminili. Spagna e Italia, sec. XV-XVII – Memoria y comunidades femininas. España e Italia, siglos XV-XVII. Florencia-Madrid: Firenze University Press-UNED, 2011.
Županov, Ines G. – Fabre, Pierre Antoine (eds.). The Rites Controversies in the Early Modern World. Leiden: Brill, 2018. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004366299
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Revista Complutense de Historia de América is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.






