Apolide e cittadino: il dilemma Della fonte dei diritti nella lezione di Hannah Arendt

  • Paola B. Helzel
Keywords: Stateless, Citizen, Citizenship <br>Staatenloser, Bürger, Staatsbürgerschaft

Abstract

In the intellectual spectrum of the 19th century, Hannah Arendt emerges as a particularly unique person. From an early age, her extraordinary personality demonstrated independence and qualities well suited to intellectual vigor. Her fascinat¬ing and uncommon thought was articulate, complex, and difficult to encapsulate into predetermined categories, which makes it indispensable still today, one hundred years after her birth. Too much the philosopher and too little the academic, Hannah Arendt, represented an “anomaly” in the cultural climate of the time in which she lived. Exiled due to Nazi persecution, she lived through circumstances of oppression, of being a refugee, and finally, of statelessness. It was, more than anything else, that final situation which she underwent for a long period of her life which allowed her to understand what it means to live within the confines of the world, to be rejected, to be a foreigner without a country. Unquestionably, foreigners, barbarians, and outcasts fill the pages of a great deal of Hannah Arendt’s most important writings. That being a condition which doesn’t allow the possibility of having rights, not even the supposed “natural” ones which are consubstantial with humankind. Conscious of this, she upheld that the “right to have rights” can be guaranteed simply by belonging to a community. For this reason, in addition to its legal-political status, being a citizen represents this link intrinsically.

En alemán:Im intellektuellen Panorama des 19.Jht. erscheint Hannah Arendt wie eine besonders einzigartige Persönlichkeit. Ein außergewöhnlicher Charakter, der schon früh aufgrund der intellektuellen Kraft und Unabhängigkeit durch differenzierte Merkmale auffällt. Faszinierendes und ausgefallenes Denken, artikuliert und komplex, nur schwierig in vorgefertigte Schemata einzuordnen, ein Denken, auf das man noch heute, hundert Jahre nach ihrer Geburt, nicht verzichtet kann. Zu sehr Philosophin, weniger akademisch, stellt Hannah Arendt einen “anormalen Fall” im kulturellen Panorama ihrer Epoche dar. Sie flüchtet vor der Verfolgung der Nationalsozialisten, lebt als Verfolgte, Flüchtige, und schließlich als Staatenlose. Dieser letzte Status umfasst besonders viel Zeit ihres Lebens und lässt uns verstehen, was es bedeutet, an den Grenzen dieser Welt zu leben, verstoßen, in der Fremde ohne Heimat. Ausländer, Barbaren, Verstoßene, füllen die meisten Seiten der bedeutendsten Werke Arendts; ein Merkmal ist, dass die Möglichkeit, Rechte zu haben, nicht existiert, nicht einmal diejenigen Rechte, die für “natürlich” gehalten werden und die dem Menschen eigen sind. Die Autorin ist sich dessen bewusst und unterstreicht, dass das “Recht, Rechte zu haben” durch die bloße Zugehörigkeit zu einer Gemeinschaft garantiert wird, dadurch ist die Staatsbürgerschaft mehr als ein politisch-juristischer Status, er vertritt gerade diese Beziehung.

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Published
2008-11-30
How to Cite
Helzel P. B. (2008). Apolide e cittadino: il dilemma Della fonte dei diritti nella lezione di Hannah Arendt. FORO. Revista de Ciencias Jurídicas y Sociales, Nueva Época, 7, 157-177. https://revistas.ucm.es/index.php/FORO/article/view/FORO0808120157A
Section
Articles