Speakable Wounds
Notes on a Miniature of the Huelgas Beatus
- Abel Lorenzo Rodríguez Universidad de Santiago de Compostela https://orcid.org/0000-0002-3845-1013
Abstract
The creation of alterity is built upon visible and invisible attributes. In the next article it will be explain one of the miniatures in Huelgas Beatus (Ms M.429, f. 94r) from marks or stigma with penal and religious origin. Specific, the ilumination on the openning of the Sixth Seal (Rev. 9:17–21) written on the dead bodies: Ubi occisa est tertia pars hominum. In order to explain this combination between graphic and visual system, it will draw on penal and theological traditions about the use of signs on the skin, like judicial confirmations.
Downloads
References
Aldana García, María Jesús. Obras completas de San Eulogio. Córdoba: Servicio de Publicaciones, Universidad de Córdoba, 1998.
Beato de Fernando I y Sancha/ Beato Facundo, Madrid: Biblioteca Nacional de España (BNE), ms. Vitr/14/2.
Beato de las Huelgas de Burgos, New York: Pierpont Morgan Library, ms. 429.
Beato de Navarra. París: Bibliothèque nationale de France (BnF), ms. Nov. acq. lat. 1366.
Beato de San Andrés del Arroyo. París: Bibliothèque nationale de France (BnF), ms. Nouv. acq. lat. 2290.
Beato Emilianense. Madrid: Biblioteca Nacional de España (BNE), ms. Vitr/14/1.
Biblia Sancti Petri Rodensis. París: Bibliothèque nationale de France (BnF), ms. Latin 6 (III).
García Leal, Alfonso. El registro de San Juan de Corias. Oviedo: Real Instituto de Estudios Asturianos, 2000.
Gil, Juan. Corpus scriptorum muzarabicorum, II, Madrid: Instituto "Antonio de Nebrija", 1973.
Gryson, Roger. Commentaria minora in Apocalypsin Johannis, Corpus Christianorum, Series Latina CVII. Turnhout: Brepols, 2003.
Gryson, Roger. Beatus Liebanensis. Tractatus de Apocalipsin. Pars altera, Corpus christianorum, Series Latina, CCSL 107C. Turnhout: Brepols, 2012.
Hernández Alonso, César et al. Las glosas emilianenses y silenses. Burgos: Ayuntamiento de Burgos, 1993.
Hillgarth, Jocelyn Nigel. Sancti Iuliani Toletanae Sedis Episcopi Opera. Corpus Christianorum CXV, Pars I, Turnhout: Brepols, 1976.
Jones, Ch. W. (ed.). Bedae Venerabilis Opera. Pars II. Opera Exegetica, Libri quattuor in principium genesis, Corpus Christianorum, Series Latina CXVIIIA. Turnhout: Brepols, 1967.
Liber Feudorum Maior, Barcelona: Archivo de la Corona de Aragón, Cancillería, registros, núm. 1.
Liber Testamentorum Ecclesiae Ovetensis, Oviedo: Archivo Capitular de la Catedral de Oviedo, ms. no. 1.
Madoz, José. Epistolario de San Braulio de Zaragoza, vol. II. Madrid: Patronato Raimundo Lulio, 1941.
Mommsen, Theodor y Meyer, Paulus M. Theodosiani libri XVI cum Constitutionibus Sirmondianis et Leges novellae ad Theodosianum pertinentes. Zürich: Weidmannos, 1971.
Moralejo, Abelardo, Casimiro Torres y Julio Feo eds. Liber Sancti Iacobi: Codex Calixtinus. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, Turismo de Galicia, 2014.
Patrologia Latina = Migne, Jacques Paul. Patrologiae cursus completus: Omnium SS. Patrum, Doctorum Scriptorumque Ecclesiasticorum sive latinorum, sive graecorum. Turnhout: Brepols, 1956-1988.
Rabanus Maurus. Liber de laudibus Sanctae Crucis, Madrid: Biblioteca Nacional de España, ms. Vitr/20/5.
Ramís Barceló, Rafael y Pedro Ramís Serra tr. y ed. El libro de los juicios (Liber Iudiciorum). Madrid: Agencia Estatal del Boletín del Estado, 2015.
Risco, Manuel. España sagrada: contiene las antiguedades civiles y eclesiastica de Calahorra y las memorias concernientes a los obispados de Nágera y Álaba, t. 33. Madrid: imprenta de Pedro Marin, 1781.
Rivero García, Luis. Obras /Prudencio. Madrid: Gredos, 1997.
Rodríguez Díaz, Elena Esperanza, María Josefa Sanz Fuentes, Joaquín Yarza Luaces y Emiliano Fernández Vallina eds. Liber Testamentorum Ecclesiae Ovetensis, vol. I. Barcelona: M. Moleiro Editor, 1994-1995.
Ruiz Bueno, Daniel. Actas de los mártires. Madrid: Editorial Católica, 1987.
Sáez Sánchez, Carlos. La Coruña. Fondo antiguo (788-1065). Madrid: Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones, 2004.
Sanders, Henry A. Beati in Apocalypsin libri duodecim. Roma: Papers and Monographs of the American Acad. in Rome, 7, 1930.
Tranoy, Alain. Hidace. Cronique, t. I. Paris: Editions du Cerf, 1974.
Vives, José. Concilios visigóticos e hispano-romanos. Barcelona : Instituto Enrique Flórez, 1963.
Weber, Robert. Ambrosii Autperti Opera. Corpus Christianorum, Continuatio Medievalis XXVII. Turnhout: Brepols, 1975.
Zeumer, Karl. Monumenta Germaniae Historica, Leges, 5. Leges Saxonum. Lex Thuringorum. Edictum Theoderici regis. Remedii Curiensis episcopi capitula. Lex Ribuaria. Lex Francorum Chamavorum, t. V. Hannover: Impensis Bibliopoli Hahniani, 1875-1889.
Aillet, Cyrille. Les Mozarabes: christianisme, islamisation et arabisation en Peninsule Ibérique (s.IX-XII). Madrid: Casa de Velázquez, 2010.
Bartlett, Robert. Trial by fire and water: the medieval judicial ordeal. Oxford: Clarendon Press, 1986.
Bethune, Norman. Las heridas. Logroño: Pepitas de calabaza, 2012.
Bolman, Elizabeth S. “De coloribus: The Meanings of Color in Beatus Manuscripts”. Gesta 38, no. 1 (1999): 22-34.
Bougard, François. “Le blason pénal du corps (Occident, VIe-Xe siècle)”. En La construction sociale du sujet exclu (IVe-XIe siècle), Discours, lieux et individus, eds. Sylvie Joye, Maria Concetta La Rocca, Stéphane Gioanni. Turnhout: Brepols, 2019: 99-122.
Brewer, Keagan. Wonder and Skepticism in the Middle Ages. Abingdon: Routledge, 2016.
Bueno Sánchez, Marisa. “Fuga demonium angeli pacis ingresus. El ritual romano galicano en el proceso de transformación de los espacios sacros: de la Mezquita a la Iglesia (siglos XI-XIII)”. En La Piedra Postrera. V Centenario de la Conclusión de la Catedral de Sevilla. Simposium internacional sobre la catedral de Sevilla en el contexto del gótico final, ed. Alfonso Jiménez Martín, Sevilla: Turris Fortissima, 2007: 261-280.
Casado de Otaola, Luis. “Per visibilia ad invisibilia: Representaciones figurativas en documentos altomedievales como símbolos de validación y autoría”. Signo. Revista de Historia de la Cultura Escrita no. 4 (1997): 39-56.
Certeau, Michel de. “Outils pour écrire le corps”. Traverses, no. 14/15 (1979): 3–14.
Clastres, Pierre. “De la Torture dans les sociétés primitives”. L'Homme 13, no. 3 (1973): 114-120.
Cobb, L. Stephanie. Divine Deliverance. Pain and Painless in Early Christian Martyr. California: University of California Press, 2017.
Connor, Steven. The Book of Skin. Londres: Reaktion Books, 2004.
Creager, Nuri. “The Anxiety of Clerical Celibacy: From Guibert of Nogent's De quodam Galiciae peregrino a diabolo decepto to Gonzalo De Berceo's El romero engañado por el diablo”. La corónica: A Journal of Medieval Hispanic Languages, Literatures & Cultures 38, no. 2 (2010): 43-70.
Dauge-Roth, Katherine. Signing the Body. Marks on Skin in Early Modern France. Abingdon: Routledge, 2020.
Didi-Huberman, Georges. L'image ouverte; motifs de l'incarnation dans les arts visuels. Paris: Gallimard, 2007.
Fechner-Smarsely, Thomas. “Blood Samples and Fingerprint Files: Blood as Artificial Matter, Artistic Material, and Means of the Signature”. En Sign Here! Handwriting in the Age of New Media, ed. Sonja Neef, José van Dijck, Eric Ketelaar, capítulo 12. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006.
García García, María Elida. San Juan Bautista de Corias: historia de un señorío monástico asturiano (siglos X-XV). Oviedo: Universidad, 1980.
Garipzanov, Ildar C. Goodson y H. Maguire. Graphic Signs of Identity, Faith, and Power in Late Antiquity and the Early Middle Ages. Turnhout: Brepols, 2016.
Garipzanov, Ildar. Graphic Signs of Authority in Late Antiquity and the Early Middle Ages, 300–900. Oxford: Oxford University Press, 2018.
Hagemann, Kristin, The emendation of a manuscript: the purpose of the Glosas Emilianenses, Faculty of Humanities, University of Oslo, PhD Dissertation, 2009.
Halm-Tisserant, Monique. Réalités et imaginaire des supplices en Grèce ancienne. Paris: Etudes Anciennes, Les Belles Lettres, 1998.
Hergueta y Martín, Domingo. “V, Traslación de las reliquias de San Felices desde el castillo de Bilibio al Monasterio de San Millán de la Cogolla en 1090”. En Noticias históricas de la muy noble y muy leal ciudad de Haro, Logroño: Ochoa, 1979.
Iglesias Ferreirós, Aquilino. “El proceso del Conde Bera y el problema de las ordalías”. Anuario de historia del derecho español no. 51 (1981): 1-222.
Jones, C. P. “Stigma: tattooing and branding in Graeco-Roman Antiquity”. The Journal of Roman Studies, 77 (1987): 139-155.
Kay, Sarah. “Legible skins: Animals and the ethics of medieval Reading”. Postmedieval: a journal of medieval cultural studies, 2 (2011): 13–32.
Kerneis, Soazick. Une histoire juridicque de l´Occident, (III-IXe siècle), Le droit et la coutume. Paris: Presses universitaires de France, 2018.
Klaniczay, Gábor. “Signes corporels de la presence divine la chrétienté médiévale dans un contexte comparatif”. Studi storici: rivista trimestrale dell'Istituto Gramsci 59, no. 2 (2018): 319-337.
Klein, Peter K. “Las ilustraciones del Códice del Beato de Las Huelgas”. En Beato del Monasterio de Las Huelgas, Ms. M.429, Peter Klein et al., vol. II, Valencia: Scriptorium, 2004: 11-96.
Klein, Peter K. “Eine Bildmetapher des Sieges Christi über den Satan: Michael und der Drache im Beatus-Kodex aus Las Huelgas”, Ikonotheka no. 19 (2006): 81-92.
Kristensen, Troels Myrup, “Miraculous Bodies: Christian Viewers and the Transformation of 'Pagan' Sculpture in Late Antiquity (2012)”. En Patrons and Viewers in Late Antiquity, eds. Stine Birk y Birte Poulsen, cap. 2. Aarhus: Aarhus University Press, 2012: 31-67.
Kristensen, Troels Myrup. Making and Breaking the Gods: Christian Responses to Pagan Sculpture in Late Antiquity. Aarhus: Aarhus University Press, 2013.
López Sánchez, Fernando. “Reges Criniti Visigothorum”. Revue numismatique 158 (2002): 241-269.
Lorenzo-Rodríguez, Abel. “More infantie a tergo corporis emendari: violencia y dis¬ciplina en los ámbitos escolares hispanos (siglos IV-XII)”. En la España Medieval no. 43 (2020): 205-222.
Marie Hayes, Dawn. Body and Sacred Place in Medieval Europe, 1100-1389. New York, London: Routledge, 2003.
Menke, Bettine y Barbara Vinken (eds.). Stigmata. Poetiken der Körperschrift. Múnich: Wilhelm Fink, 2004.
Miguel Franco, Ruth. Braulio de Zaragoza. Epístolas. Madrid: Akal, 2015.
Miguélez Cavero, Alicia. “El poder gestual de la mano en la sociedad medieval y su reflejo en la iconografía de los siglos del Románico en la Península Ibérica”. Medievalismo: Boletín de la Sociedad Española de Estudios Medievales no. 20 (2010): 125-147.
Moore, Richard I. The Formation of a Persecuting Society, Authority and Deviance in Western Europe 950–1250. Oxford: Blackwell Publishing, 2007.
Montes Peral, Luis Ángel. “El beato de las Huelgas de Burgos el "Códice Omega" de los Beatos”. Ecclesia no. 3855 (2016): 18-36.
Muessig, Carolyn A., “Signs of Salvation: The Evolution of Stigmatic Spirituality Before Francis of Assisi”. Church History 82, no. 1 (2013): 40-68.
Muessig, Carolyn A. Stigmata in Medieval and Early Modern Europe. Oxford: Oxford University Press, 2020.
Nyffenegger, Nicole y Katrin Rupp. Writing on Skin in the Age of Chaucer. Berlin/Boston: Walter de Gruyter, 2018.
Olivelle, Patrick. “Penance and punishment: marking the body in criminal law and social ideology of ancient India”. Journal of Hindu Studies 4 (2011): 23-41.
Pacheco Sampedro, Rogelio. “El signum manuum en el cartulario del monasterio de San Juan de Caaveiro (s.IX- XIII)”. Signo. Revista de historia de la cultura escrita no. 4 (1997): 27-37.
Pastoureau, Michel. Rouge, histoire d´une couleur. Paris: Seuil, 2016.
Patlagean, Evelyne. “Byzance et le blason pénal du corps”. En Du châtiment dans la cité. Supplices corporels et peine de mort dans le monde antique. Table ronde de Rome (9-11 novembre 1982). Rome: École Française de Rome, 1984: 405-427.
Raizman, David. “El último Beato (M.429) de la Biblioteca Morgan: Descripción, función, estilo y proveniencia”. En Beato del Monasterio de Las Huelgas, Ms. M.429, Peter Klein et al., vol. II, Valencia: Scriptorium, 2004: 179-206.
Raizman, David. “Prayer, Patronage, and Piety at Las Huelgas: New Observations on the Later Morgan Beatus (M. 429)”. En Church, State, Vellum, and Stone: Essays on Medieval Spain in Honor of John Williams, ed. Therese Martin, Julie A. Harris, cap. 9. Leiden: Brill, 2005: 235-73.
Raynaud, Thèophile. De Stigmatismo, sacro et profano, divino, humano, daemoniaco. Grenoble: Claudium Bureau, 1647.
Renaut, Luc, “Le tatouage des hommes libres aux IVe-Ve siècles”. Diasporas. Histoire et sociétés 16 (2011): 11-27.
Renaut, Luc. “Signation chrétienne et marquage des captifs dans le monde antique: pratiques et représentations”. En Entre traces mémorielles et marques corporelles. Regards sur l’ennemi de l’Antiquité à nos jours, dirs. Jean-Claude Caron, Natividad Planas y Laurent Lamoine. Clermont-Ferrand: Presses universitaires Blaise Pascal, 2014: 269-283.
Rivière, Yann. “Constantin, le crime et le christianisme: contribution à l`etude des lois et des moeurs de l´Antiquite tardive”. AnTard no. 10 (2002): 327-361.
Sáez Sánchez, Carlos. “Los otros signos”. Cuadernos de Estudios Gallegos LI (2004): 209-212.
Sánchez-Velasco, Jerónimo. “Cristianización y violencia religiosa en la Bética: tres casos de eliminación de escultura pagana y mitológica en torno a época teodosiana”. En The Theodosian Age (A.D. 379-455), Power, place, belief and learning at the end of the Western Empire, ed. Rosa García-Gasco Villarrubia et al. Oxford: Archaeopress, 2013: 45-52.
Skinner, Patricia. “Visible Prowess? Reading Men’s Head and Face Wounds in Early Medieval Europe to 1000 CE”. En Wounds and Wound Repair in Medieval Culture, ed. Larissa Tracy y Kelly DeVries, cap. 3. Leiden/Boston: Brill, 2015: 81-101.
Skinner, Patricia.“Mutilation and the law in early medieval Europe and India: a comparative study”. The Medieval Globe 2, no. 2 (2016): 115-139.
Skinner, Patricia. Living with desfigurement in Early Medieval Europe. New York: Palgrave Macmillan, 2017.
Thraede, Klaus. Studien zu Sprache und Stil des Prudentius. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1965.
Tracy, Larissa ed. Castration and Culture in the Middle Ages. Cambridge: Boydell&Brewer, 2013.
Treffort, Cécile. “Tissages textuels et transcendance du signe: autour des poésies visuelles du haut Moyen Âge”. Revista de poética medieval no. 27 (2013): 45-59.
Vivancos Gómez, Miguel y Fernando Vilches Vivancos. “Traducciones castellanas del códice de San Millán de la Cogolla RAH 59”. Revista de Historia de la Lengua Española no. 10 (2015): 285-289.
Walter, Katie L. Reading Skin in Medieval Literature and Culture. New York: Palgrave Macmillan, 2013.
Williams, John. The Illustrated Beatus: a corpus of the illustrations of the commentary on the Apocalypse. Londres: Harvey Miller Publishers, 1994.
Williams, John y Therese Martin. Visions of the End in Medieval Spain Catalogue of Illustrated Beatus Commentaries on the Apocalypse and Study of the Geneva Beatus. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017.
Zumthor, Paul. Langue, texte, énigme. Paris: Editions du Seuil, 1975.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Eikon Imago is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.