Factores que determinan la cooperación con clientes en innovación
Resumen
The aim of this paper is to investigate the determinants of R&D cooperation between manufacturing firms and a particular group of external stakeholders: their customers and users. The crux of our analysis are two variables that have been acknowledged in the literature as important factors for this kind of cooperation but that have been studied from a purely theoretical perspective: 1) sticky information (information costly to acquire, transfer and use) and, 2) heterogeneous needs of the market. The present study analyzes deeply these variables and our results confirm that both factors have a significant influence on cooperation with customers. R&D experience, cooperation with other stakeholders, absorptive capacity, product innovation and foreign ownership are also shown to influence on the likelihood of customer cooperation.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La revista Cuadernos de Estudios Empresariales, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.
La revista Cuadernos de Estudios Empresariales no cobra por tasas por envío de trabajos, ni tampoco cuotas por la publicación de sus artículos.