The other side of Guernica
Resumen
The Picasso´s Picture, to what the press entitled “Guernica”, is the last manifestation of the classic mater of “adoration of the Shepherds”, which went from the medieval period, and integrates with the Spanish tradition of the “belenes”, and particularly with the andalusian tradition. In fact, the picture was more the motivation from the attack against Malaga in February of 1937, than Guernica in April of 1937. Our essay analyses not only the reason of the separate elements of the picture, but their articulation in a whole. A comprehensive interpretation of the whole elements makes evident that Picasso, the great iconoclast, is killing the picture of the adoration of the shepherds, in the same way that Spanish civil war is killing the civil population represented in the Sagrada Familia, in the same way that the Nazism is the God dead, the end of the values, the annunciation of the nihilism.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La revista Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.
La revista Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences no cobra por tasas por envío de trabajos, ni tampoco cuotas por la publicación de sus artículos.