Bibliometric study of research on electoral campaigns in scientific communication journals (2012-2022)

Keywords: Communication, political communication, electoral campaigns, scientific production, scientific journals, bibliometric, meta-research, Spain

Abstract

In the field of communication research, there is a substantial collection of scientific texts that have contributed to the analysis of a complex and ever-evolving human phenomenon. Although this literature has been extensively explored, there is one specialty that has yet to receive adequate attention: the scientific production focused on the study of electoral campaigns, which play a crucial role in democratic regimes, particularly in periods of polarisation and declining trust. This article aims to present a specific bibliometric analysis of scientific studies on electoral campaigns published in the most influential Spanish scientific communication journals over the past decade (2012-2022), as well as emerging trends in this field. The sample includes 274 articles published during the last decade that address electoral campaigns from a communicative perspective. Using quantitative bibliometric analysis techniques, a range of variables has been examined, including publication dates, language, authorship and institutional affiliations, keywords, geographical scope, year and country of the elections studied, topics covered, citations received, and methods used. The results reveal a preference for quantitative techniques, especially content analysis, in this scientific production. Additionally, it is observed that articles are predominantly authored by individuals affiliated with public universities, and in recent years, there has been a significant increase in the analysis of social media platforms such as Facebook and Twitter in the context of electoral campaigns.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan C. Figuereo-Benítez, Universidad de Sevilla

Docente investigador predoctoral en el Departamento de Periodismo II de la Universidad de Sevilla. Es egresado del Grado en Periodismo y del Máster Universitario en Comunicación Política e Institucional de la Hispalense. Actualmente se encuentra cursando el Doctorado Interuniversitario en Comunicación de las Universidades andaluzas de Cádiz, Huelva, Málaga y Sevilla. Forma parte del Laboratorio de Estudios en Comunicación (Ladecom), es miembro del Grupo de Investigación Comunicación, poder y pensamiento crítico ante el cambio global (Compoder), con código oficial SEJ-675, y secretario académico de Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación. Ha sido docente investigador visitante en las Universidades de La Habana (Cuba), El Salvador y Francisco Gavidia (El Salvador), Autónoma de Baja California y Nacional Autónoma de México (México), Cartagena (Colombia), Nacional de San Agustín de Arequipa (Perú) y Federal de Santa Catarina (Brasil). Su línea de investigación es la comunicación política e institucional, campañas electorales, redes sociales y accesibilidad.

Pastora Moreno Espinosa, Universidad de Sevilla

Catedrática del Departamento de Periodismo II de la Universidad de Sevilla, con ejercicio docente en la Facultad de Ciencias de la Información. Doctora en Ciencias de la Información (1992) y Doctora en Filología Hispánica (1996) por la Universidad de Sevilla. Ha sido profesora visitante en diversas Universidades europeas: Bruselas, Bolonia, Milán y Verona, así como en la Universidad Nacional de Chengchi en Taipei (República China de Taiwan). Además, ha impartido cursos en la Universidad de Mérida- Yucatán (México), Universidad de las Américas (Puebla), Universidad Autónoma de Chihuahua, Universidad de San Salvador, Radiotelevisión de Veracruz, Universidad Veracruzana, Universidad Anahuac de Cancún, Universidad de La Habana, etc. Algunas de sus publicaciones son: Opinión y Géneros Periodísticos en la Era Multimedia, Madrid, Universitas, 2012, Los nuevos retos del periodismo digital, Madrid, Universitas, 2012, Aportaciones metodológicas para la redacción periodística, Madrid, Fragua, 2019, así como numerosos ar- tículos sobre el mensaje periodístico. Es Directora del Equipo de Investigación en Géneros Audiovisuales e Imágenes, EGAUDIM, incluido dentro del plan andaluz de investigación. Ha colaborado en diferentes medios de comunicación, tanto de Prensa como de Radio y Televisión y ha participado en numerosos Seminarios, Simposios y Congresos nacionales e internacionales con ponencias y comunicaciones.

Rosalba Mancinas-Chávez, Universidad de Sevilla
 

Rosalba Mancinas-Chávez es Profesora Titular en el Departamento de Periodismo II de la Universidad de Sevilla. Licenciada en Ciencias de la Información por la Universidad Autónoma de Chihuahua (México) y Doctora en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Vicedecana de Comunicación y Relaciones Institucionales de la Facultad de Comunicación de la US, editora de Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación y responsable del Grupo de Investigación "Comunicación, Poder y Pensamiento Crítico ante el Cambio Global (SEJ-675). Fue presidenta fundadora del Laboratorio de Estudios en Comunicación (LADECOM) y secretaria académica del Grupo de Investigación en Estructura, Historia y Contenidos de la Comunicación (GREHCCO).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-12-16
How to Cite
Figuereo-Benítez J. C., Moreno Espinosa P. y Mancinas-Chávez R. (2024). Bibliometric study of research on electoral campaigns in scientific communication journals (2012-2022). Revista General de Información y Documentación, 34(2), 311-326. https://doi.org/10.5209/rgid.95400
Section
Articles