The first Hebrew newspapers in Europe.
Economic and Organizational Aspects

Los primeros periodicos hebreos en Europa.
Aspectos economicos y organizacionales

Gideon Kouts

L—) The article describes the characteristics of the Hebrew press published in Europe in the

< second half of the XIXth century, as well as its special economic and organizational KEY

E aspects. Although the Hebrew press emerged at the time of technological advances in WORDS

g printing, financial problems and the circulation limitation imposed by its linguistic dis- Press

<L tinctiveness were obstacles to success. Individual efforts of entrepreneurs and journalists Europe
had to mark step by step the way to modernization. Judaism

=  El articulo describe las caracteristicas de la prensa hebrea publicada en Europa en la

E segunda mitad del siglo XIX, asi como sus especiales aspectos econémicos y organizati- PALABRAS

a vos. Aunque la prensa hebrea emergi6 al mismo tiempo que los avances tecnoldgicos en CLAVE

Iél técnicas de impresidn, los problemas financieros y las limitaciones de circulacién impues- Prensa
tas por sus diferencias linguisticas fueron obstaculos para su éxito. Los esfuerzos indivi- Europa
duales de emprendedores y periodistas lograron poco a poco su modernizacion. Judaismo

The transition from a «journalism of private men of letters» to the «public consumer
services of the mass media» diagnosed by Habermas !, was particularly hard for the Hebrew-
language press in the Jewish public sphere of Europe in the second half aof the 19th century.
This, among other factors, because the separation of functions between publisher and editor
became a fact in this press much later than in the general European newspapers.

The Hebrew-writing journalist and his writings enjoyed respectable social standing, a
consequence of the honor accorded to Holy Books and to those who produced them, because
of the special prestige of the «written word>» in Jewish society, that encouraged its members
to read and write in order to preserve its national and cultural identity and to ensure its sur-
vival. This fact facilitated processes of secularization and democratization of culture, as well
as other transformations that took place in the 19th century. However, the journalist’s elevat-
ed social standing was not translated into financial reward.

1 Jurgen Habermas, The Structural Transformation of the Public Sphere. An Inquiry into a Category of Bourgeois

Society, The M.I.T. Press, Cambridge, MA 1989, pp. 181-190.

Historia y Comunicacién Social 147 ISSN: 1137-0734,
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

The first Hebrew weeklies in western Europe 2 could make use of an existing infrastruc-
ture of presses that printed Hebrew books, particularly religious tracts (because of this, there
was a need for the «imprimatur> of rabbis in order to use them for printing journals). Many
printing presses were established in eastern Europe3, and even non-Jewish printers were
employed.

Establishing a printing press and acquiring the technical equipment required for printing
involved financing a large initial investment. In most cases, these financial resources were
not available to the promoters, who had to depend on the assistance of wealthy supporters
within the Jewish community. This brought about a «patronization» of the financial spon-
sors, so that the newspapers they financed were not independent, but were subject to pres-
sures and in particular to political dependence (cf. the relations between Hamelitz, Hazefira
and Hacarmel with the «Marbei Haskalah» society, and the relations between Halebanon
with the Orthodox establishment), in addition to external pressures from the government.

The papers that appeared in Western Europe succeeded in settingup in a relatively short
time printing presses of their own. Silberman, founder of the first weekly, Hamagid (Lyck,
Eastern Prussia, 1856), owned from the beginning a printing shop that also served his book
publishing house «Awakener of Sleepers». He allowed himself to employ a (Christian)
printer paying a salary of «peanuts»4, while the type-setter received a monthly salary of 24,
rubles. Yechiel Brill, who at first printed his Halebanon in Paris, at the Guerin printers, suc-
ceeded in establishingin 1869 a printing press for his newspaper (owned by one of the lead -
ers of the community, Michel Erlanger), and he remarked with pride that he himself set the
type.

In Russia, as well, Alexander Zederbaum set up a printing press for Hamelitz, journal of the
«Haskala» (Jewish Enlightenment) movement, in which he also printed his Yiddish paper
«The Informan’ve Voice» . To set the type, he employed the writer M. L. Lilienblum, paying 20
rubles per month. Sometimes, writers and editors were fictitiously registered as type-setters
in order to receive a permit that enabled them to reside in the capital city, Petersburg. The
most prominent among them was David Frishman.

The newspapers were distributed by subscription, and for this purpose a network of agents
was set up, first of all in the population centers of the Russian empire, which constituted the
principal public for this journalism. There, the newspapers also had to pass previous censor-
ship, and for this reason it was essential to concentrate them before distribution. The agents
were generally distributors of Hebrew literature and sometimes even merchants of religious

2 See: Gideon Kouts, La Presse Hebraique en Europe, ses Origines et son Evolution de 1856 a 1897, Presses
Universitaires du Septentrion, Lille, 1999.

Gideon Kouts, Studies in the History of the Hebrew Press, Golan, Tel Aviv, 1999.

3 According to Chaim Dov Friedberg , in Poland alone were more than sixty printers in the second half of the
19th century. History of Jewish Printing in Poland (Hebrew), Tel-Aviv, 1959.

4 Sh. L. Zitron, «Salaries of writers in Hebrew literature and journalism», Haolam, XI1I, 13.7.1927, p. 4.

Historia y Comunicacién Social 148
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

artifacts; in other cases, as in the «Haskala» movement, some were activists who distributed
certain publications without receiving compensation.

In general, the newspaper editors suffered many problems with the distributors: these
delayed payment and took for themselves high commissions, exploiting the weakness of the
editors in view of the communication difficulties of those times, and the quasi-underground
condition of the Hebrew press.

Following the pattern set by the first Hebrew weekly, Homagid, the distribution system was
divided into main distributors - such as those for Hamagid in Vilna and Warsaw - where the
central censors were located, and local distributors in the small cities, who received the pub-
lications from the main distributors after they had been approved by the censorship. Small
towns and villages received the papers through carriers: the «cart drivers». In comparison
with the cumbersome distribution within the Russian Empire, distribution of the newspa-
persto other Jewish centers in the world - even distant ones such as India - was relatively easy
and direct. The price of a year’s subscription to Hamagid (and to other journals) was six
rubles. From this sum, the agents took one third: two rubles. After deducting the printing
costs, the publisher was left with a theoretical balance of 3.5 rubles per subscriber.

Some of the agents were also reporters for the paper and their work as distributors repre-
sented a form of remuneration.

The importance of these newspapers and their correspondents cannot be measured by the
number of subscribers. Hamagid, first of the weeklies (Lyck, 1856) had a peak circulation of
1,800 subscribers, and with the appearance of Hacarmel (Vilna, 1860), it lost 8oo subscribers
who opted for the new publication5. In the year 1681 Hamagid distributed a thousand copies,
seven hundred of which in Russia and one hundred in Germany®.

Hamelitz (1860) had 2,500 subscribers in Odessa. When it moved (in 1871) to Petersburg,
the number of subscribers fell to 1,200. Its deficits, however, were covered by the editor,
Alexander Zederbaum (Ere”z) who inserted a Yiddish supplement: The Informative Voice
(1862-1873), and during a shorter period also a supplement in Russian. In 1881, Zederbaum
founded a Yiddish weekly, Folkesblatt.

Hazefira (Warsaw) had 1,500 subscribers in 1880. The number of subscribers to Hamelitz
in 1882, according to the testimony of Yala"g? (Judah Leib Gordon), reached a peak circula-
tion of 4,000.

The first daily newspaper, Hayom (Petersburg, 1886), started with a circulation of 2,400
copies, but after a year the number of subscribers had dropped to 1,6008. The number of
readers was in fact much greater. The newspapers were read by other persons apart from

Nahum Sokolov, Personalities II (Hebrew), Tel Aviv, 5695, pp. 27-28.

Sh. Bernfeld, “David Gordon” (Hebrew), Haolam 1926, pp. 469, 599.

Yala g letters, Volume 2, p. 25.

Letter from Y. L. Kantorto I. A. Treivish, December 28, 1886. Collection of Abraham Sharon, National and
University Library, Jerusalem.

e~ o

149 Historia y Comunicacién Social
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

subscribers, in places such as the homes of the agents who were supposed to distribute them,
and the homes of the writers.

Two examples will show the estimated value of the Hebrew newspapers. In 1880,
Silberman sold Hamagid to David Gordon for the sum of 1,000 Prussian thalers9, equivalent
to 1,600 Russian rubles (while at the beginning Silberman had demanded 20,000 thalers for
his paper ). Hamelitz was sold in 1893 to Leon Rabinowitz and Shabtai Rapaport for ten thou-
sand Russian rubles. These two papers achieved annual profits estimated at 4,800 rubles
(Hamagid) and 4,000 rubles (Hamelitz).

Inthe era of daily newspapers that started in 1886, the price of the annual subscription was
increased to only eight rubles. Hazeﬁra also introduced a new method of distribution, accord-
ing to which, although subscribers paid their subscription to the agent, they received the
paper directly to their homes by post.

Atthe end of the 19th century, the Hebrew daily newspapers achieved their maximum cir-
culation. In the years 1897-1898, during the time of the Dreyfus affair in France, the daily
Hazefira reached a circulation of ten thousand copies. In 1903, the circulation of Hazofe, the
Zionist paper of A. Friedman in Warsaw, reached 12,000 subscriberst©. The total circulation
of the three Hebrew daily newspapers in Russia (Hazefira, Hazofe and Hazman), at the begin-
ning of the 20tk century (1905) reached 20,000 subscribers, which was less than the circula-
tion of the single Yiddish newspaper, Der Friend1.

Although from a technical point of view, the Hebrew weeklies were spared the primitive
stages that world journalism had to go through, and they could have been able to make use of
the advances of the time, the fact is that financial problems on the one hand, and their lan-
guage particularity on the other, prevented them from doing so. Reports from distant places
were usually sent by mail, written by hand, and until they appeared in print they were no
longer current. None of the weeklies made use of the services of the telegraph of the general
news agencies. Only the first Hebrew daily, Hayom (1886), signed a contract with the Russian
«Northern Company» (the telegraph). Until that time, the Hebrew newspapers used to copy
the news of a «general» nature from the newspapers in other languages, and sometimes one
from another, not always bothering to mention the source. This service cost it 3,000 rubles
per year'2. This caused financial problems also to his competitors, like Hamelitz, the daily
paper, that was obliged to follow suit, but cancelled its contract as soon as Hayom disap-
peared.

The Hebrew weeklies were «one-man papers», and their fate was generally dependant on
the fate of that man. Some were founded by persons with political and public ambitions who,
owing to the standing of Jews in the world of that time, were unable to fulfill their aspirations,

9 Sh. L. Zitron, ibid, p. 5.

1o Sh. L. Zitron, Haolam, 26, 14..4.1921, p. 13

1 Ben-Zion Katz, On Newspapers and People (in Hebrew), Tel Aviv, 1983, p. 56.

12 Sh. L. Zitron, «Notes on the History of the Hebrew Press - Hamelitz», Haolam, 15, 1914, p. 12.

Historia y Comunicacién Social 150
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

and others were started by businessmen who were also involved in public affairs and who
wanted to make their influence felt in the community, and later also by men with nationalist
ideology (Silberman). The Haskala members were educators or scientists who were in search
of a tribune (Slonimski’s Hazefira newspaper was established at first in order to publicize
natural sciences).

The publisher was also the editor in chief (the «Editorialist>) but, because not all of them
were good writers, or did not want to spend too much time editing, they took an «Assistant»
- in fact the editor, who had a good command of language - and sometimes they also hired
junior assistants to help the chief assistant, but all of them were subordinate to the
«Editorialist» - Publisher. Most of them did not last long in their job.

The assistants received wages, but in return they had to save other expenses from the pub-
lisher, that is to say, to secure articles without payment, or to fill out themselves a consider-
able portion of the newspaper. At the beginning, this press did not make payments to the
writers. The honor of having their work published was regarded as the only and sufficient
compensation for writers and reporters, and this is what they received. The first assistant,
David Gordon, received from the start of his work, at the age of 24,, and during no less than
22 years, a modest salary of 25 Prussian thalers - some 4.0 Russian rubles, per month. When,
after twenty years, his additional (and main) source of income, a youth pension from Russia,
dried out, he was forced to wage a prolonged battle (thus he complains in a letter published
in Treasure of Literature, Year 1) with Silberman, who rejected his entreaties. After some com-
munity leaders intervened, he agreed to add the yearly sum of 200 thalers, that is, he raised
the salary to 66 rubles. Gordon described as follows the bitter fate of the assistant editor:

For twenty years | have worked at Hamagid, and I will not be making a false claim, if I assert
that it benefited from my work. All that I wrote was appreciated by the readers and drew their
attention. In the course of time, the income of Hamagid grew. After deducting all the expens-
es, its profit was about three thousand R.T. [Reichs Thalers] per year. Our friend, the owner of
Hamagid, gained wealth and also reputation, and people called him Rabbi and Scholar, and his
fame fills the world, and also his wealth is not insignificant. And myself ? Believe me, my
esteemed friend, that I will not feel bogus pride, although everything I did was in his favor. I
was modest and unassuming, and I was delighted with the success of our friend, the owner of
Hamagid, as long as  had enough to eat. During all these twenty years, when I dedicated all my
skill and power to my work at Hamagid, and while my hair became white there, I received as
salary only three hundred R.T. per year, I swear to God, who made my soul, that I speak the
truth. Although the owner of Hamagid promised me, both by word and in a letter he sent to me
in England, to come to him (and I was then 24, years old), that in proportion to the increase in
Hamagid’s income, so will my salary increase and I shall not be without sustenance, but he did
not fulfill his undertaking, and all this long time he didn’t add a single cent. And if you ask me,
why did I stay ? I shall answer that for me it was hard to get leave of my work, that I loved so

much, and to my sorrow I belong to the world of imagination (idealist) in everything, and not

151 Historia y Comunicacién Social
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

to the practical world, and my desire to instruct and improve the fate of my people was upper-
most in my mind and so I bent down under my burden. And when the [above] sum was no
longer sufficient to sustain my family, I was obliged to establish a young man’s pension for our
brethren Israelites in Russia and Poland, and this was my main income. Although the work was
very hard, I was happy with my lot, since I was able to sustain my wife and child. However, at
the end of the winter of 1877, that source of income also dried out; because of the war and oth-
er reasons they stopped sending their children to my pension and then I was truly destitute.
Then I started demanding from our friend the owner of Hamagid to add now at least (what was
lost, was lost) to my salary, so that I could support my family. However, he replied thus: «To
give I cannot!». I know that such a thing is almost unbelievable, but that is what happened,
though I am ashamed to tell my troubles. Nevertheless, I requested the help of friends, whose
words and opinions - I knew - were important to him, such as Rabbi Mattitiahu Stershon of
Vilna, Rabbi Shlomo Buber and others, who told him what to do, and he agreed to add two hun-
dred peryear, and though even this was not sufficient to sustain my family, I accepted this will-
ingly and I shall suffer.

Yechiel Brill, Editor of Halebanon, did not require assistants and his enormous work load

included, as mentioned before, also type setting. Chaim Zelig Slonimski, Editor of Hazefira,

hired in 1874 the services of Y. L. Kantor as chief assistant, with a monthly salary of 40 thalers,
some 64, rubles. In 1876 Slonimski invited the poet Judah Leib Gordon (Yala”g) to join the
editorial staff. Yala”g, whose correspondence constitutes an important testimony on the

organizational and economic conditions of the Hebrew press, and who, unlike David

Gordon, devoted to these conditions time and effort not inferior to that accorded to writing,

answered with a detailed letter that included, among others, the first practical advise to «sep-

arate powers», that is, to distribute the work between publisher and editor, as a condition for

the independent operation of modern general journalisml?’.

... and the conditions under which we could participate in the business, are two that are
three. It would be better if we could obtain from the start the license from the government on
our two names, and the journal [newspaper] will be in principle the property of both of us. But
you say that for the good of the business, it is necessary that Hazofe be registered in your name,
while I don’t see what will be detracted from it if in the heading of the journal will be written
«Published by Ch.Z.S. [Chaim Zelig Slonimski] in Warsaw and by J. L. Gordon in Petersburg»,
since even if [ am not half as good as you in wisdom, and I didn’t make myself a reputation such
asyours, yet our people knows me as awriter, and [ hope that this also will be good for the busi-
ness, and if the journal will not derive great advantage fromthat of having my name onit, [ trust
it will not cause it harm either.

13 Copied by Sh. L. Zitron, «Author’s salaries in Hebrew Literature and Journalism», Haolam, 13, 13.2.1921,

p-5.

Historia y Comunicacién Social 152

2003, 8

147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

And if the government refuses to give a license to publish a journal to two persons who live
in different cities, and the journal is forced to appear with only your name, what is appropri-
ate is to make a contract of partnership between us, signed and valid, according to the laws of
the state. In any case, whether the journal appears in our two names or if it appears in your
name alone, I think it will be better if we find a printer to publish the journal at our expense,
and we shall receive salary for editing from him, either a fixed salary, while the responsibility
will be his, or a portion of the proceeds of the business, approximately one half.

According to my calculations, it will be hard for me to invest in this business any amount,
apart from my work in it. If you have some thousands of silver rubles that don’t produce
income, on my part I have very little capital, and it is invested in loans that give me a nice
income, and which I cannot contribute to the business in Warsaw because that income is most
needed, since I require it for my daily sustenance and my salary is insufficient to make my liv-
ing; furthermore, I live far away and will be unable to inspect the printer’s accounts, and they
are not reliable in what they do, as you yourself have testified about your first printer.

And if you don’t find it correct to turn this over to a printer, or if you cannot find a trust-
worthy printer, or if you prefer to put up out of your own pocket all the capital required for this
business, then apart from the income from the business that we shall divide by equal parts, you

will receive a percentage of the total profits until recovering your total investment.

The partnership was not finalized, and Slonimski was content with hiring the services of
Saul Pinchas Rabinowitz, who was in charge of writing the news items - «Chronicle», and
occasional articles, for a monthly salary of 40 rubles. In 1883, Nahum Sokolow took up the job
of chief assistant editor and had no difficulty in filling up the paper with his own writings.
Only in the brief golden days of Hayom, Slonimski hired the services of A. S. Friedberg for
120 rubles per month, and fired him after the danger had passed. Sokolow conducted a pro-
longed fight with the aged Slonimski for the control of Hazefira, and finally succeeded in
breaking his hold.

J. L. Gordon started his journalistic career in 1880 at Hamelitz, (which had renewed its
publication in 1878 in its own printing shop). As Chief Assistant he received at first 75 rubles
per month and in April 1880 he signed a work contract, «special personal contract», as it is
known today, which is the first known of its kind in Hebrew journalism. The text of the con-
tract signed between him and Alexander Zederbaum, Editor of Hamelitz, is quoted by A. S.
Friedberg in «Remembrances of Alexander Zederbaum>, in the Hadoar Yearbook, p. 245 :

We, the undersigned, have made an agreement on the Editing of Hamelitz under the fol-
lowing conditions:

(a) Hamelitz will appear twice every week. (b) Mr. J. L. Gordon undertakes to be in charge of
its literary contents: (1) to write the section «World Events» and «Qutside our Country»; (2)
to correct the columns written by others; (3) to correspond with the best Hebrew writers in
order to bring them to Hamelitz. (¢) Alexander Zederbaum undertakes: (1) to pay to J. L.
Gordon the sum of 225 rubles per month, apart from editorial articles and serials that he will

153 Historia y Comunicacién Social
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

write, for which he will be paid 5 kopeks for each line; (2) A. Z. undertakes not to interfere in
what J.L. Gordon writes, and never change even an iota; (3) not to print anything of his with-
out Gordon's previous consent; (4,) find him a second assistant for Hamelitz, who will be under
Gordon’s decision and who will have no authority to intervene about anything. Also, to feed
him and the second assistant, who will be selected by Gordon, and to pay him 50 rubles per
month, to be deducted from Gordon’s salary, amounting to 225 rubles, that he is obliged to pay
to him, so as long as the assistant is in the editorial staff, Gordon shall receive no more than 175
rubles per month.
In witness whereof both parties are signing hereon.

Therefore, Hamelitz started paying a writer’s fee of 5 kopeks per line, first to Gordon him-
self, who complains in a letter to the writer Zeev Kaplan'4 that Zederbaum tries to save mo-
ney by asking less writing from him:

I have serious doubts whether Zederbaum will pay you for your articles, since he tries to
avoid taking stories from me - you saw that throughout December no serial came from me, and
for January he didn’t ask either, because he has material sent to him for free...

The willingness of famous writers to work without pay and even to pay out of pocket in
order to publish their work in a popular newspaper (in comparison with their books) is well
demonstrated in the brief and cutting letter sent by Moshe Leib Lilienblum to the editor of
Hakol in K?nigsberg, Michael Levy Rodkinsohn, together with his important article «Petah-
Tikva»:

Here is my article, on which I labored a full month, and often worked until late at night. If I
had written it in the Russian language, there is no doubt that I would receive for it some ruble,
but now I should add some forty kopeks from my pocket in order to send it to you, but I seek

no payment...

However, after the newspaper became a success, and after threats of resignation, and
within the framework of improved conditions, Gordon received the editor’s agreement for
payment of a writer’s fee as mentioned before (5 kopeks) to selected writers (Lilienblum,
Hadar, Shlomo Rubin, ZKN), while others continued writing without pay. This was also the
payment offered to the writer A. S. Friedberg in 1882, for his article «Vision of the Future»,
where he called for a solution to the Jewish problem by settling in Eretz Israel. At the begin-
ning of 1883, Friedberg joined the editorial staff of Hamelitz as Chief Assistant, with a salary
of 120 rubles per month, apart from food, and work as teacher that the Editor arranged for
him. 50 rubles were deducted from Gordon's salary, as stipulated in his contract. A conflict

14 Correspondence of J. L. Gordon, Warsaw, 5654, vol. 1, p. 3o1.

Historia y Comunicacién Social 154,
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

of powers broke out between Gordon and his new assistant, and Gordon left the paper,
returning to it only in 1886, when Friedberg went out.

From 1886, after Hamelitz had turned into a daily newspaper, it became the central forum
of the Haskala [Jewish Enlightenment] and hence of the Hibat Zion [a pioneer Zionist move-
ment], a representative example of the economic and organizational changes in Hebrew
journalism. In this paper, for the first time, although for a short while only, the historical sep-
aration of duties between publisher and editor took place.

As a daily, the financial situation of Hamelitz deteriorated, because of the initial success of
the first Hebrew daily Hayom, and to a certain extent, that of Hazefira, which also became a
daily, and because the support of the well-to-do Jews and institutions of Petersburg stopped.
The printers of the newspaper, Halevy and Lifshitz, who were also printers of the Yiddish
Folksblatt, refused to continue printing it on credit, and in the end ownership of the paper
passed to their hands (officially, until the full amount of the debt was paid up). The arrange-
ment was, that if at the end of one year the debt was not cancelled, ownership of the paper
would be finally transferred to them. In the mean time, the new publishers announced (1886,
issues 156, 160) that the paper’s format would not change and that the editors would remain
in their post. Nevertheless, in order to face the competition, the publishers pushed the paper
into a process of modernization. The paper subscribed to a selection of cables from the offi-
cial news agency «Novosty», which appeared in a section called «Telegrams” under the
headline «From First Hand”. Distribution of prizes and the sale of books to subscribers at
reduced prices was also introduced.

«Ere"z» (Alexander Zederbaum), who remained in the paper as junior editor, became the
enemy of the «Hovevei Zion», many of whom subscribed to Hayom instead of saving his
paper, that supported their ideology. In protest, he stopped his «lobbying>» with the author-
ities, in order to gain official permission to found the «Hovevei Zion» society. «Why none
of the Hovevei Zion applies to Hayom ?», he answered to those who requested his help. «Let
Kantor [Editor of Hayom] come and approve them their society...».

The improvement in the financial situation allowed Gordon to hire Abraham Jacob Slutzki
as senior editorial assistant. He wrote to the leaders of the «Hovevei Zion» calling on them
to return to Hamelitz and to abandon Hayom. In fact, he also proposed to turn the paper into
their mouthpiece. This really happened, and after their first enthusiasm, subscribers began
returningto Hamelitz. Gordon turned to literary endeavors, writing editorials and feuilletons.
The paper was managed correctly. The wages of thirty (1) reporters!s was raised and regular
salaries help Hamelitz to build a network of permanent reporters in the big cities, particular-
ly abroad, including Palestine (in Jerusalem, Jaffa, Safed, and the first agricultural settle-
ments). The separation of functions, then, was good for the paper, although the idyll did not
lastlong. In the interest of good management, however, the right to distribute the salaries to

15 Sh. L. Zitron, «Notes on the History of the Hebrew Press - Hamelitz», Haolam, 15, 1914, p. 9.

155 Historia y Comunicacién Social
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

the journalists was left in the hands of the Editor. The correspondence of Yala»g with his
reporters constitutes an amusing and valuable testimony on this painful subject!®.

Replying to a correspondent who had requested a raise in the pay per line (two and one-
half kopeks) he wrote: «I cannot comply with your petition for additional payment, since
Hamelitz is incapable of increasing the writers’ wages. And if people tell you that other writ-
ers receive up to five kopeks, that’s a lie! ... in fact, very few writers deal with us for money,
otherwise we could not survive. For this reason, not long ago I was forced, to my regret, to
turn a deaf ear to the pleading of our friend, the brilliant writer Silberbush, who dared to cry
give, give, more than what we were able to give. Therefore, be gracious, my brother, restrain
your ambition and be content with the little we can provide you with. For your work with us,
the little is also a gift from heaven... and may the Lord help you and fill your needs from the
treasures in heaven, because the gold is His and the silver is His, since He has more readers
than Hamelitz...».

To a correspondent who had requested an advance, Gordon wrote: «We don't give
advances to anybody, except that to our friend Silberbush I sent thirty silver rubles in
advance, as an exception, and he went and told this to others, and now I can see that among
us itistrue that L'app?tit vient en mangeant [Apetite comes with eating - in French in the orig-
inal].

Jewish writers never received for the product of their writing even a little finger, and now,
when [ extended to them some honey from the honeycomb, are emboldened to eat the hon-
eycomb with the honey...». From this letter we learn that the threatened suspension of
Silberbush’s work did not last long.

To a correspondent who published the same article on Hamelitz and on other papers, he
wrote: <The decision has been made, not to credit your account with the reports that were
made irresponsibly, being published also in other journals... and although you justity your-
self... please tell us now, after you have masters other than us, which of the masters will be
responsible for sustenance? For «clothing and sex» ? [Sarcastic quote of the obligations of
husband to wife in the marriage contract]. Will Hamelitz be the only one that pays... or also
Hamagid and Hazefira will give their share?>».

To a correspondent who stopped working, because he didn’t receive his wages in
time, Gordon wrote: «From your articles... I knew that you are punctilious about the
language, but until now I knew not that you are so meticulous about accounts, because
todayyou have sent your last article... you intend to leave and your voice will not be heard
among us, and this is certainly because there was no time to send you what you are owed
for the articles already printed... and I already told you, that since your words are set in
printing , your money is as sure as in a safe, and even if it takes its time, it will surely

come...>.

16 Jbidem.

Historia y Comunicacién Social 1 56
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

To a correspondent who wanted the paper sent free of charge to a personality in the com-
munity, he wrote: «What you request is a difficult matter, sending the papers free of charge.
If the publishers would tell us to send the newspaper to all the rabbis and learned men and to
all the important Jews and to orphanages and libraries, where shall we stop? As the Editor, I
am entitled to send the paper as a gift to all those writers who help us in our work, but to all
other persons, who do not support us, even if they are communityleaders in the Diaspora, it’s
out of my hands.»

In November 1887, the year that had been set in the contract between Ere”z and his print-
er as the time to reimburse the debt came to its end. The income was insufficient to cover the
deficits, but these were covered instead by the publisher, who became in a final and legal way
the owner of the paper. He asked to retain for himself the Yiddish newspaper, Folksblatt,
where he also wrote, and to get rid of Hamelitz. The alternative then was to sell the paper (in
fact, the list of subscribers) to his competitor, Kantor, the Editor of Hayom, who was planning
to exploit the disappearance of Hamelitz in order to send to the subscribers his own paper
during the remaining months of the year, in expectation that they would come and subscribe
to it. The community leaders, who were part of the «intellectuals» (belonging to the Haskala
movement) approved the move. Yala”g did as well, since he was promised the editing post of
the literary journal Ben Ami.

Pressures on the part of the «HoveveiZion», particularly the editor A. I. Slutzki, who,
it is said, begged Halevi with tears in his eyes and even kissed his feet, the project was
abandoned'?. Hamelitz returned to the control of Zederbaum and turned into an official
organ of the «Hovevei Zion», who secured subscribers for the paper. The publication
even passed to a better printer, Etinger, and started to use new fonts. The number of
subscribers increased after the collapse of Hayom, but there were recurrent publication
irregularities. These took expression, for instance, by adding to the paper the Hakerem
almanac of Eliezer Atlas (1887, issue number 130), although it included sections that
Yala”g denounced as «fanatic and reactionary». As Zederbaum’s position became
stronger, the disputes between him and Yala”g became more strident. The final rupture
took place in August 1888, when Ere”z traveled to southern Russia, appointing Moshe
Proser as the administrator. In response, Yala”g made use of the clauses in the license to
publish the paper and withdrew his signature, without which it was impossible to con-
tinue publishing Hamelitz. Only with the consent of the official responsible for printing
licenses, a temporary and unofficial arrangement allowed printing to continue until the
return of Ere”z from his journey. Y. L. Kantor, the former editor of Hayom, was recruit-
ed to replace Gordon.

When Kantor was at the head of Hayom, he paid his permanent correspondents, appoint-
ed in the main Jewish centers (Warsaw, Odessa), a salary of three kopeks per line, and forced

17 Sh. L. Zitron, ibid, 18, p. 11.

157 Historia y Comunicacién Social
2003,8 147-158



Gideon Kouts The first Hebrew newpapers in Europe

his competitors that had become dailies to follow his example. When coming to Hamelitz, he
was obliged to obey Zederbaum’s orders to cut down on expenses.

At the end of the century, Leon Rabinowitz, despite the success of Hamelitz, cut down the
writer’s wages to three or four kopeks per line. Hazofe, that appeared in 1903 in Warsaw, was
the first Hebrew newspaper that paid for everything it published, and the other dailies fol-
lowed suit. These newspapers already had permanent editorial staff numbering numerous
persons. Publishers employed experienced workers, although not so regularly as the literary
journals'8, despite the fact that sometimes these were under the same publishers (Ben
Avigdor, senior publisher of Hebrew literature in Warsaw, also dealt with the publishing of
the journal Hazman in Vilna). The publisher was not necessarily the capitalist. Owners of
capital were found to make the investment, and sometimes established a sort of corporation.
In Hazman, twenty persons invested oo rubles each'9. When the paper fell into financial
difficulties, it turned over the publication of its advertisements to an agency that specialized
in that area, Michael’s advertising agency, for a term of five years. The Hebrew press econo-
my had entered the modern age.

18 About the structual changes that took place then in the world of Hebrew literature publishing see: Zohar
Shavit, «Rise and Fall of Literary Centers in Furope and America, and Establishment of the Center in Eretz
Israel», Studies on Israel’s Rebirth, vol. 4, Ben Gurion University of the Negev, 1994., pp. 422-439.

19 Ben Zion Katz, ibidem, p. 38.

Historia y Comunicacién Social 1 58
2003,8 147-158



